Uzay mekiğinin yakıt tankının genişliği neden 1,5 metre?

A+A-
Hasan DEMİR

Papa 16. Benedikt’in, “Dinler arası diyaloğun mümkün olamayacağını, ancak kültürlerarası diyalogdan söz edilebileceğini” söylediğini öğrenince, kim bilir kaçıncı kez, “Her şey değişiyor gibi görünüyor ama aslında değişen hiçbir şey yok!” demek durumunda kaldık.
Yani her Türk aslında potansiyel bir Mete, bir Atilla, bir Fatih, bir Atatürk’tür.
Her Haçlı, Haçlı’dır.
Her ABD Başkanı, derisi siyah da olsa, Bush’tur.
Her Avrupalı aslında bir İsabella, bir Kolomb, bir Napolyon, bir Mussolini, bir Hitler’dir.
Her Rus Petro’dur, Katerina’dır, Stalin’dir.
Her İsrailli bir Şaron, bir Theodore Herzl’dir.
Şimdi birileri, “Yani dünyada değişen ve iyiye doğru gelişen hiç mi bir şey yok!” itirazında bulunabilir. Ve, bak dün birbirini yiyen Avrupa bugün AB çatısı altında birleşiyor, yine dün 50 milyon insanın ölümüne sebep olan İkinci Dünya Savaşı’nın tarafları bugün BM çatısı altında onlarca kurum oluşturmuş, dünya barış ve refahına katkıda bulunmak için çırpınıyor, diyebilir.
Biz de deriz ki, evet, bütün bunlar oluyor, ama yine de her şey aynı kalıyor.
Aslında neyi kastettiğimizi ise, birkaç gün önce bize gönderilen ve yazarı belirtilmemiş, “Uzay mekiği yakıt tankının genişliğinin neden 1,5 metre” olduğunu gözler önüne seren bir elektronik posta ile izaha çalışırız:
Uzay mekiğinin yakıt tankının genişliği neden 1,5 metre?
ABD’nin uzaya gönderdiği uzay mekiğinin yakıt tanklarının genişliği 4 feet, 8.5 inçtir (yaklaşık 1,5 metre). Uzay mühendisleri bu tankları genişletmek istemişler, ancak başaramamışlardır.
Çünkü; bu tanklar fırlatma rampasına trenle gönderilmek zorundadır ve söz konusu tren yolu tünellerden geçmektedir. Tünellerin genişliği ise tren raylarının arasındaki genişlik olan 4 feet 8,5 inçten (yaklaşık 1,5 metre) biraz fazladır.
Neden 4 feet, 8,5 inç (yaklaşık 1,5 metre)?
Çünkü vaktiyle tren rayları İngiltere’de böyle yapılmıştır ve ABD demiryolları İngiliz göçmenler tarafından inşa edilmiştir.
Peki, neden İngilizler bu genişliği kullanmışlar?
Çünkü ilk tren raylarını yapanlar eski tramvay yolu yapımcılarıdır ve tramvay yolunun genişliği tam olarak budur.
Tramvay rayları neden daha geniş değildir?
Çünkü bu ölçü vaktiyle at arabalarını yaparken kullanılan genişliktir.
At arabalarındaki tekerlekler arasında neden bu ölçü dikkate alınmış?
Çünkü çok eskiden beri İngiliz topraklarından gelip geçen araçlar bu ölçüyü ortaya çıkarmıştır. Arabalar için başka bir ölçü kullanıldığında tekerlekler engebeli arazi üzerinde kalmakta ve kısa sürede bozulmaktadır.
Bu eski yol izleri nasıl ortaya çıkmış derseniz?
İngiltere’deki ilk uzun mesafeli yollar Roma İmparatorluğu tarafından kendi savaşçıları için açılmıştır.
Peki, Romalıların yol izleri neden bu ölçüdeymiş?
Çünkü Roma İmparatorluğu’nun ilk savaşçılarının arabaları yan yana getirilmiş iki atın çektiği araçlardır ve iki atın kalçalarının genişliği 4 feet, 8,5 inçtir (yaklaşık 1,5 metre).
Sonuç olarak; dünyadaki en gelişmiş ulaşım sisteminin füzelerinin tasarımı iki bin yıl önce yan yana getirilen iki atın kalça genişliği toplamı ile belirlenmiştir. Bu kuralı değiştirmek ise Ay’a giden, Mars’a gitme ve uzaya açılma planları yapan Amerikalı uzay aracı mühendislerinin bile harcı değildir.
 Her şey değişiyor gibi görünüyor, ama elektronik posta adresimize gönderilen ve içinde espri payı da bulunan bu metinden de anlaşıldığı gibi, aslında pek de fazla bir şey değişmiyor.
Bunun böyle olduğunu her Batılı, her İsrailli bilir, kabul eder. Böyle olduğu içindir ki, ticaretinden siyasetine, diyaloğundan savaşına kadar, bir Batılının, bir İsraillinin her davranışı, “Ben benim, sen de sensin!” gerçeğine göredir.
Bu hakikati bir türlü kabul edemeyenler, ne hikmetse, bizim aramızda biraz fazla çıkar.

  • Yorumlar 0
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
Bu yazıya henüz yorum eklenmemiştir.
Yazarın Diğer Yazıları