Muğla Valiliği'ne çağrı (2)

Geçen hafta Muğla İli Ortaca İlçesi Dalyan Beldesi sınırları içinde kalan Dalyan Kanalları ve Köyceğiz İlçe sınırları içinde kalan Köyceğiz Gölü’nde, Denizcilik Müsteşarlığı’na bağlı İzmir Liman Başkanlığı ekiplerinin yaptıkları ve halen de devam eden denetimlere ilişkin bazı soru ve önerilerim olmuştu, bu hafta da konuyu irdelemeye devam edelim.
* Muğla Valiliği İl İdare Kurulu kararları alınır iken, teknelere binecek kişi sayısının 25 olmasına kimler karar verdi?

* Otobüslerin 46 kişilik koltuklardan oluştuğunu düşündüğümüzde, bir otobüs yolcuyu 2 ayrı tekneye bindirmenin mantığı nedir?

* TÜRSAB (Türkiye Seyahat Acenteleri Birliği) Kanunu bu değişiklikler veya kararlar alınmadan önce incelendi mi?

* Kültür ve Turizm Bakanlığı turlar sırasında her otobüste bir kokartlı rehber şartı getiriyor. Şimdi bir otobüs 46 kişi aldığına, Dalyan’a geldiğinde grup ikiye bölüneceğine göre, her teknede bir kokartlı rehber olma şartı doğmayacak mı?

* Tur operatörlerinin her tekneye bir rehber verme durumları olamayacağına göre, o zaman üzerinde rehber olmayan teknedeki turistlerden birinin acil bir şeye ihtiyacı olsa (kendi dilinde ihtiyacını bildirse) tekne kaptanı yabancı dil bilmediğine göre soruya yanıt veremeyecek.

* Bu turistin başına bir şey geldiği zaman, turun başındaki rehber diğer teknede olduğu için, otomatikman tur firması tazminat ödemek zorunda kalacak.

* Risklerin bu kadar artırıldığı bir bölgeye tur operatörlerinin tur düzenlemeye iştahlı olacaklarını düşünüyor musunuz?

* Her teknede bulunan “denge meyil evrakı” incelendiğinde teknelerin büyüklüğüne göre kişi sayısı verildiği görülür. Denge meyil kağıdında 36 kişi kapasitesi olan bir tekneye nasıl olur da İl İdare Kurul Kararı diye 25 kişi bindirilir?

* O zaman teknelerin yapısal özelliklerine göre kontrol edilerek verilen evrakın hiçbir hükmü yok mu? İl İdare Kurul kararlarına imza atanlar, aldıkları kararların ülke ekonomisine zararları olduğu zaman ne derece bu zarardan sorumlu tutulmaktadırlar?

* Muğla Valiliği İl İdare Kurulu, 2009 yılı turizm sezonu başlamadan önce şu kararı da almayı düşünüyor mu? Örneğin Dalyan’a yalnızca 25 kişi kapasiteli yolcu araçları ile turist getirilecektir gibi..

* Yıllardır söylüyorum, tekne kapasitesi, tekne boyu vb. denetimler Dalyan’ı korumaz. Teknelerde kullanılan dizel motorların  “beygir gücü” sabitlenmez ise, isteyen istediği beygir gücünde dizel motoru tekneye koymaya devam ederse, Dalyan Kanallarının tabanlarına ve kenar sazlıklara verilen zarar gün be gün artarak devam edecektir.

* Sazlıklar, teknelere fazla insan bindirildiği için kopmamaktadır. Hızlı giden ve çok güçlü dizel motorlara sahip tekneler yüzünden kopmaktadır.

* Dalyan’a gelen yabancı ve yerli turistlerin, 25 kişi sayısı uygulaması yüzünden Dalyan turu yapamadıkları takdirde, zaten günübirlik olarak ziyaret edilen bir bölge olan Dalyan’ın ekonomik kayıpları Muğla İl İdare Kurulu tarafından karşılanacak mıdır?

* İl İdare Kurulu bu kararı almadan önce Dalyan’a yüksek sezonda günde kaç turistin geldiği araştırmasını yapmış mıdır?

* Günde 3 ila 5 bin arasında turistin günübirliğine geldiği Dalyan’da, bu kadar insanı hangi teknelerle gezdirmeyi düşünüyorsunuz? 

* Tekne trafiğinin iki katına çıkması nedeni ile olabilecek herhangi bir tekne kazasından sorumlu kim olacaktır?

Haftaya soru ve önerilere devam edeceğim
Bütün Türk ve Müslüman Aleminin Ramazan Bayramını Kutluyorum.

Yazarın Diğer Yazıları