Cari açığı küçültmek için özelleştirme talanı

Cari açığı küçültmek için özelleştirme talanı
Özelleştirme gelirini 6,9 milyar lira olarak açıklayan hükümet, köprü-otoyol halka arzlarıyla sıçramaya hazırlanıyor.

Meclis’ten onay çıkarsa Hazine’nin kasasına 14 milyar lira özelleştirme parası girecek.
Cari açığı özelleştirme gelirleriyle kapatmayı planlayan hükümet satışlara ağırlık verdi. Maliye Bakanı Mehmet Şimşek bu yılın özelleştirme yılı olduğunu belirterek, limanların, köprülerin, otoyolların ve at yarışlarının özelleştirilmesine çaba harcadıklarını açıkladı. Şimşek, 2014 yılı için hedeflenen 6,9 milyar liralık özelleştirme gelirinin üzerine çıkacaklarını öngördüklerini söyledi. Hükümet bu yıl, daha önce iptal edilen köprü ve otoyol ihaleleriyle 14 milyar liralık gelir hedefliyor. Maliye Bakanı Mehmet Şimşek, elektrik dağıtım şebekelerinin özelleştirilmesiyle önemli bir kazanç sağlandığını belirterek, “1 yıla kadar elektrik üretiminin tamamını özelleştirmek istiyoruz” dedi.

7 şirketin teklifi
Bu yılın başında ilana çıkan özelleştirmelerde halen 7 kurum için teklif verme süreci devam ediyor. Toplam 23 kuruluş ise özelleştirme kapsamında yer alıyor. Özelleştirilecek kurumlar arasında 2 liman, 8 otoyol, 2 boğaz köprüsü ile şans oyunları lisans hakkı yer alıyor. Bu kuruluşların 5’inde kamu payı yüzde 100, 4’ünde yüzde 50’nin üzerinde görünüyor.
Satış ve devir onayı alınan ve sözleşmesi imza aşamasında olan kurum sayısı 32, onay aşamasında olan kurum sayısı ise 15. Köprü ve otoyollar halka arz formülüyle özelleştirilecek. Torba yasaya konulan at yarışlarına da özelleştirme yolu açılacak.
Özelleştirme İdaresi yetkililerinden edindiğimiz bilgilere göre köprü ve otoyolların halka arzı için özelleştirme stratejisinin tespiti sonrasında işlemlere başlanılacak. Türkiye’de özelleştirilen kurumlardan bugüne kadar Hazine’nin kasasına 58 milyar 296 milyon dolar para girişi oldu. Halka arzı gündemde olan köprü ve otoyollar ile limanlar, termik santraller ve at yarışlarıyla birlikte uzmanlara göre kasaya önümüzdeki 2 yılda en az 20 milyar liralık giriş olabileceği aktarılıyor. Nitekim 2013 verileri baz alındığında köprü ve otoyollardan elde edilen yıllık gelirin 505 milyon 446 bin dolar olduğu görülüyor. Bu yılın ilk 3 ayında kasaya giren para 198 milyon 61 bin lira. Yüksek getirisi olan bir işletmede 20 yıllık gelir hesabı 7-8 milyar dolara işaret ediyor. Kemerköy ve Yeniköy termik santrallerinin özelleştirme ihalesi için 6 şirket birbiriyle yarıştı. En yüksek teklifi 2,671 milyar dolar ile IC-İÇtaş verdi.