Dev proje Türkiye'den geçecek mi?

A+A-
Tuncay MOLLAVEİSOĞLU

Bir kuşak bir yol inisiyatifi...

Dünya adını böyle koymuş... Yeni İpek Yolu da deniliyor...

Asya, Avrupa ve Afrika'yı; üç kıtayı birbirine bağlayacak yüzyılın projesi...

100 ülkeyi ilgilendirecek, 65 ülkeyi birbirine bağlayacak, yaşadığımız yüzyılın kaderini ve dünya jeopolitiğini etkileyecek mega proje...

Mayıs ayında Pekin'de yapılan toplantıda detayları açıklanmıştı:

Toplamda şimdilik 900 milyar doları bulması planlanan uluslararası yatırım zinciri için Çin kaynaklı Asya Yatırım Bankası kuruldu... Rezervi 3 trilyon dolar...

Tarih bize bunun bir benzerini hatırlatıyor:

ABD'nin Avrupa'yı kalkındırmak ve bölgenin yeniden dizaynı için hayata geçirdiği Marshall Planı'nı... 2. Dünya savaşı sonrasında 1948 yılından başlayarak 3 yıl süre ile ABD kaynakları "anti komünist" bir mücadeleyi de hedefleyerek bölgeye aktarılmıştı. Sovyet yayılmacılığına karşılık başta Avrupa olmak üzere bölge ülkelerinin ekonomilerini kalkındırmak amaçtı... Bir başka ifade ile Sovyetler Birliği'ni çevrelemek içindi... Aynı zamanda ABD ekonomisine bağlı Avrupa ülkelerini pazar haline getirmek de ABD'nin planları arasındaydı...

Türkiye'nin ABD'ye vidalandığı en önemli eşikti Marshall Planı... Türkiye kendisi başvurmuş, ABD yardımlarından yararlanmış ancak ABD o aşamadan sonra eğitimden, kalkınmaya, savunma sanayimize kadar her işimize burnunu sokar hale gelmişti.

Çin'in Yeni İpek Yolu projesinin yatırım miktarı ABD'nin Marshall Planı'nın üzerinde... ABD'nin hegomonik güç olmasında önemli rol oynayan Marshall Planı gibi, Çin'in İpek Yolu ya da diğer adı ile bir kuşak bir yol projesinin de benzer bir etki yaratması kaçınılmaz...

Avrasya'da altyapı, boru hatları, enerji santralleri, fiber optik hatlar, sanayi bölgeleri ve limanlar inşa edecek olan Çin; demiryolları, havalimanları ve otoyollar ile Asya ve Avrupa arasındaki ulaşımı, işbirliğini, ilişkiyi derinleştirecek, böylece yeni küresel güç olmak ve dünyanın ağırlık merkezini değiştirmek yönünde çok önemli bir mesafe kat etmiş olacak...

Çin devasa yatırımlarla bölge ülkelerinin kalkınmasına, ticaretine olumlu katkılar sağlarken, nüfuzunu ve etkisini de artırmış olacak...

Bunları neden anlattım... Çünkü yapılan toplantıda Türkiye'nin de jeopolitik olarak yeni İpek Yolu'nda geçiş güzergahı açısından en uygun ülke olduğu konuşulmuştu.

Cumhurbaşkanı Erdoğan projeye büyük önem verdiklerini ve Türkiye'nin kalkınması açısından da ciddi katkıları olacağını söylemişti.

Stratejist, emekli general Nejat Eslen ile Tele 1 TV de yaptığım programda konuştuk. Eslen Paşa, Çin kaynaklarında Türkiye'nin üzerinden geçen ekonomik koridor olmadığını gösteren haritaları bizimle paylaştı...

Haritaya bu köşede de yer verdim... Haritaya göre son yüzyılın en büyük projesinde Türkiye by pass ediliyor!

Stratejist Nejat Eslen bakın ne diyor; "Çin'in bu projesi 21 yy'ın en büyük jeopolitik hamlesidir.... Ve Çin'in küresel liderliği ele geçirmesini sağlayabilecektir... Bu projede yer almak Türkiye için tarihi bir fırsattır... Asya'yı Avrupa'ya bağlayan en kestirme ve en ekonomik koridor Türkiye üzerinden geçmektedir. Proje kapsamında Türkiye'den geçen bir koridorun sağlanması için Çin mutlaka ikna edilmelidir. Bu proje Türkiye'nin sadece Çin ile değil, bir çok Asya ülkesi ile ilişkilerini geliştirme fırsatı da yaratacaktır. Türkiye'nin ana jeopolitik ekseni doğal olarak batıdan doğuya da dönebilecektir..."

Türkiye için bir refah ve kalkınma projesi olan yeni İpek Yolu'nda var mıyız, yok muyuz?

  • Yorumlar 3
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
Yazarın Diğer Yazıları