Turist Rehberliği Meslek Kanunu

Bu haftaki yazımda sizlere 6326 sayılı Turist Rehberliği Meslek Kanunundan bazı bölümleri aktarmak istiyorum.
Birinci Bölüm:
Amaç, Kapsam ve Tanımlar.
Amaç ve kapsam.
Madde 1 - (1) Bu Kanunun amacı; turist rehberliği mesleğine kabule, mesleğin icrasına ve turist rehberliği meslek kuruluşlarının kuruluş ve işleyişine ilişkin usul ve esasları düzenlemektir.
(2) Bu Kanun; turist rehberliği mesleğine kabule, meslek içi eğitime ve mesleğin icrasına, turist rehberleri odaları ile turist rehberleri odaları birliklerinin kuruluşuna, organlarının niteliklerine ve seçimlerine, organlık niteliğini yitirme hâl ve usullerine, görev ve yetkilerine, çalışma usullerine, üyeleri ile olan karşılıklı hak ve yükümlülüklerine, gelir ve giderleri ile bütçelerine, Kültür ve Turizm Bakanlığının mesleğe ilişkin görev ve yetkilerine, meslek kuruluşlarıyla iş birliğine ve turist rehberliği meslek kuruluşlarının Bakanlıkça denetlenmesine ilişkin usul ve esasları kapsar.

Tanımlar

Madde 2 - (1) Bu Kanunun uygulanmasında;
a) Bakanlık: Kültür ve Turizm Bakanlığını,
b) Birlik: Turist rehberleri odaları birliklerini,
c) Çalışma kartı: Eylemli turist rehberlerine, kayıtlı oldukları oda tarafından bir yıl süreyle geçerli olmak üzere mesleği fiilen icra edebileceklerine ilişkin olarak verilen izin belgesini,
ç) Eylemli turist rehberi: Çalışma kartı sahibi olup fiilen turist rehberliği hizmeti sunma hak ve yetkisine sahip turist rehberini,
d) Eylemsiz turist rehberi: Ruhsatname sahibi olup çalışma kartı olmayan turist rehberini,
e) Meslek: Turist rehberliği mesleğini,
f) Meslek kuruluşları: Turist rehberleri odaları ve birliklerini,
g) Oda: Turist rehberleri odalarını,
ğ) Ruhsatname: Mesleğe kabul koşullarını taşıyan turist rehberlerine Bakanlık tarafından verilen belgeyi,
h) Turist rehberi: Bu Kanun hükümleri uyarınca mesleğe kabul edilerek turist rehberliği hizmetini sunma hak ve yetkisine sahip olan gerçek kişiyi,
ı) Turist rehberliği hizmeti: Seyahat acentalığı faaliyeti niteliğinde olmamak kaydıyla kişi veya grup hâlindeki yerli veya yabancı turistlerin gezi öncesinde seçmiş oldukları dil kullanılarak ülkenin kültür, turizm, tarih, çevre, doğa, sosyal veya benzeri değerleri ile varlıklarının kültür ve turizm politikaları doğrultusunda tanıtılarak gezdirilmesini veya seyahat acentaları tarafından düzenlenen turların gezi programının seyahat acentasının yazılı belgelerinde tanımladığı ve tüketiciye satıldığı şekilde yürütülüp acenta adına yönetilmesini, ifade eder.
Turist Rehberliği Meslek Yasası’nın çıkması ile birlikte, sevinemediğimiz gelişmeler de yaşanmaya başladı. Mesela Madde-2’nin d bendinde tanımı “Eylemsiz Turist Rehberi” olarak yapılan, gerçekte ise “daha önce turist rehberliği kokartını almış ama daha sonra bu mesleği icra ederken başka sınavlara girmiş ve turist rehberliği mesleğini artık ifa etmeyenlerin çoğunlukta olduğu grup”  için yapılmış olan bu tanım ve saklı tutulan hak, mesleği birebir icra eden ve bunun için bağlı oldukları Maliye Dairelerine “vergi kaydı” yaptırarak çalışan benim gibi rehberleri ciddi anlamda endişeye sokmaktadır.
Çoğunluğu İngilizce öğretmeni olan ve zaten öğretmenlik mesleğini devlet kadrosu olarak icra eden, fakat daha önce aldıkları “turist rehberliği kokartları” nedeni ile “eylemsiz turist rehberi” sayılan bu şahısların  “rehberlik kokartlarının” iptal edilmesi  “devlet etme etiği açısından” gerekli olan bir uygulamadır. 
Öyle ki, devlet kadrosunda öğretmen olan ama rehberlik kokartı olmayan bir öğretmenin ticari faaliyette bulunmasını “suç sayan” bir yapının, yine devlet kadrosunda öğretmen olan ama turist rehberliği kokartı var diye, aynı kanuna tabii olan diğer bir öğretmene yaz tatillerinde rehber olarak çalışma izni vermesi, devlet açısından “abesle iştigal” bir durum oluşturmaktadır.

Yazarın Diğer Yazıları