Otizmin nedenleri (2)

7. Günümüzde yapılan genetik çalışmalar annelerdeki "buzdolabı" etkisi olarak tanımlanan tepkisizlik tutumunu anneden veya bazen de babadan gelebilecek olan otistik özelliklere bağlayabilmektedirler.
8. Sevgisiz ortamdan dolayı otizm ortaya çıkar diye bir durum yoktur.
9. Bir çocuğun otistik olup olmadığını ortaya çıkartmak için kullanılan güvenilir kabul edilen testlerden biri ADOS’tur. Testin uygulanması 2,5 saat sürer.
10. Otistik çocuk bir puzzle yaparken bir parçayı eksik koyduğunda rahatsız olmaz, onu öylece bırakabilir. O parçanın eksik olmasından rahatsızlık duymaz. Eksik olan parçayı önünde görse bile elini uzatıp almaz. Çocuğun testi bu şekilde yapması onun otistik olduğu konusunda önemli bir kriter olarak kabul edilebilir. Puzzle bitti 1 parça eksik. Otistik çocuk eksik olduğunu fark ediyor, hiçbir şey yapmaz ya da kolunun üzerinden o parçayı düzeltir.
11. Otistik çocukların tedavisinde en önemli yapılması gereken şey onlarla iletişim kurmaya çalışmak ve bu konuda kararlı ve sabırlı olmaktır.
12. Otistik çocuklarla çalışmak anne babaları kızdırabilir, zaman zaman birbirlerine karşı da "sen tedavide yeteri kadar sorumluluk almıyorsun" biçiminde birbirlerini suçlarlar. Karşılıklı olarak birbirlerinden yüksek ve fazla beklentileri vardır.
13. Aile bireylerinin çocuğa karşı tepkisiz kalması çok tehlikelidir. Çünkü çocuk dönüp içine kapanır. Aile açısından zorlu bir süreç başlar. Yani sonuç olarak çocuk geriye doğru gider.
14. Aileye teşhisin ve tedavinin önemini vurgulamak gerekir. Artık normal bir yaşam süremeyeceklerini anlatmak gerekir. Pek çok şeyi çocuğun gelişimine göre ayarlayacaklar veya erteleyecekler ya da değiştireceklerdir.
15. Aile neler yaşayacaklarını bilmelidir. Bu konu aileye açıklandığında aile kendi yaşantısını otistik çocuğun tedavisine göre düzenlemelidir.
16. Aile bireyleri çocukla ilgili olan tüm davranışlarına bir anlam katmaları çocuğun öğrenmesinde katkıda bulunacaktır. Üzülmek, sevinmek, kızmak gibi veya olumlu olumsuz işleri abartılı olarak göstermek söylemek gerekiyorsa bir işaret diline dönüştürmek uygun olacaktır.
17.  Otistik çocuklar olumlu sinyalleri daha kolay kaydedebilirler. Onlara her davranışta yaptıkları işin istenilen ve olumlu bir iş olduğunu vurgulamak ve bu vurguyu tekrarlamak gerekmektedir.                                            
18. Otistik çocuklarla iletişimde kısa ve vurgulayıcı olarak konuşmak gerekir. Onların anlaması hızlı olur. Daha az kelimeyle daha fazla şey anlatmak özellikle fiilleri kullanmak ve fiilleri öğrenmelerini sağlamak gereklidir.

Yazarın Diğer Yazıları