50 yıldır sınav yapmayı beceremedik

50 yıldır sınav yapmayı beceremedik

Binlerce öğrencinin beklediği üniversite giriş sınavının sonuçları açıklandı. Öğrenci giriş barajının kaldırıldığı sınava 3 milyon 8 bin 287 öğrenci başvuruda bulundu. 

2022 YKS''de toplam 96 bin 518 aday sıfır çekerken 40 soruluk Temel Matematik testindeki ortalama doğru yanıt sayısı 6,9''da kaldı. Uzmanlar sistemin iflas ettiğine dikkat çekti ve YKS''nın başarıyı ölçemediğini aktardı 

ÖSYM''nin yayımladığı 2022 YKS Sayısal Verileri çalışmasına göre, YKS''nın TYT oturumuna 3 milyon 8 bin 287, AYT oturumuna ise 1 milyon 852 bin 678 aday katıldı. Sınava başvurup da girmeyen aday sayısı ilk oturum için 226 bin 31, ikinci oturum için de 203 bin 788 oldu.

Veriler, eğitim sisteminin içinde bulunduğu olumsuz tabloyu ortaya koydu. Sınavın ilk oturumu olan ve öğrencilerin derslere yönelik temel yeterliliklerini ölçen oturumdaki 40 soruluk Türkçe testinde doğru yanıt ortalaması 17''de, temel matematikte ise 6,9''da kaldı. 20 soruluk fen bilimleri testinin ortalaması 3,2, sosyal bilimler testinin ortalaması 7,9 oldu. Sınavın ikinci oturumu olan ve öğrencilerin üniversite tercihlerinde belirleyici rol oynayan AYT'' de ise durum daha da kötüye gitti. Toplam 1 milyon 852 bin 678 adayın katıldığı oturumun 40 soruluk matematik testindeki doğru yanıt ortalaması yalnızca 7,2 ile ifade edildi. Doğru yanıt ortalaması 24 soruluk Türk Dili ve Edebiyatı testinde 6,6, 12 soruluk felsefe grubu testinde ise 2,1 olarak kayıtlara geçti.

Baraj olsaydı

Bu yıl ilk kez kaldırılan baraj geçerli olsaydı yine binlerce öğrenci tercih yapamayacaktı. 180 olan AYT barajına göre sayısalda 677 bin, sözelde 343 bin, eşit ağırlıkta ise 506 bin kişi barajın altında kalacaktı. 160 olan TYT barajına göre ise ilk oturumda bile 339 bin kişi barajın altında kalacaktı.

Önemli olan sıralama

Eğitim uzmanı arkadaşlar "Önemli olan elbette sıralamalar. Öğrenciler puanlardan ziyade sıralamalara bakmalı. 5 yıldır yapılıyor YKS. Ben ilk kez bu yıl matematiğin etkisinin oldukça az olduğunu gördüm. Geçmiş yıllarda matematik daha fazla etkiliyordu. Bu da öğrenci aleyhine bir durum oluşturdu."

Standart yok

Merkezi sınavlarda 50 yıldır bir standart yakalanamadığını aktaran Rehberlik Uzmanı Salim Ünsal ise şunları aktardı: "Puanlar, sıralamalar sürekli değişiyor. Bu durumun sınavın genetiğini değiştiriyor. Örneğin öğrenci yaptığı netle geçen yıl puanını hesaplıyor. Sınav sonucunda aldığı puan geçen yıla göre daha yüksek. Ama o puanla geçen yıl 50 binde olan bir kişi bu yıl 130 bine geriliyor. 5 yıldır sıralamanın en çok öğrenciyi yoracağı yıl olacak. Bu da sınavın  kolay olmasının etkisi. Yeni mezun olanlarda matematik üç net fazla ama buradan başarı hikâyesi yazılamaz. Sınav bilgiyi yeteri kadar sorgulamıyor. Sıralamaya odaklanarak tercih yapılmalı."

Devlet üniversiteleri dolar

Devlet üniversitelerinin büyük çoğunluğunun bu yıl dolacağını kaydeden Ünsal, "Yine de öğrenciler muhtemelen yaşadıkları şehirleri tercih edecektir. Sınavın açıklanma yöntemi doğru değil. Önceden öğrenciye duyurulmalı. İlan edilen tarihe uyulmalı. Kılavuz ortada. Bu durum birçok şüphe barındırıyor. ''Vakıf üniversiteleriyle pazarlık mı yapılıyor'' diye bile düşünülebilir. Sınav sistemi acilen masaya yatırılmalı. Öğrencilerin performansı eskiden daha iyi ölçülüyordu. Matematik ve Türkçe biraz daha iyi diye kitleyi başarılı kabul edemeyiz. Kitle gittikçe zayıflıyor" diye konuştu.

Bütün bu olumsuzluklar içerisinde binlerce öğrenci gideceği üniversiteyi arıyor.

Sınav eleyici değildi. Yığılmalar mevcut. Öğrenciler kesin girerim dediği yere giremeyecek.

TYT oturumuna katılan 3 milyon 8 bin 287 adaydan yalnızca biri tam puan alabildi. Sınavda 100 ve üstü puan alanların sayısı 2 milyon 911 bin 511 olarak, 200 ve üstü puan alanların sayısı 1 milyon 711 bin 44 olarak, 400 ve üstü puan alanların sayısı ise 73 bin 44 olarak hesaplandı. 2 milyon 256 bin kişi 260 puanın, 2 milyon 2 bin kişi de 240 puanın altında kaldı. 

Başarısızlık YÖK ve MEB''in

Bütün ortaya çıkan bu başarısızlığın arkasında YÖK ve MEB var.

2022 YKS sonuçlarının en dikkat çekici yönü sorulara verilen doğru yanıtların ortalamasının çok düşük kalmasıdır. MEB öğrencileri eğitmemekte, sadece yapılacak olan sınavlara hazırlamaktadır. İktidar tarafından bilinçli olarak teşvik edilen ''rekabete'' ve ''yarışmaya'' dayalı ''piyasacı eğitim'' anlayışı derhal terk edilmeli, çok yönlü bilgi ve beceri kazandırıcı, nitelikli bir eğitim anlayışı benimsenmelidir. 

Ne yapayım? 

Binlerce öğrenci ve veli ne yapacağını şaşırmış durumda. Çocuklarının iyi bir üniversiteye girmesi için tüm kısıtlı olan olanaklarını kullandılar fakat ortaya çıkan durum karşısında şaşkına döndüler. Puanı iyi olanların sıralaması düşük. Binlerce işsiz gencin işsizliğini ortadan kaldırmak, dört yıl onları oyalamak için ortaya koyulan sistemin sonucu kargaşa oldu. Gençler soruyor hangi üniversiteye gideyim. Bulunduğum ildeki üniversiteye devam edersem mezun olduğumda iş bulma olanağım nasıl olacak? Devlet Üniversitesi mi, yoksa vakıf mı. Gençleri yanıltmak istemem  ama 2022 yılı Türkiye Üniversite Memnuniyet araştırması yayınladı. 126''sı devlet ve 73''ü vakıf olmak üzere 199 üniversite belirlenen kriterlerle sıralamaya alındı. Bu sıralamanın ilk dördünü paylaşıyorum. Üniversitelerde ilk sırayı Abdullah Gül Üniversitesi alıyor. Ardından İhsan Doğramacı Bilkent Üniversitesi, KOÇ Üniversitesi ve Özyeğin Üniversitesi geliyor. Hepinize kolaylıklar diliyorum. Emekleriniz boşa gitmesin.

Yazarın Diğer Yazıları