Hiperaktivite sınav başarısını düşürüyor (1)

Hiperaktif çocuklar çalışmaları gereken konuyu bilmelerine ve çok iyi çalışmış olmalarına rağmen dikkatsizlikten, dalgınlıktan ve unutkanlıktan dolayı hak ettikleri başarıyı gösteremeyebilirler. Bekledikleri notu almak bir yana onun çok altında da alabilirler. Böyle bir durumun sonucunda da çoğunlukla kendilerine haksızlık yapıldığını düşünürler. Yazılılardan sonra sınav kâğıtlarını görmek isterler. Sınav kâğıtlarına hocalarıyla birlikte baktıklarında yaptıkları hataların birçoğunun bilgi eksikliğinden değil de işaretleme hatasından ya da unutkanlıktan kaynaklandığını görürler. Cevaplanması gereken birden fazla seçeneği olan sorularda gözlerinden kaçmış seçeneklerin olduğunu fark ederler. Çok seçmeli testlerde doğru yanıtı bilmelerine rağmen soru kitapçığında yanlış şıkka işaret koyabilirler veya cevapları işaretlerken şıkları kaydırabilirler. Bütün bunlara rağmen test biçiminde uygulanan sınavlarda yazılı yanıt istenen sınavlara oranla daha başarılı olurlar. Çoğunlukla hesap hataları yaparlar. Örneğin elde birleri unutabilirler. Çarpım tablosunu hatırlamakta zorlanabilirler. Bu yüzden vakit kaybederler. Soruyu bilmelerine rağmen bir başka çocuğun bir dakikada çözdüğü bir sorunun çözümü onlarda on dakika bile sürebilir. Özellikle de yazılı sınavlarda yanlarında bulunan çocukların konuşması, hareket etmesi hatta kıpırdaması veya öğretmene soru sorması dikkatlerini bir anda dağıtabilir. Kaldıkları yeri ve konuyu hatırlayamayabilirler.

Genel olarak hiperaktif çocuklar yazılı imtihanlarda daha başarısızdırlar. Sözlü imtihanlarda dikkat hataları azalır. Ama sözlü imtihanlarda da heyecanları çok fazla olduğu için yine unutkanlıkları ortaya çıkabilir. Hatta bu heyecan utangaçlıkla birleşir, başarısız olacağım korkusu yaşamaya başlarlar. Bu korku imtihan fobisine kadar gidebilir. Hiperaktif çocukların hayal güçleri o kadar geniş ve zengindir ki imtihanla ilgili pek çok olumsuz düşünceyi akıllarına getirerek kendilerini daha fazla paniğe sokarlar. İmtihanla ilgili hiç bir çocuğun aklına gelmeyecek korkular geliştirirler. Kendileri için büyük önem taşıyan sınavlar öncesi, “sınavda ya tuvaletim gelirse”, “sınavda midem bulanırsa”, “kusarsam”, “mide krampı tutarsa”, “bir yerim ağrırsa” gibi olumsuz durumların olabileceğini çoğu zaman akıllarına getirirler.

Yazarın Diğer Yazıları