D-2 Yolcu Taşıma Yetki Belgesi zorunluluğu (1)

“AB’ye Uyum Yasaları” kapsamında değişikliği gündeme gelen ve 2007 yılı başında değiştirilen, yolcu taşımacılığı yapan araçlarda bulundurulması gerekli olan belgelerin arasına, bir de D-2 Yolcu Taşıma Yetki Belgesi eklendi. Aslında bu tür değişiklikler, 5571 sayılı değişik 1618 sayılı TÜRSAB (Türkiye Seyahat Acenteleri Birliği) yasasında yapılan düzenlemelerle hemen hemen eş zamanlı olarak uygulamaya konuldu.
Konuyu yakından takip edenlerin hatırlayacağı gibi, TÜRSAB kanununda yapılan değişikliklerle TÜRSAB Genel Merkezinin Ankara’dan İstanbul’a taşınmasına onay verildi. O tarihlerde de konuya değinmiş ve TÜRSAB’ın bu ayrıcalığı nasıl elde ettiğini bir türlü anlayamadığımı dile getirmiştim.
Fakat, turizm sektörünün özellikle seyahat acentelerinin faaliyet alanlarını doğrudan etkileyen  “yolcu taşımacılığına”  ilişkin,  “AB’ye Uyum”  gerekçesi ile Karayolu Taşıma Kanun ve Yönetmeliklerinde yapılan değişiklikler, Ulaştırma Bakanlığı’nın aslında kendi yetkisi dışındaki faaliyet alanlarına da müdahale eder bir anlayışa sahip olduğunu gösteriyor.
Toplamda oniki olan usul ve esas maddelerinin bazılarını burada dikkatinize sunacağım. Genelgenin giriş kısmında şöyle diyor;
 “D2 yetki belgesi ile yapılacak olan yolcu taşımaları 4925 Sayılı Karayolu Taşıma Kanunu ile Karayolu Taşıma Yönetmeliği kapsamında olmak üzere, aşağıdaki usul ve esaslar çerçevesinde gerçekleştirilecektir:”
1. [D2] yetki belgesi sahipleri tarafından taşınan yolcu gruplarının, 1618 Sayılı Seyahat Acenteleri ve Seyahat Acenteleri Birliği Kanunu kapsamında münhasıran yetkilendirilen seyahat acenteleri tarafından oluşturulma zorunluluğu bulunmamaktadır.
Bunun anlamı D-2 yetki belgesi alabilmek için şart olan 76 adet koltuk kapasiteli toplu taşıma aracına sahip olmayan, seyahat acentesi belgesi sahibi olan şirketler, araçlarını başka firmalardan kiralamak zorundadır. Yani bir zamanlar TÜRSAB’a “Üyelik Belgesi” bedeli olarak ödediğiniz milyarlarca liranın üzerine su içebilirsiniz. Çünkü artık, bi rde otobüs filonuz yoksa seyahat acente belgenizin bir anlamı kalmıyor.
2. [D2] yetki belgesi kapsamında yapılan taşımalarda her yolcu için ayrı ayrı yolcu bileti düzenlenmez. Tek bir taşıma sözleşmesi ve faturası düzenlenir.
Ulaştırma Bakanlığı yukarıdaki madde ile Maliye Bakanlığı görevini de yerine getiriyor ve diyor ki; Her yolcu için ayrı ayrı “yolcu bileti düzenlenmez”. Anladık D-2 Yetki Belgesi kararını alıyorsunuz da, yolcu bileti düzenleme ile ilgili madde koyma yetkisini nereden alıyorsunuz?
3. 1618 Sayılı Kanun uyarınca yetkilendirilmiş bir Seyahat Acentesi tarafından düzenlenmiş bir program dahilinde; turistlerin sınır giriş ve çıkış kapıları, marinalar, şehirlerarası veya uluslararası ulaşım hizmetlerinin sunulduğu gar, liman gibi yerlerden konaklama yapılacak tesise veya tesisten bu ulaşım hizmetlerinin sunulduğu yerlere veya programın başladığı yerden konaklama tesisine veya programın bitiminde tesisten yerleşim yerine taşınmasında [D2] yetki belgesi sahibi taşımacıların yetki belgelerinde kayıtlı araçlar ile yapılan transferinde, taşımacı ile seyahat acentesi arasında en çok üç aylık olmak üzere sezonluk taşıma sözleşmeleri yapılabilir. Bu taşımalara ait taşıma faturaları Vergi Usul Kanununa uygun olarak düzenlenir. 
Turizm sektöründe çalışan hemen herkes bilir ki; turizm sezonu dendiği zaman altı aylık bir çalışma süresi söz konusudur, Ulaştırma Bakanlığı burada da müdahil olmuş ve altı ay olan turizm sezonunu üç ay olarak sınırlamış.

Yazarın Diğer Yazıları