Gelecek göklerde... Havacılığımızın geçmişinden hatıralar...

A+A-
Altemur KILIÇ

İleriyi görmekte eşi olmayan Mustafa Kemal Atatürk  “İstikbal Göklerdedir”  demişti...  “Göklerin” uzaya kadar yolu var...
Askeri havacılığımız konusunu yazmıştım.. Sivil Havacılığmız konusunda da Vecihi Hürkuş ve uçak sanayiinin önderlerinden Nuri Demirağ’dan söz etmiştim...
Bunlara ilaveten gene, Atatürk’ün direktifiyle kurulan Türkkuşu, paraşüt ve planör eğitimiyle genç havacılar yetiştirdi...
Bugün de Türkiye’nin hava taşımacılığının geçmişinden söz edeceğim...
Dünyada uçakla ulaşım 1920’li yıllarda başlamıştı...Yolcu taşımacılığında zeplin helyum gazıyla doldurulmuş  “katı”  balonlar önemli bir aşama idi... Atlantik aşırı seferler 1939’da başladı ve başarıyla yolcu taşıdı ama 1937 yılında Hindenburg adlı zeplinin Amerika’da Lakehurst meydanında yanması, bu çalışmaları sona erdirdi. 1930 yılında Lindberg’in, New York’tan Paris’e durmadan uçması büyük bir başarı sağladı ve deniz aşırı uçak seferlerinin yolunu açtı!
Türkiye’de dış yabancı seferler 1930’larda başlamıştı... Türkiye’ye yabancı hava yolları AirFrance, Lufthansa, İtalyan Hava yollarından sonra Amerika’nın Pan-American uçak şirketinin
seferleri vardı... İtalyanların İstanbul’da, Büyükdere’den Napoli’ye deniz yolcu uçakları 1930’larda muntazam
seferler yapıyorlardı. Hatta rahmetli
tiyatro sanatçısı Muammer Karaca,
İzmir valisinin kızını böyle bir uçakla
kaçırmıştı da sansasyon
olmuştu...

Ülkemizde ilk yolcu taşınması
Türkiye’de ülke içinde yolcu taşıması önce, Milli Savunma Bakanlığı’na bağlı olarak 1933 yılında kurulan Devlet Hava Yolları tarafından başlatıldı. Devlet Hava Yolları sonra 1935’te Bayındırlık Bakanlığı’na bağlandı ve 1956’da anonim şirket olarak Türk Hava Yolları kuruldu...
Bugün Türk Hava Yolları (THY); yurt içinde her yere, dünyada da bütün ülkelere sefer yapan ve diğer yabancı hava yollarıyla başa güreşen, iftihar ettiğimiz bir milli kuruluşumuz haline geldi.
Önce İngiliz De Havilland uçakları, sonra Alman Junkers uçakları, İkinci Dünya Savaşı yıllarında da Amerikan Dakota ve C-47 uçakları kullanıldı... C-47’ler hem askeri hem de sivil havacılığımızın emektar uçaklarıydı.
İlk hava yolculuğumu, C-47 uçağında Vatan gazetesinin muhabiri olarak 1947’de muhalefet lideri Celal Bayar’la Erzurum’a giderek yaptım. Sonra bilmem kaç kere dış ülkelere, deniz aşırı ülkelere önce pervaneli sonra da jet motorlu uçaklarla uçtum... İnanıyorun ki; ileride bir gün uzaya da yolcu seferleri başlarsa, Türk havacıları ve havacılığı da buna katılacaktır...

  • Yorumlar 0
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
Bu yazıya henüz yorum eklenmemiştir.
Yazarın Diğer Yazıları