Turizmde ulaşım karmaşası

Ulaştırma Bakanlığı’nın 30/07/2010 tarihinde (2010/ KUGM-14 /Yolcu) başlıklı genelgesi kafalarımızı biraz daha karıştırdı, genelgenin konu başlığı “D2 ve B2 Yetki Belgeleriyle Yapılan Turizm Taşımaları”. Genelgede;
1- D2 ve B2 yetki belgesi sahibi işletmelerin bu yetki belgesi eki taşıt belgelerinde kayıtlı taşıtlarının yurtiçi turizm taşımacılığı faaliyetlerinde kullanılması sırasında, konaklama tesislerinden hareket saatlerinin en erken sabah 06.00 olarak belirlenmesi;
2- D2 ve B2 yetki belgesine sahip otobüslerle yapılacak günübirlik seferlerde kalkış ve varış noktalarında bulunan yerleşim yerleri arasındaki gidiş-dönüş mesafesinin en fazla toplam 400 kilometreyle sınırlandırılması, kararlarının alındığı Kültür ve Turizm Bakanlığı, 81 İl Valiliği ve Ulaştırma Genel Müdürlüklerine tebliğ edilmiş. Ben de on yedi yıldan bu yana sektörde bulunan biri olarak kararın uygulanabilir olup olmadığını örnekleme yöntemi ile sizlerle paylaşmak istiyorum.
* Genelgedeki 1’inci maddeye uymak zorunda olan bir acentenin sabah saat 06.00’dan önce hiçbir aracını hareket ettirmemesi anlamı çıkar ki bu da transferlerin felç olması demektir.
* Turizm taşımacılığı derken buradaki söylenmek istenen, yalnızca  “tur güzergahlarında hareket eden araçlar”  ise sorun yok. Zaten turlarda araçların hareket saatleri hemen hemen bu saate uymaktadır.
* Genelgedeki 2’nci madde bana göre en tehlikeli madde ve turizm bölgelerindeki tüm günübirlik tur organizasyonlarını alt üst edip ciddi anlamda turizm girdilerine zarar verecektir.
* Marmaris’ten örnek verecek olursak, bundan böyle Marmaris’ten günübirlik Efes ve Pamukkale. Bodrum, Kuşadası ve Antalya’dan günübirlik Pamukkale turlarının yapılamayacağı anlamına gelmektedir. Ve hatta Antalya’dan hareket eden bir Pamukkale tur aracı bu genelgeye göre 400 km’den fazla gidemeyeceği için Pamukkale’ye daha 120 km var iken dağların başında bir yerde kalacak ve ertesi gün 06.00’dan önce hareket edemeyecek. Yine bu genelgeye göre Antalya’dan Pamukkale turu yapacak olan bir tur firmasının en az bu turu 3 günlük yapması gerekecek. Biraz km. hesabı ile ne demek istediğim anlaşılacaktır.
* Antalya’dan artık 2 günlük Ürgüp/Göreme turları da yapamazsınız. Gidiş geliş 1400 km olan Antalya-Ürgüp/Göreme turu için size en az 3 gün gerekecek. Sakın konaklama yerlerini ayarlar iken 400 km sınırlamasını unutmayın.
Gelinen noktada turizm sektörünün en önemli ayaklarından birini oluşturan “ulaşım”, sektöre ciddi anlamda sıkıntı yaratmaya başladı. Ulaştırma Bakanlığı’ndan istirhamım bu türden genelgeleri yayınlamadan önce lütfen “taşımacı olmayan TÜRSAB üyelerinden fikir alınız.”  Taşımacı TÜRSAB üyeleri hiçbir zaman işin tur acenteliği boyutu ile ilgilenmezler, onların tek düşüncesi araçlarını daha pahalıya ve daha uzun süre nasıl kiraya verecekleri noktasında çakılıp kalır. 2011 yılı turizm sezonunun “yetki belgeleri” ile ilgili sıkıntıların ortadan kaldırıldığı, D2 yetki belgelerinin üçüncü şahıslara kiraya verilmediği, yetki belgelerinin bir rant aracı olmaktan çıkarıldığı, üreten ve vergisini veren herkesin yetki belgesi alabildiği bir sezon olacağı umutlarımı hâlâ koruyorum.
Devletin verdiği yetki belgeleri, bu belgeyi alanlara daha fazla para kazandıran bir rant aracına dönüşüyor ise, Ulaştırma Bakanlığı’nın asıl üzerinde ciddi anlamda durması ve çözmesi gereken konu bu olsa gerek.

Yazarın Diğer Yazıları