MHP'de imzalar verildi, Peki şimdi ne olacak?

Milliyetçi Hareket Partisi Büyük Kurultayı'nın toplaması için imza veren 543 üst kurul delegesine vekalet eden ve toplanan bu imzaları önceki gün Noter eşliğinde parti genel merkezine teslim eden 5 avukattan biri olan Uğur Tarhan'ı aradım ve "Bilal'e anlatır gibi" anlatmasını rica ettim;

Ne olacak şimdi?

***

Tarhan'ın en kafası karışık durumdakinin de anlayabileceği şekilde, sade bir dille anlattığı hukuki-teknik süreci aktarmadan önce, tıbbi bir operasyondan geçtiği duyurulan MHP Genel Başkanı Devlet Bahçeli'ye geçmiş olsun diliyorum.  İki gündür ağırlıklı olarak sosyal medyada şahit olduğum, insan sağlığı üzerinden türetilen sözde espri özde densizlik şeklindeki diyalogları da kınıyorum. Bu uğurda insanlıktan çıkmayı bile göze alanlar mümkünse siyaset yapmasınlar!

Yıldık!

***

Gelelim Tarhan'ın anlattıklarına:

-              543 imzayı MHP Genel Merkezi'ne teslim ettiniz… Eee şimdi?

MHP Genel Merkezi'nin, 543 delegenin (-ki bu sayı parti tüzüğünde şart koşulanın iki katı) talebini yerine getirip getirmeyeceğini bekleyeceğiz.

-              Yerine getirmek zorunda mı?

Evet. Parti tüzüğü bunu bir "hak" olarak veriyor delegeye. 5'te bir oranında delege talep ederse Genel Başkan kongreyi toplar. Bu bir yükümlülüktür. Genel Başkan'ın/Genel Merkez'in burada bir tercih yetkisi yok. Yanlış bilinen, yanlış anlaşılan bir durum var. MHP'nin en yetkili organı "Genel Başkan" değil. MHP'nin en yetkili organı "Büyük Kurultay"; yani seçilmiş ve doğal delegeler. Genel Başkan'a ve diğer organlara mevcut yetkilerini veren onlar. Partiyi kapatma yetkisine sahipler. Ötesi var mı! Biz şimdi partiyi kapatma yetkisine dahi sahip olan büyük kurultayın "olağanüstü" hallerde genel başkan seçimi yapabilme yetkisi de bulunması için bir tüzük değişikliği istiyoruz.

-              Bu değerlendirme için bağlayıcı bir süre var mı MHP Genel Merkezi açısından?

MHP Tüzüğünde veya Siyasi Partiler Kanunu'nda böyle bir süre belirtilmemiş. Ancak Dernekler Tüzüğü'nün 13. Maddesi'ne göre bu gibi hallerde 30 gün içinde kongre yapılmak zorunda.

-              Dernekler Tüzüğü ne alaka?

Siyasi Partiler Kanunu'nun 121. Maddesi'nde "Bu kanunda eksik, öngörülmeyen, açıklanmamış hususlar varsa Dernekler Kanunu ve Medeni Kanun hükümleri uygulanır" diyor. Emsal kararlar da var.

-              "Genel Merkez 15 gün içinde değerlendirmek zorunda" lafı nereden çıktı o zaman?

Kongreyi 30 gün içinde toplayabilmesi için ideal süre bu. Geçmişteki emsal durumlarda da böyle gelişmiş… Mesela 2009 yılında, MHP Genel Merkezi  kongre çağrısında bulunmayınca, imzaların tesliminden itibaren 17. Günde mahkemeye başvurulmuş. Mahkeme burada şeklen sorun görmüyor,  "erken açtın" demiyor, esasa bakarak "imza sayısı yetersiz" diye talebi reddediyor.

-              Emsal kararlar dolayısıyla, 15 gün sonra kongre çağrısı yapılmazsa mahkemeye müracaat edebilirsiniz veya 30 gün beklersiniz; her durumda 30 günün sonunda bu kurultay toplanmadı diyelim…

Sulh Hukuk Mahkemesi'ne başvuracağız.

-              Mahkeme'nin işlevi ne burada?

