Kriz, Rusya'ya ihracatı vurdu

Kriz, Rusya'ya ihracatı vurdu
Türkiye'den Rusya'ya ihracat yüzde 40 geriledi..

Türkiye'nin ihtiyacı olan 40 bin TIR kotası yerine 9 binde kalınması, kanatlı ürünlerde ülke kotası alınamaması, süt ürünlerinde evrak işlemleri fırsatların kaçırılmasına neden oldu. Ekonomik kriz, lojistik alanında gerekli önlemlerin alınmaması, teşvik ve kota sorunları nedeni ile Türkiye'den Rusya'ya ihracatta büyük düşüş yaşandı. Türkiye İhracatçılar Meclisi'nin (TİM) verilerine göre Şubat ayında ihracat geçen yıla göre yüzde 40 azaldı. 2013'e göre düşüş ise yüzde 50. İki ülke arasında önce 5 yıl sonra da 2023 olarak revize edilen 100 milyar dolarlık toplam ticaret hacmi hedefine ulaşılmasının da zor olduğu belirtiliyor. İş dünyası temsilcilerine göre Türkiye'nin Rusya pazarı ile ilgili yeni bir strateji belirlemesi gerekiyor. 2014 Şubat ayında Türkiye'den Rusya'ya ihracat 487,5 milyon doları bulurken, Şubat 2015'de ihracat 297,5 milyon dolarda kaldı. Türkiye'den Rusya'ya ilk iki aylık toplam ihracat 611,8 milyon dolar olarak gerçekleşti. Bu verilerle Rusya, Türkiye'nin dış ticaretinde 9'uncu sıraya geriledi.

Başarı gösteremedi
Türkiye'den Rusya'ya ihracat 2014'ün ilk iki ayında 951,3 milyon doları bulurken, yıllık bazda da 6 milyar 57 milyon doları buldu. Geçen yıl Rusya, Türkiye'nin dış ticaretinde 7'inci sırada yer alıyordu. Türkiye'den Rusya'ya ihracat 2013'ün Şubat ayında 591,5 milyon doları bulmuştu. İlk iki aylık dönemde ihracat 1 milyar 136 milyon dolar olarak gerçekleşmişti. 2013'de Rusya 7 milyar 96 milyon doları bulan ihracat rakamı ile Türkiye'nin 4'üncü büyük ortağı idi. Ukrayna krizi nedeni ile Batılı ülkelerden gıda alımını durduran Rusya pazarına girişte Türkiye gerekli başarıyı gösteremedi.

Alım gücü düştü
Türkiye'nin ihtiyacı olan 40 bin TIR kotası yerine 9 binde kalınması, kanatlı ürünlerde ülke kotası alınamaması, süt ürünlerinde evrak işlemlerinin henüz tamamlanamamış olması Rusya pazarında fırsatların kaçırılmasına neden oldu. Başta hazır giyim olmak üzere diğer sektörler rublede yaşanan devalüasyondan etkilendi. Rus tüketicilerin alım gücünün düşmesi Türk şirketlerini zor durumda bıraktı.