Rehberlik Yasası çıktı ama...

Sevgili okuyucularım; uzunca bir süredir (Mart ayından beri) yazılarıma ara vermek zorunda kalmıştım. Bugünden itibaren -salı günleri- turizm konularında sizlerle birlikte olmak dileğiyle yeniden merhaba.
2012 Haziran ayında kabul edilerek, 2013 yılı Ocak ayından itibaren yürürlüğe giren 6326 sayılı Turist Rehberliği Meslek Yasası yıllardır binlerce profesyonel turist rehberi tarafından bekleniyordu. Çoğu meslektaşımız tarafından sevinçle karşılanan meslek yasası, çalışma haklarının korunması ve icra ettiğimiz “turist rehberliğinin” bir meslek olarak tanınması ve tanımlanması adına da büyük bir gelişme idi.
Her yasa çıktıktan sonra günlük uygulamadaki sıkıntıları, 6326 sayılı Turist Rehberliği Meslek yasasında da görmeye başladık.
Şöyle ki;
1) Eylemli turist rehberlerinin aylık maaş karşılığında bir seyahat acentesinde çalışmaları sırasında, sosyal güvenlik primlerinin çalıştıkları acente tarafından yatırılması söz konusu iken, günlük veya haftalık tur sözleşmesi yaparak turlara çıkan turist rehberlerinin sosyal güvenlik primlerini kimin yatıracağı belli değildir.
2) Mesleğin icrası anlamında turist rehberliği mesleği diğer tüm mesleklerden ayrı özellikler taşımakta olup, bir turist rehberi aynı yıl içerisinde birden çok seyahat acentesinde çalışabilmekte, farklı acentelerden tur alabilmektedir.
3) Turist rehberleri tüm yıl boyunca çalışma şansına sahip bir meslek icra etmemektedirler. Ya sezonluk olarak 5-6 ay bir acenteye bağlı maaşlı çalışmaktalar ya da 8-10 hafta aralığında bahar ve güz operasyonlarında haftalık tur sözleşmesi ile çalışabilmekteler.
4) 2013 yılında seyahat acenteleri ile turist rehberleri arasında yaşanan en büyük sıkıntı, sözleşme yaparak çıktıkları turların tur bedelleri için rehberlerden “gelir makbuzu” talep edilmesi ile ortaya çıkmıştır. T.C Kültür ve Turizm Bakanlığı ile TUREB’in 6326 sayılı yasadaki boşluklar üzerinde Maliye Bakanlığı ve Sosyal Güvenlik Kurumu yetkilileri ile bir araya gelerek bir çözüme ulaştırmaları gerekmektedir.
5) Eylemli ve serbest olarak çalışan bir turist rehberi haftalık tura çıktığında, rehberlik hizmetini verdiği grup acentenin grubu, yolculuk ettiği araç acentenin taşıma sözleşmesi ile kiraladığı araç, yemek yediği tesisler acentenin anlaşmalı olduğu tesisler, konaklama yerleri de acentenin anlaşmalı olduğu tesisler olduğuna göre, turist rehberinin bu tesislerde başına bir şey geldiğinde ve iş göremez derecede kaza geçirdiğinde, hangi sosyal güvenlik kuralları geçerli olacaktır.
6) Bağ-Kur kaydı oluşturacak bir turist rehberi, iki ay çalıştıktan sonra iş bulamadı diyelim, geri kalan on ay için neden Bağ-Kur primi ödemek zorunda olsun?
7) Bağ-Kur kaydı varken bir acentede aylıklı olarak işe başlayan ve altı ay çalışan bir turist rehberinin Bağ-Kur kaydı nasıl değiştirilecek?
8) Turist rehberi, bir ürün satmamaktadır, seyahat acentelerinin (havayolu ulaşımı, transfer, konaklama, ören yeri ziyaretleri ve taşımacılık gibi) faaliyetleri birleştirerek oluşturdukları seyahat ürünü paketlerinin sadece  “rehberlik hizmetini”  vermektedirler.
9) Kısacası okuyarak edindiği bilgi ve zamanla edindiği tecrübesini rehberlik hizmeti olarak satan bir turist rehberinin hangi şartlarda çalışacağının çok geç olmadan netleştirilmesi gerekmektedir. Bu hali ile devam etmesi halinde çıkarılan Turist Rehberliği Meslek Yasasının sayıları on iki bini geçmiş turist rehberlerine bir faydası olmayacaktır.
Yetkililerin bir an önce konu ile ilgili çalışmalara başlayıp, 2014 yılı sezonu başlamadan önce rehberlerin çalışma şartları ile ilgili konuları belirgin hale getirmeleri büyük bir gereklilik oluşturmaktadır.

Yazarın Diğer Yazıları