Kuşadası pilot bölge seçilmiş

TC Ulaştırma Bakanlığı’nın  “turist taşımacılığına getirmeye çalıştığı kalite”  kapsamında, turist taşımacılığı yapan araçlara da  “D2 Yetki Belgesi”  alma zorunluluğu getirildi. Daha önceki yazılarımda da belirttiğim gibi, uygulamanın hareket noktası doğru olmak ile birlikte, D2 Yetki Belgesi verilen bazı firmaların belgenin amacı dışında kullanımına imkân sağladıklarını, okuyucularımdan gelen şikâyetlerden anlamış bulunuyorum.
Aydın’ın Kuşadası İlçesi’nin  “pilot bölge”  ilan edildiği denetimlerde, çok sayıda otobüs, minibüs ve taksilere,
belgesiz olarak turist taşımacılığı yaptıkları için ceza kesildiği haberlerini duyuyoruz. Tabii ki bir yasal değişiklik var ve uygulamada yasalara uymayanlar var ise cezai yaptırımlar uygulanacaktır. Fakat pilot bölge seçilen Kuşadası dışındaki bölgelerde tabiri caiz ise tam bir başıboşluğun hâkim olduğu haberleri de diğer bir gerçek.
Özellikle Dalaman Havaalanı’ndan
Fethiye, Marmaris, Dalyan, Göcek,
Kalkan ve Kaş bölgelerine yapılan transferlerde yasal değişikliklere uygun olmayan araçların kullanıma devam edildiği yoğun gelen okur şikâyetleri arasında yer alıyor. İçeriklerine baktığımızda okurların verdikleri bilgileri aşağıdaki şekilde sıralayabiliriz.
1- D2 Yetki Belgesi sahibi firmalar öz malları dışında kiraladıkları araçları kendi bünyelerinde çalıştırmıyorlar, araç D2 Yetki Belgesi sahibi tarafından kiralanmış gözükmesine rağmen aslında araç sahibi kendi işini kendisi yapıyor. Aracını kiraya verdiği D2 Yetki Belgesi sahibi firma ile hiçbir şekilde bağı kalmıyor.
2- D2 Yetki Belgesi sahibi firmaların öz mal dışında kiralık gösterdikleri araçların, kendi başlarına çalışmaları  “Serbest Piyasa Ekonomisinin”  ruhuna aykırı şekilde, kanunların arkasından dolanarak piyasa şartlarının olumsuz etkilenmesine neden oluyor.
3- Ruhsatlarında 9 koltuğun altında koltuk sayısına sahip olan araçlarla transfer yapılamadığı halde, ruhsatlarında 9 koltuk gözüken araçların koltuk sayıları değiştirilerek,  “VİP transfer”  denen transfer araçlarının yoğun bir şekilde kullanıldığı söyleniyor.
4- Villa sahibi yabancıların  “misafirlerimizi alacağız”  gerekçesi ile aslında haftalık bazda villalarını kiraya verdikleri müşterilerinin transferlerini yaptıkları, yine verilen bilgiler arasında. Dolayısı ile MA, MC ve MD türündeki plakaların havaalanlarına giriş sıklıklarına göre giriş kapılarında kayıtlarının düzenli şekilde tutulup hangi amaçla havaalanına giriş çıkış yaptıkları anlaşılacaktır.
5- Araç kiralama şirketlerinin  “sanki havaalanında müşteriye araç teslimi yapacaklarmış gibi, araç kiralama sözleşmesi belgesi hazırlayıp havaalanına girmeleri ama sonrasında turistleri alıp transferlerini yapmaları da”  yasaların arkasından dolanmanın en bariz örneklerinden.
6- Eğer bir araç havaalanında müşteriye teslim edilecek ise neden müşteriler aynı aracı götüren kişi tarafından araba kullanılarak gidecekleri yerlere götürülürler? Olması gereken aracın havaalanında müşteriye teslim edilmesi ve araç kiralama sözleşmesi kimin adına yapıldı ise o kişinin aracı kullanmasıdır.
Okurlardan gelen aynı yöndeki konulara önümüzdeki hafta değineceğim. Ancak görülen şu ki yasalar çıkarılıyor ama iş denetime gelince  “elimizde yeterli eleman yok”  gerekçesi ile konu sulandırılıyor ve herkes kafasına göre hareket etmeye devam ediyor.

Yazarın Diğer Yazıları