"İstikbal göklerdedir"

Altemur KILIÇ

Bazı yabancılar merak ederler; neden Türkiye’nin her yerinde duvarlarda Atatürk’ün resimleri meydanlarda heykelleri, okullarda büstleri vardır diye.. Bizim aklıevveller de O’nun her konudaki vecizelerine takılırlar... Oysa Mustafa Kemal Atatürk dünyaya binde bir gelmiş büyük bir dehadır ve her konuda ileriyi görmüştür... Havacılık hatta, uzay konusunda...Türk Tayyare Cemıyetı, Türk Kuşu ve Devlet Hava Yolları onun direktifiyle kuruldu. Manevi kızı Sabiha Gökçen’i istikbali gördüğü için gençlere örnek olsun diye, ilk askeri kadın pilot yaptı.

Havacılığın öncüleri
Türk Havacılığının unutulmaz, fakat unutulan öncülerinden önde geleni rahmetli Vecihi Hürkuş’tu.
(6 Ocak 1896-16 Temmuz 1969) TAİ bir vefa örneği göstererek onu ölüm yıldönümünde andı. Vecihi Bey, 73 yıllık hayatında büyük işler yapmış ve havacılık tarihimizde bir çok ilklere
imza atmıştı.

Tayyareci oluşu
İstanbul’da Arnavutköy’de doğan, asker olan Vecihi bey büyük savaşın ilk yıllarında yaralandıktan sonra, Yeşilköy’deki Tayyare Mektebi’ne girerek tayyareci oldu. 7. Savaş Bölüğünde Ruslara karşı harekata katılan Vecihi Bey, bir hava savaşında (havacılar it dalaşı derler) bir Rus uçağını indirmiş ve böylelikle, uçak düşüren ilk Türk tayyarecidir. Daha sonra Ruslara esir düşen Vecihi Bey, Hazar Denizinde bulunan Nargin Adasından yüzerek İran üzerinden kaçmayı başarmış ve yurda dönmüş. Harp bittikten sonra da, Kurtuluş Savaşı’na katılmış, özellikle İnönü ve Sakarya Savaşı sırasında çok başarılı keşif ve destek uçuşları yaptığı gibi bir Yunan uçağını da indirmiştir. Kurtuluş Savaşı’nın ilk ve son uçuşunu yapan pilottur.
Savaştan sonra İzmir’de yeni tayyarecileri eğitti ve emeli olan ilk Türk uçağının tasarımını yaptı.. 1924’te ganimet olarak Yunanlılardan ele geçen motorlardan yararlanarak ilk Türk uçağını imal etti.

Cezalandırıldık!

Fakat gariptir,1925’te, “VECİHİ K-VI” adını verdiği bu uçağın tecrübe uçuşunu izinsiz yaptığı için cezalandırılmış! 
Daha sonra askeri havacılıktan ayrılarak uçak tasarımı ve yapımı çalışmalarına devam etmiştir.
Vecihi bey, 1930’lu yıllarda ilk Türk Sivil Havacılık Okulu’nu (Vecihi Sivil Tayyare Mektebi -1932-) açmıştır. Okulda ilk Türk kadın pilotumuz Bedriye Gökmen ile birlikte 12 pilot yetiştirmiştir.
Onu unutmayacağız
1954 yılında İlk sivil havayolu şirketimiz Hürkuş Havayollarını kurmuştur. Türk Havacılık tarihinin, efsanelerinden biri olan Vecihi Hürkuş, Ankara’da 16 Temmuz 1969 tarihinde Gülhane Askerî Tıp Akademisi Hastanesi’nde vefat etmiştir. Onu her yıl saygıyla hatırlamamız gerek! Bizim çocukluğumuzun büyük kahramanlarındandı.. Ben çocukken, motoru stop eden uçağını Suadiye’de bir çayıra başarıyla indirmişti. Bostancı’dan oraya koşarak gitmiş ve elini öpmüştük.

Harp şehitlerimiz
Cumhuriyet Dönemi ilk hava şehidimiz olan Hv. Plt.Üstğm Muzaffer
Erdönmez, 21 Nisan 1951 tarihinde Kuzey Kore Pyongyang üzerinde uçuş yaparken düşürülerek şehit edilmişti.
Kore savaşında benim tanıdığım ve topçu uçağına bindiğim Yüzbaşı Şumnu da yurda dönüşümdem bir hafta önce dağa çarpmış şehit olmuştı....
Hv. Plt. Yzb. Cengiz Topel, 8 Ağustos 1964 tarihinde Kıbrıs üzerinde kol uçuşundayken, uçağının isabet alması sonucu paraşütle atlamış, bir gün sonra rumlar tarafından şehit edilmiştir.
“İstikbal Göklerde”, Vecihi bey ve diğer şehitlerimiz de göklerde!

Hürkuş’un ilk parça üretimi gerçekleşti
Türk havacılık tarihinin sessiz kahramanı Vecihi Hürkuş, ölümünün 40. yıldönümünde, Türk Havacılık ve Uzay Sanayii A.Ş (TUSAŞ) tesislerinde düzenlenen törenle anıldı. Törene (soldan sağa) Tayyareci Vecihi Hürkuş Müzesi Derneği Ynt.Krl.Bşk. Bahadır Gürer, Nurseli Gürer, TUSAŞ Genel Müdürü Muharrem Dörtkaşlı, TUSAŞ Hürkuş Ürün Müdürü Aylin Ararat, Gönül Hürkuş Şarman, TUSAŞ Entegre Uçak Sistemleri Grup Başkanı Özcan Ertem katıldı.
Tören sırasında, Hürkuş’un adının sonsuza kadar yaşatılması amacıyla aynı adı taşıyan ve TUSAŞ mühendisleri tarafından geliştirilmekte olan Türk Başlangıç ve Temel Eğitim Uçağı’nın (Hürkuş) “İlk Parça Üretimi” işlemi de gerçekleştirildi.

Türkiye’de, gelişmiş bir hava aracının tüm unsurları ile birlikte
tasarlandığı ilk proje olan Hürkuş’un tasarımında
150 TUSAŞ mühendisi çalışmakta olup, seri üretim safhasında ise 50 mühendis ve 350 teknisyenin görev alması planlanıyor.

  • Yorumlar 0
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
Bu yazıya henüz yorum eklenmemiştir.
Yazarın Diğer Yazıları
Günün Karikatürü
Yeniçağ karikatur / Emre Ulaş