Turizm ürünlerinin pazarlama sorunu nasıl çözülecek?

Özelleştirme furyası ile hazinenin elinde bulunan araziler 20 ile 49 yıllığına yabancı yatırımcılara devredilirken, insanlarımız ülkemizin yatırım ve akabinde de istihdam cennetine döneceğini umudular. Fakat  “kazın ayağının öyle olmadığı”  çok uzunca bir süre geçmeden anlaşıldı.
Değişik isimler altında hazine arazilerini ve yerli sermayenin elindeki turizm tesislerini alan yabancıların aslında  “adı sanı belli uluslararası boyutta iş yapan tur operatörlerinin uzantıları olduğu”  anlaşıldı. Küresel boyutta turizm politikalarını belirleyen ve istedikleri ülke turizm pazarı ile istedikleri gibi oynayan ve bu kararları kesinlikle eleştirilmeyen bir  “turizm yatırımcısı”  profili ile tanışmış olduk.
Havayolu şirketi, tur operatörü, konaklama tesisleri, faaliyette bulundukları ülke ticaret kanunlarına göre kurulmuş limited veya anonim şirketin de sahibi olan bu firmalar öyle sektöre müdahil olmaya başladılar ki, anlaşma yaptıkları bazı konaklama tesislerine mesela  “başka Alman firma ile veya başka İngiliz firma ile konaklama anlaşması imzalamayacaksın”  dayatmasına gittiler. Bugün belli başlı turizm bölgelerine gidildiğinde bir günlük bir araştırma ile söylediklerimin ne kadar doğru olduğu görülecektir.
Turizm işletmelerine burada düşen görev, devlet edenlerimiz tarafından  “İyi niyetli olarak çıkarılan yasaları kendi çıkarları için kullanan ve her geçen yıl biraz daha büyüyüp canavarlaşan bu tur operatörlerine bir ders vermekten geçer” . Aklın yolu birdir ilkesinden hareketle, Marmaris’teki konaklama tesislerine çok faydalı olacak adımları açıklayalım,
1- Birkaç büyük otelin başlangıçta bir araya gelmesi ile oluşturulacak 5-10 bin yatak kapasitesi ve bu kapasitenin yurtiçi ve yurtdışında pazarlanması görevini yerine getirecek olan bir tur operatörü ana aktörlerimiz olacaktır.
2- Bir araya gelerek oluşturulacak olan bu birliğe  “Marmaris Otelleri” ismi verilebilir. Bu birliğin birçok türde konaklama tesisi olabilir, birlik yıldız sayısına göre konaklama tesislerine bir taban fiyat belirleyip bunun üzerinden ödeme yapabilir.
3- Marmaris Otellerinin konaklama hizmetlerini pazarlamakla görevli olan tur operatörü, tüm pazarlama tekniklerini kullanarak (fuar, katalog, reklam v.b) bu birlik ismi ile özdeşleşecek bir markayı pazarlamaya başlar.
4- Birlik üyesi olan tüm otellerin konaklama rezervasyon durumlarını gösteren bir ana merkez kullanılarak tüm rezervasyonların bir elden dağıtımının sağlanması karışıklıkları ortadan kaldıracaktır.
5- Yurtdışında konaklama tesislerini pazarlayan tur operatörü değişik ülkelerde temsilcilikler açıp bütün yumurtaları aynı sepete koymayacaktır.
6- Bu birlik her yıl konaklama yatak kapasitesini artıracak ve değişik otelleri markası altında toplayacaktır, Marmaris Otellerini Bodrum derken Antalya ve diğerleri takip edecektir. Bu birliğe ait bir de havayolu firması kurulduktan sonra, uluslararası turizm alanında at başı giden Alman ve İngiliz tur operatörlerinin hakimiyetine son verilmiş olacaktır.
Bu işten gelecek kuşakların da para kazanmasını isteyen işletme sahipleri zaman geçirmeden ellerindeki konaklama kapasitelerini tur operatörlüğü ve havayolu firması ile pekiştirerek, aktif bir şekilde  “ürünlerinin pazarlanması”  yolunu seçmek zorundadırlar. Yoksa birkaç tur operatörünün oyuncağı olmaktan kurtulamazlar.

Yazarın Diğer Yazıları