Kanal İstanbul’a tepkiler dinmiyor: “Bu bir rant projesi”

Kanal İstanbul’a tepkiler dinmiyor: “Bu bir rant projesi”
???????İktidarın gerçekleştirmekte ısrarcı olmasına rağmen özellikle ÇED raporu açıklandıktan sonra halkın büyük tepkisini çeken Kanal İstanbul için uzmanlar çarpıcı bilgiler paylaştı. Söz konusu projenin özellikle İstanbul’un su kaynaklarını olumsuz etkileyeceğinin üzerinde duruluyor.

Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan’ın ilk olarak 2011 yılında ‘Çılgın proje’ olarak lanse ettiği ve son dönemde yeniden tartışma konusu olan Kanal İstanbul’a tepkiler dinmiyor. Uzmanlar, söz konusu projenin su kaynaklarını olumsuz etkileyeceğini belirtirken, maliyetinin 75 milyar olacağı ön görülen projenin bir ‘rant projesi’ olduğunun altını çiziyor.

Dw Türkçe’nin haberine göre, İstanbul Üniversitesi Cerrahpaşa Orman Fakültesi öğretim üyesi Prof. Dr. Doğanay Tolunay, projenin çevreye önemli olumsuz etkileri olacağına dikkat çekiyor.

Tolunay, projenin yaratacağı en önemli sorunun susuzluk olduğunu dile getirdi. Kanal İstanbul'un kentin su kaynaklarını sıkıntıya sokacağını söyleyen Tolunay, mega kentin susuzlukla karşı karşıya kalacağı uyarısında bulundu.

Prof. Dr. Tolunay, büyük çoğunluğu kentin kuzeyinde yer alan kumul alanları,muhafaza ormanları, akarsuları, meralar ve tarım alanları gibi doğal açıdan oldukça önemli olan ve İstanbul'da yüzlerce bitki ve hayvana ev sahipliği yapan ekosistemlerin de proje nedeniyle zarar göreceğini belirtti.

Proje kapsamında Karadeniz kıyısına yapılacak yaklaşık 38 kilometre uzunluğundaki kıyı dolgusunun deniz ekosistemini de olumsuz etkileyeceğini belirten Tolunay, "Bir diğer olumsuz sonucu da ekonomik etkisi olacak. Balıkçılık ve tarımla uğraşanlar buradan göç etmek zorunda kalacak" dedi.

"BU BİR RANT PROJESİ"

Projenin maliyeti de bir başka tartışma konusunu oluşturuyor. Toplam maliyetin ve bu maliyetin nasıl karşılanacağı henüz bilinmiyor. Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı tarafından projelendirilen Kanal İstanbul’un “son şekli verilen” Aralık 2019 tarihli Çevresel Etki Değerlendirmesi raporunda projenin bedeli 75 milyar Lira olarak öngörülüyor.

Ekonomist Mustafa Sönmez, Kanal İstanbul'un ekonomik rasyonalitesi olan bir proje olmadığını savunuyor. Gemi geçişlerine imkan tanıyacak bir proje olarak sunulması durumunda ise zaten İstanbul Boğazı'nın yeterli durumda olduğunu belirten Sönmez, burada bir hizmet açığının bulunmadığını savundu.

Projenin olağanüstü bir maliyeti olduğunu söyleyen Sönmez, "Bunun yap-işlet-devret modeli gerçekleştirilmesi söz konusu olamaz. Firmalar buradan nasıl gelir elde edecek? Geriye devletin yatırımlarıyla bunun gerekleştirilmesi kalıyor; ki bu da devletin yapacağı kanalın etrafında yer tutmuş kişi ve kuruluşlara bir rant transferinden ibaret" dedi.