TRAFİKTE ÇEKİCİ TERÖRÜ (1)

TRAFİKTE ÇEKİCİ TERÖRÜ (1)
Vatandaş park derdinde vakıf ceza peşinde!

araba.jpg

Vatandaşların okul, alışveriş merkezi, hastane ve adliye gibi binaların önlerine kısa bir süre için zorunlu olarak park ettiği araçlar, sahibine bilgi verilmeden özensiz bir şekilde çekiciye yüklenerek otoparka götürülüyor

İşi bittiğinde aracını yerinde bulamayan vatandaş, çekildiğini öğrenince otoparka koşuyor. Araç sahibi aracını alabilmek için park yasağı, taşıma ücreti ve park parası olmak üzere toplam 200 lira ödemek zorunda kalıyor

İstanbul ve Ankara gibi büyük şehirlerde yaşayanların şikayet ettiği önemli konulardan biri de park etmiş araçların Trafik Vakfı’nca haber bile verilmeden çekilmesi. Vatandaşların, okul, alışveriş merkezi, hastane ve adliye gibi binaların önlerine park ettiği araçlar kaşla göz arasında ortadan kayboluyor. Kısa bir süre sonra park ettiği yere gelen vatandaşlar aracını göremeyince şoka giriyor. Aracı çalındı mı, çekildi mi hiç bir bilgisi olmayan vatandaş, büyük bir şaşkınlık içinde civardaki vatandaşlardan aracına ne olduğunu öğrenmeye çalışıyor. O anda orada olaya şahit olan biri kaldıysa çekildiğini öğrenebiliyor. Ama en kesin bilgiyi ise ulaşabilirse en yakındaki aynı zamanda aracın çekilmesine de onay veren trafik polisinden öğreniyor. O da olmazsa “kayıp” bildiriminde bulunmak için gittiği karakolda aracının çekilmiş olabileceğini ve götürülme ihtimali olan otoparkı öğreniyor. 

En az 200 lira ödüyor
Aracını bulabilme düşüncesiyle bir taksiye binen vatandaş otoparka gidiyor. Aracının orada olduğunu görünce önce bir rahatlıyor. Aracın sağına soluna bakarak herhangi bir hasar olup olmadığını kontrol ediyor. Ama aracını alabilmesi için çıkartılan faturayla karşılaşınca yeni bir şok yaşıyor. İstanbul’da çekilmiş aracını bulduğu otoparktan alabilmesi için vatandaşın en az 200 lira para ödemesi gerekiyor. Bunun 70 lirası araç çekme ücreti (Park yasağı). Bu para zorunlu trafik cezası. Bundan sonrası ise tam bir çekici terörü bedeli.100 lirası özel taşıma bedeli. Aracın çekildiği yer 5 kilometrenin üstünde ise kilometre başına 5 lira ilave ediliyor. Aracın çekildiği otoparkın da bir ücret tarifesi var. Aracını kurtarmak isteyen o otoparkta ne kadar kaldıysa onun bedelini de ödemek zorunda. 

Taşeron devrede
Araç çekim işinin başında Ankara ve İstanbul’da Trafik Vakfı var. Her iki vakfın başında da valiler bulunuyor. Ankara Trafik Vakfı, ticari faaliyetlerini sürdürmek için yüzde 99 hissesine sahip olduğu ATESTAŞ (Ankara Trafik Eğitim ve Sağlık Hiz. Tic. A.Ş.) Şirketi’ni kurmuş ve 12 adet çekme aracı bu şirket tarafından kullanılıyor. ATESTAŞ, Ankara’da belediye sınırları dışında il hudutları içinde Bölge Trafik Denetleme Şube Müdürlüğü görev alanı içerisinde resmi ve vakıf çekicilerinin yetersiz kaldığı yer ve zamanlarda çekme işlerinin karşılanması amacıyla Bayrak Çekme ve Sümerler Oto Kurtarma adlı bir şirketler hizmet sözleşmesi imzalamış. Bu arada Bayrak otoparkı da Sincan bölgesinin çekme işleri için Kaplan Akü Ltd. Şti.ile hizmet sözleşmesi imzalamış.

Kısa mesaj servisi
İstanbul ve Ankara’daki her iki vakfın da internet sitelerinde araç çekilen otoparkların adresleri yer alıyor. Çekilen otoparkı bulmak için internet üzerinde “araç sorgulama ekranı” da yapmışlar. İstanbul Trafik Vakfı ise bir adım daha öne geçip cep telefonundan da sorgulamayı geliştirmiş. “PARK yaz, bosluk bırak plakanı yaz. 1550’ye mesaj gönder. Aracın hangi otoparkta bilgisi cebine gelsin” şeklinde bilgi notu da internet sitesinde yer alıyor. Vakıflar, yaptıkları araç çekim işlerini 2918 sayılı Trafik Kanunu ve İl Trafik Komisyonu ile Vakıf Mütevelli Heyeti kararına uygun olarak, trafik polisleri tarafından verilen yazılı talimat doğrultusunda yaptıklarını iddia ediyor. Ücretler konusunda ise Ulaşım Koordinasyon Merkezi’nin (UKOME) onaylamış olduğu fiyat tarifesi uygulandığını belirtiyorlar.

Çekme görevi yok
İstanbul’da park yasağı bulunan yerlerde araç çekim işlerini yapan kurumun adı İstanbul Trafik Vakfı. Vakfın mütevelli heyetinde İstanbul Valisi, İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı, İstanbul Defterdarı, İstanbul Sanayi ve Ticaret İl Müdürü ve İstanbul İl Sağlık Müdürü bulunuyor. Vakfın görev tanımları arasında araç çekmek gibi bir madde ve kanunen görevlendirilmiş bir mevzuat yok. Zaten tüzüklerinde de “Vakfımız ticari bir amaç gütmeyip tamamen kamu yararını gözeterek işletmekte olduğu otoparklardan sağladığı gelirlerle ilimiz trafik hizmetlerine kaynak sağlamaktadır” deniyor. Ama İstanbulluların haraç kesme olarak gördüğü, yetkililerin yasal kabul ettiği çekiciler, gün içinde şehirde harıl harıl araç çekmeye devam ediyor. Şehir merkezlerine otopark yaptırmaktan sorumlu olan yetkililer ise bu duruma çare bulmak yerine ses çıkarmamayı tercih ediyor. Olan, çekicinin arkasından koşturmak zorunda kalan vatandaşa oluyor.