Dikkat eksikliği olan öğrenciler için koçluk (3)

Öğrencinin sorununun ne olduğunu çok iyi öğrendikten sonra koç danışanın kendine güven duygusunu geliştirilmesine ve iç motivasyonunu sağlanmasına yardımcı olur. Güven sorunu ve motivasyon eksikliği DEHB’de sıkça rastlanılan bir durumdur. Bu durum gencin okul başarısını olumsuz yönde etkiler.Bildikleri konularda bile başarısız olabilirler. Güven eksikliği yaşarlar ve eyleme geçemeyebilirler. Burada koçun görevi, bu olumsuz duygu ve düşüncelerin farkındalığını sağlayıp bu duygu ve düşüncelerin gerçeğini anlamalarına yardımcı olmaktır.Örneğin öğrenci ödevi var. Bunu teslim etmesi gereken bir zaman var. Bu durumda koçu onun bu süre içinde nasıl bir yol izlerse bu ödevi kısa sürede bitirebileceğini anlatabilir.

Süreklilik
DEHB’si olan bir öğrenciyle çalışırken sıkça yaşanılan bir diğer sorunda en ufak bir başarısızlıkta morallerinin hemen bozulup, motivasyonlarını kaybetmeleridir. Yıllarca başarısızlığı ve kusurları sürekli yüzüne vurulduğu için, herhangi bir konuda başarısızlık yaşandığında kendini suçlamaya başlar. Koç bu noktada devreye girer. Öğrenci durumunu doğru görmesini sağlar ve ona destek verir.

Zaman yönetimi
Zaman kavramının oluşturulması ve zaman kavramı koçun DEHB’li öğrenciyle çalıştığı başka bir alandır. Zamanı etkin bir şekilde kullanabilmek öğrencinin kendi kendini yönetebilme becerisidir. Belli bir disiplin gerektirir. Son dakika sınava çalışma, ödevleri geç teslim etme DEHB’li öğrencinin her zaman yaşadığı sorunlardandır. DEHB’si olan bir öğrenci için zaman planlaması çözümü zor bir sorundur. Bu yüzden hayatlarının her döneminde zmanla ilgili sıkıntı yaşarlar. 24 saat onlara yetmez. Seanslarına bir gün önce ya da bir gün sonra gelirler. Sınavlara ya geç kalırlar ya da sınav saatinden birkaç saat önce sınav mekanına gelirler. Bu yüzden kısa ev uzun dönemli hedefler belirleyip gelecek için planlamalar yapmak, belli bir program çerçevesinde yaşamakta zorlanır. Bunun yanı sıra zaten planlama, kendisini organize etme becerisine de sahip değildir. Yapması gereken işlerden önceliklerin ne olduğunu bilemez. Dolayısıyla ertesi güne okunması gereken bir makaleyi okumak yerine, o bir hafta sonra teslim etmesi gereken ödevi yapmayı tercih edebilir. Detayların arasında kaybolur ve eyleme geçmeyi hep bir sonraki güne erteler.

Yazarın Diğer Yazıları