Durum tespiti yapacak.  Önce, MHP Genel Merkezi'ne soracak: Tüzük 5'te bir delegenin imzasıyla büyük kurultay toplanır diyor, 5'te bir delegenin üzerinde imzayla bu talepte bulunulmuş, kongreyi niye toplamadın? Genel Merkez 2 hafta içinde cevap vermek ve bir "gerekçe" sunmak zorunda. "Delegenin aklını çeldiler", "partiye operasyon yapılıyor" vs. bunlar hukuken "gerekçe" değil. Genel Merkez'in haklı görülmesi yani bizim talebimizin geçersiz sayılması için ya imzaların yetersiz olması gerek ya da geçersiz yani sahte olması. Mahkeme, Yargıtay Cumhuriyet Başsavcılığı'ndan üye listesini alıp karşılaştıracak. Sayı da, gerçeklik de var. O zaman, bizim dilekçemizde sunduğumuz -büyük kongre delegelerinden seçilmiş- 5 ismi de değerlendirerek bir heyet oluşturacak ve diyecek ki; MHP Genel Merkezi'nin yapmadığı kongre ilanını yap, salonu tut, kongreyi gerçekleştir, güvenliğini sağla vs…

-              Kayyım deyince partiye el konulacak gibi bir algı oluşuyor genelde…

İlgisi yok. MHP'nin kendi delegeleri içinden seçilmiş 5 kişi, MHP Genel Merkezi yapmadığı için onun yerine kongreyi yapacak. Kongreyle birlikte görevi sona erecek.

-              MHP Genel Merkezi mahkemeye hiç cevap vermedi diyelim?

Sonuç değişmez. Aynı prosedür işler. Mahkeme Yargıtay verilerine göre matematik hesabını yapar, kongreyi toplatır.

-              Kayyımın temyize götürülebileceğini söylüyor Genel Merkez hukukçuları?

Götürülebilir. Ama bir ihtilaf olması lazım bunun için. İhtilaf yok. MHP'den yapılan açıklamaların hiçbirinde bizim talebimizin ve izlediğimiz yolun hukuk dışı olduğu söylenmiyor. Sadece "süreyi uzatmak için biz de  böyle yaparız" diyorlar. Ortada hukuki bir gerekçe bir ihtilaf yokken, keyfi şekilde böyle savsaklarsanız bir meşruiyet sorunu doğar…

-              Nasıl yani?

MHP Genel Merkezi'nin başından beri bu meseleye yaklaşımı mahsurlu. Kanun, tüzük ortadayken çıkıp da "ne gönderirseniz gönderin yapmıyorum" diyemezsiniz. Bunun hukuken kabulü mümkün değil. Dışarıdan bakan hukukçuların, hatta vatandaşın gözünde de komik duruma düşürüyor partiyi. Sayın Devlet Bahçeli şu anda bizim meşru Genel Başkanımızdır. Delegenin "hakkı" olan talebi yok saydığı zaman bu meşruiyeti tartışılır. Diyorlar ki 543 kişi imza verdi ama 600 küsur kişi de vermedi. Ne güzel işte. O zaman topla kongreyi. O imza vermeyen 600 küsur kişinin oyuyla "burada yapılan istişare yeterli tüzüğü değiştirmeye gerek yok" de. Yahut "tamam tüzüğü değiştirelim" de, o 600 küsur imza vermeyen delege seni yeniden seçsin. O zaman imza veren 543 delege de der ki, biz bir talepte bulunduk, Genel Merkez de gereğini yaptı ama demokrasinin sonucu, delege çoğunluğu Genel Başkanımızın devam etmesine karar verdi. Buna kimsenin diyeceği bir şey olmaz.

-              Tüzüğün değişmesi için ne gerekiyor?

Salt çoğunluk.

-              Diyelim tüzük değişti. Aynı gün Genel Başkan seçimi yapılabilir mi?

Delege 20'de bir oranda imzayla önerge verdiği takdirde oylanır. Yine salt çoğunluk sağlanırsa hemen o gün orada başkanlık seçimi yapılabilir. Sadece başkanlık seçimi değil, tüzükte antidemokratik bulunan başka maddeler varsa aynı yöntemle onlar da yine o salonda değiştirilebilir.

-              MHP Genel Merkezi, teknik olarak 1 yıla kadar uzatırız o zaman da zaten Olağan Kongre süreci, ne gerek var diyor, sizin öngördüğünüz bir süre var mı bu takvim ne zaman tamamlanır?

Dediğim gibi hukuki bir gerekçe olmadan savsaklamak MHP Genel Merkez yönetimi açısından meşruiyet sorunu doğurur. Genel Merkez imzaları değerlendirmesi sonucu "tamam" derse 30 günde zaten kongreyi yapmak zorunda. "Yok" derse, ki görünen o, o zaman davanın açılması sonuçlanması, kongre ilanı hepsi için hukuki azami süre 3 ay.

Yazarın Diğer Yazıları