Bakan Işık: Tesla’dan çok daha iyiyiz

Bakan Işık: Tesla’dan çok daha iyiyiz
Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanı Fikri Işık, TÜBİTAK’la birlikte üzerinde çalıştıkları menzili artırılmış elektrikli otomobil projesinin Tesla’nın 1 haftada 400 bin adet sipariş alan modelinden daha iyi ve iddialı olacağını belirtti.

Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanı Fikri Işık, TÜBİTAK’ın geliştirdiği ve Türkiye’de büyük tartışma yaratan yerli otomobil projesiyle ilgili bilinmeyenleri anlattı, otomobilin yenilenen tasarımlarını gösterdi.

TÜBİTAK MAM’da yaptığı özel toplantıda dünyada yaşanan iki gelişmenin elektrikli otomobil projesinde doğru yolda olduklarını gösterdiğini söyleyen

Bakan Işık, “Volkswagen’in emisyon skandalı, elektrikli otomobil teknolojisini seçimizi doğruladı. Tesla’nın yeni elektrikli modelinin piyasaya çıkmadan bir haftada 400 bin adetin üzerinde sipariş alması önemli bir başarı. Tesla örneği işimizi kolaylaştırdı” dedi. Otomotivde geleceğin teknoloji, elektrikli ve otonom, yani sürücüsüz araçlarda olduğunu ifade eden Bakan Fikri Işık, Tesla’nın bu alanda önemli bir boşluğu doldurduğunu, devlerin yapamadığını gerçekleştirdiğini kaydetti. Işık­, “Ama herhalde bir şirketin yaptığından daha iyisini bir devlet yapacaktır” yorumunu da ekledi.

300 KİLO DEĞİLİZ

Google, Apple gibi teknoloji firmalarının da otomobil için çalışmalar yaptıklarına değinen Bakan Işık, şöyle devam etti: “Dünya devi otomotiv firmaları, büyük fabrika yatırımları ve uzun dönemli üretim planları nedeniyle kolay manevra yapamıyor. 300 kiloluk bir adamla 60 kiloluk bir adam aynı çevikliğe sahip değil. Otomotiv şirketleri 300 kiloluk adamlar gibi. Yeni teknolojilere hızlı geçme şansları yok. Biz ise 60 kiloluk bir adam gibi çeviğiz, hızlı hareket edebiliyoruz. Geleceği şekillendirme, geliştirme şansına sahibiz. İşte TÜBİTAK’ta yaptığımız bu, geleceğin teknolojilerini geliştirmek.” Işık, Türk otomobil projesinin sadece bir araç üretme işi olmadığını, esas çıktısının Türkiye’nin hayatın her alanına dokunacak yeni projeler geliştirmesi olacağını söylüyor. 2019’da yola çıkacak olan yerli otomobil için iddialı açıklamalar yapan Işık, Türkiye’nin otomobilinin Tesla’dan daha iyi ve iddialı olacağını söyledi.

EN GