Yat turizmini kim boğazlıyor?

Esfender KORKMAZ

Uluslararası Deniz Endüstrileri Birlikleri Konseyi kayıtlarına göre, Akdeniz çanağında marinalara bağlanan yat sayısı 498 bindir. Ayrıca 200.000 dolayında da bir marinaya bağlı olmadan dolaşan yat olduğu tahmin ediliyor.
Turizm altın yumurtlayan tavuktur. Yat turizmi ise altın yumurtanın kendisidir. Zira yat turizminin geliri hem kara turizm gelirine göre çok daha yüksektir hem de Türkiye için lobi oluşturmada daha etkilidir.
Ege ve Akdeniz, Akdeniz’de kıyısı bulanan ülkeler içinde, yat turizmi için en elverişli alanlardır. Ne var ki Türkiye, yat turizminden hakkı olan payı alamıyor.

 

Akdeniz çanağında yat bağlama yeri adedi
                                                (Bin adet)
FRANSA .........................................227
İSPANYA ........................................109
İTALYA ..........................................128
HIRVATİSTAN ...................................16
TÜRKİYE ..........................................11
YUNANİSTAN .....................................7
TOPLAM: ......................................498

 

Türkiye Akdeniz çanağında bağlı olan yatların ancak yüzde 2’sini barındırabiliyor.
Uaştırma Bakanı Yıldırım, yat bağlama kapasitesinin 2023 yılında 50 bin olması amaçlandığını söylüyor. Ne yazık ki uygulama Bakanın söylediğinin tersi olarak devam ediyor. Yat limanı yapmak isteyen çok olduğu halde, her yıl bürokrasi ve belirsizlik artıyor.
Marina yatırımları için belediyeler, Turizm Bakanlığı, Tabiat Varlıklarını Koruma Kurulu, Ulaştırma Bakanlığı, Turizm Genel Müdürlüğü, Devlet Limanlar ve Hava alanları Genel Müdürlüğü , Çevre Bakanlığı, Milli Emlak Genel Müdürlüğü, Orman Genel Müdürlüğü ve daha birçok kamu kurumu karışıyor. Hırvatistan’da ise hem bürokrasi az hem de teşvik fazladır. Birçok Türk sermayesi Hırvatistan’da marina yaptı.
Öte yandan belki de daha önemli bir sorun, İktidarın bir turizm politikasının bulunmuyor olmasıdır. Söz gelimi Türkiye’nin önemli bir yat merkezi olan Göcek’in geleceği risk altındadır.
Göcek koyları dünyada mega yatları çeken önemli bir yat merkezidir. Halen , Göcekte kurulu 6 marina var. 1100 yat bağlama kapasitesi var... Bir yılda girip-çıkan yat sayısı beş bindir. Birçok charter firması var. Yat sahipleri, charter yatlar ve günübirlik yatlarla Göcek’e giren  yabancılar, Göcek turizminin üçte ikisini oluşturuyor. Ayrıca beldede  kara turizmi de gelişti. Birçok yabancının evi var.
Günaydın grubunun eski sahibi Haldun Simavi ile rahmetli Turgut Özal, Göcek’in turizm potansiyelini keşfeden iki insan oldu. 
1987 yılında Göcek belde belediyesi kuruldu. Göcek dünyada ve  Türkiye’de tanındı. Ayrıca özel çevre bölgesi olarak ilan edildi. Belediye ve özel çevre koruma kurulu Göcek’i imar felaketinden korudu. Ayrıca belediye, Göcek’te mafyasal ilişkileri önledi. Göcek’i Göcek yapan Belediye, şimdi Muğla Büyükşehir projesi içinde kaldırılmak isteniyor.  İstenirse özelliği olan bir belde olduğu için, belediye kalabilir.
Hükümetin Göcek için bir daha düşünmesi ve Türkiye’nin döviz kanallarından birisini tıkamaktan vaz geçmesi gerekir.

  • Yorumlar 0
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
Bu yazıya henüz yorum eklenmemiştir.
Yazarın Diğer Yazıları
Günün Karikatürü
Yeniçağ karikatur / Emre Ulaş