Hiperaktivite sınav başarısını düşürüyor (2)

Hiperaktifenin getirdiği dezavantajları dokuz bölümde inceleyebiliriz:   
1. Hareketli oluşlarından gelen dalgınlık, dikkatsizlik ve unutkanlıkları vardır. Kendileri de bu durumu fark edebilirler.
2. Kişilik yapılarında acelecilik vardır. Aceleden bildiklerini unuturlar.
3. Yazdıkları sınav kâğıtlarını ikinci kez okumaktan kaçarlar veya üşenirler.
4. Genellikle zamanlarını iyi kullanamadıkları için sınav süresi yetersiz gelir. Zaman bittiğinde onların daha yazmak istedikleri pek çok şey vardır.
5. Ayrıntılara çok takılırlar. Ayrıntılar konuyu zenginleştirir ama ayrıntılarla uğraşırken zamanı tüketmiş olurlar. Sınav için verilen süreler çoğunlukla onlara az gelir. Çok azı sınavı “kalemlerinizi bırakın” dediklerinde bitirebilmiş olurlar. 
6. Hiperaktif çocuklar hareketli çocuklar oldukları için ders saati olan kırk beş dakika boyunca sırada hareketsiz kalmaları onların dikkatlerini olumsuz etkileyebilir.
7. Çevrelerinde oturan arkadaşları onlardan silgi, kalem ya da benzeri bir şey isterse, onlara ya da öğretmene yüksek sesle sınav konusunda sorular sorarsa dikkatleri tamamen dağılabilir. Kaldıkları konuyu unutabilirler. Böyle durumlar için öğretmenlerin yapmaları gereken şey yazılı sınavlarda sınava başlamadan, tüm çocuklara “soru sormak istediğinizde yüksek sesle sormayın. Parmak kaldırın ben sizin yanınıza gelirim. Siz de alçak sesle sorunuzu bana sorarsınız” şeklinde bir açıklama yapmasıyla engellenebilir.
8. Hiperaktif çocukların ders çalışma ortamları onların öğrenmelerine uygun olarak düzenlenmediği takdirde bu durum sınav başarılarını düşürür.
9. Hiperaktif çocukların her şeyle aynı anda ilgilenme isteklerinden dolayı sınavlarda da akıllarına pek çok bilgi aynı anda gelebilir. Bu durumda soruların cevaplarını ayrıştırmakta, sınıflamakta ve sıraya koymakta zorlanabilirler. Ayrıntıları ayıklamakta güçlük çekerler. Yukarıda sayılan, hiperaktif çocukların zekâ kapasitelerinin çok iyi olmasına rağmen sınavlarda ve özellikle yazılı sınavlarda kapasitelerinin altında başarı göstermelerinin nedenleridir. Bu çocuklar öğretmenlerinden, ailelerinden ve yakınlarından genelde “sınavdan daha iyi bir sonuç alabilirdin” veya “senden bundan daha iyisini beklerdim” gibi sözler duyarlar ve bu durumda çocuklar da zaman zaman kendilerine karşı haksızlık yapıldığını düşünürler.

Yazarın Diğer Yazıları