KONUK KALEM / Prof. Dr. Atıf URAL

KONUK KALEM / Prof. Dr. Atıf URAL
Dünyada yüksek öğretim nereye gidiyor? Türkiye ne yapıyor?

Türkiye Cumhuriyetinin Büyük Atatürk ve kadrolarıyla kurulduğu (29 Ekim 1923) tarihin 100’üncü yılında, 2023’de daha da güçlü olması için  “Yüksek Teknoloji Üreten”  bir ülke olmalıyız. Bugün için önümüzde olan ABD, Almanya, Japonya gibi ülkeler başarılarını Kaliteli Eğitim Sistemleriyle sağlamışlardır. Ülkemizde bir an önce köklü, kapsamlı, kaliteli bir Eğitim Reformu gerekmektedir. 
Bugün için 2015 yılı itibariyle (URAP Dünya sıralaması) bazı üniversitelerin ülkelere göre dağılımı: 

atif.jpg

atif1.jpg


(Türkiye’den sıralamaya giren 4 üniversite sırasıyla ODTÜ, Ege Üniversitesi, İTÜ ve İÜ) Bu sıralamaları uluslararası nitelikte, bağımsız 8 kuruluş yapmaktadır. Örneğin, ARNU Çin, Times Higher Education (THE) İngiltere, Leiden Hollanda, URAP Türkiye gibi. Bugün her ülke Eğitim Atılım, reform, başarı için büyük uğraş vermektedir, son yıllarda özellikle Yükseköğretimde Teknoloji kullanımı büyük önem kazanmıştır. Yaklaşık 60 alanda çalışmalar yapılmaktadır. Örneğin Flipped Classroom teknolojisinde, modelinde öğrenciye bilginin aktarımı akademisyenler tarafından hazırlanan ders videolarıyla yapılmaktadır. Öğrencinin asıl gereksinmesi olan bilginin özümsenmesi ve yeni bilgilerin çıkarılması ders saatinde sınıfta akademisyenler ve sınıf arkadaşlarıyla birlikteyken gerçekleştiriliyor. Bu tip çalışmalara geleceğin Eğitim Modeli olarak bakılıyor fakat işin zorlukları fazla.
Dijital stratejiler, internet teknolojileri, öğrenme teknolojileri sosyal medya teknolojileri, görselleştirme teknolojileri, etkinleştirme teknolojileri üzerinde yoğun çalışmalar sürdürülmektedir. 
Bu çalışmaların yanında bugün her ileri ülke Uluslararası eğitim çalışmaları yapıyor. Bu tip çalışmaları özellikle “Uluslararası eğitime ve değişime adanmış, dünyanın en büyük kâr amacı gütmeyen sivil toplum kuruluşu olan NAFSA’da (National Assosiation of Foreign Student Adviser) organize ettiği Eğitim toplantılarında tartışılmaktadır.
Uluslararası Eğitimi özendiren 3 önemli büyüklük var. Küreselleşme beyin alışverişi ve demografi. Küreselleşme için her ülke zamana uyabilmek için Eğitim Sistemini uluslararası yapmaya çalışıyor. Gelişmiş ülkelerdeki genç nüfus azaldığından, ülkelerdeki üniversiteler kontenjanlarını dolduramıyorlar, böyle ülkeler dünyanın en iyi beyinlerini kazanmaya uğraşıyorlar. 
Bugün ülkemizde çok sayıda yabancı öğrenci kazanmaya çalışıyor. Son yıllarda bu sayı oldukça artmıştır. Bu arada bu amacı da içeren yurtdışı üniversitelerde kurma çalışmalarımız bulunmaktadır. Berlin Türk Alman Üniversitesi gibi.