Yıllık enflasyon yeniden yüzde 7’nin üzerinde

Yıllık enflasyon yeniden yüzde 7’nin üzerinde
Ağustos ayında yüzde 0.13 artması beklenen TÜFE, %0.4 arttı. Temmuz ayında yüzde 6.81’e gerileyen yıllık enflasyon yeniden % 7’nin üzerine çıkarak yüzde 7.14’e yükseldi

Enflasyon, Ağustos ayında piyasa beklentilerini aştı. Yüzde 0.13 artış beklenen TÜFE, Ağustos’ta yüzde 0.4 arttı. Temmuz ayında yüzde 6.81’e gerileyen yıllık enflasyon; yeniden yüzde 7’nin üzerine çıkarak yüzde 7.14’e yükseldi. Ağustos’ta işlenmemiş gıda fiyatları yıllık bazda yükselişe geçerken, işlenmiş gıda fiyatları ise ılımlı gerilemesini sürdürdü. Yurtiçi ÜFE ise ağustosta yüzde 0.98 artarken, yıllık Yİ-ÜFE yüzde 6.21 artış gösterdi.

‘Çekirdek’ yükseliyor

TÜFE’de özel kapsamlı göstergelerden “H” endeksi aylık olarak yüzde 0,34, yıllık olarak ise yüzde 7,83 arttı. “I” endeksinde ise aylık artış yüzde 0,24, yıllık artış 7,66 oldu. Özel kapsamlı tüketici fiyatları endeksi göstergelerine bakıldığında, mevsimlik ürünler hariç değişim ağustosta aylık bazda yüzde 0,6 olarak hesaplandı.

Çekirdek göstergedeki yukarı dönüşün ileriye dönük manşet enflasyon beklentilerinde bozulmaya sebep olabileceği belirtiliyor.

Aylık en yüksek artış yüzde 2,05 ile lokanta ve oteller grubunda yaşanırken, ağustosta fiyatı en çok artan ürün yüzde 29.73 ile salatalık oldu.

Yıllık TÜFE %7.14

TÜİK verilerine göre; TÜFE’de (2003=100) 2015 yılı Ağustos ayında bir önceki aya göre yüzde 0,40, bir önceki yılın Aralık ayına göre yüzde 5,27, bir önceki yılın aynı ayına göre yüzde 7,14 ve on iki aylık ortalamalara göre yüzde 7,88 artış kaydedildi.

Ana harcama grupları itibarı ile 2015 yılı Ağustos ayında endekste yer alan gruplardan eğlence ve kültürde yüzde 1,96, eğitimde yüzde 1,41, gıda ve alkolsüz içeceklerde yüzde 1,31 ve çeşitli mal ve hizmetlerde yüzde 1,21 artış görüldü.

Yıllık Yİ-ÜFE %6.21

Ana harcama grupları itibarı ile 2015 yılı Ağustos ayında endekste düşüş gösteren bir diğer grup ise yüzde 0,38 ile ulaştırma oldu.

TÜFE’de, bir önceki yılın aynı ayına göre çeşitli mal ve hizmetler (yüzde 9,91), gıda ve alkolsüz içecekler (yüzde 9,71), eğlence ve kültür (yüzde 9,19), ev eşyası (yüzde 8,60) artışın yüksek olduğu diğer ana harcama grupları oldu. Yurt içi üretici fiyat endeksi (Yİ-ÜFE), 2015 yılı Ağustos ayında bir önceki aya göre yüzde 0,98 artış, bir önceki yılın Aralık ayına göre yüzde 6,19 artış, bir önceki yılın aynı ayına göre yüzde 6,21 artış ve on iki aylık ortalamalara göre yüzde 6,14 artış gösterdi.

Basım ve kayıtta artış

Sanayiin dört sektörünün bir önceki aya göre değişimleri; madencilik ve taşocakçılığı sektöründe yüzde 0,81 düşüş, imalat sanayi sektöründe yüzde 0,91 artış, elektrik ve gaz sektöründe yüzde 2,53 artış ve su sektöründe yüzde 0,01 artış olarak hesaplandı.

Bir önceki aya göre endekslerin en fazla artış gösterdiği alt sektörler; basım ve kayıt hizmetleri (yüzde 4,09), makine ve ekipmanlar (b.y.s.) (yüzde 2,91), kimyasallar ve kimyasal ürünler (yüzde 2,88) alt sektörleridir. Buna karşılık ham petrol ve doğal gaz (yüzde -11,28), kok ve rafine petrol ürünleri (yüzde -8,75) ve diğer ulaşım araçları (yüzde -0,64) bir ay önceye göre endekslerin en fazla gerilediği alt sektörler oldu.

Ana sanayi grupları sınıflamasına göre 2015 yılı Ağustos ayında en yüksek aylık artış sermaye mallarında ve en yüksek yıllık artış da dayanıksız tüketim mallarında gerçekleşti.

 

Ağustos’un zam şampiyonu salatalık

Tüketici fiyatları bazında Ağustos ayında en yüksek fiyat artışı, yüzde 29,73 ile salatalıkta oldu. TÜİK verilerine göre, salatalığı, fiyat artışında yüzde 19,86 ile taze fasulye, yüzde 11,61 ile yazıcı izledi. Ağustos’ta fiyatı en çok artış gösteren diğer ürünler arasında yüzde 9,64 ile şeftali, yüzde 9,11 ile yurt içi bir hafta ve daha fazla süreli turlar, yüzde 8,88 ile sarımsak, yüzde 8,39 ile dolmalık biber, yüzde 6,79 ile uçak bileti ücreti, yüzde 5,95 ile özel üniversite ücreti, yüzde 5,74 ile yumurta, yüzde 5,63 ile hacca gidiş ücreti yer aldı. Geçen ay fiyatı en fazla düşen ürünlerin başında ise armut geldi. Ağustos’ta bu ürünün fiyatı yüzde 19,43 azaldı. Bunu, yüzde 11,41 ile kavun, yüzde 10,98 ile patates, yüzde 8,81 ile üzüm, yüzde 7,37 ile kadın ceketi, yüzde 6,81 ile erkek gömleği, yüzde 6,74 ile kadın ayakkabısı, yüzde 6,72 ile erkek tişörtü, yüzde 6,70 ile etek izledi.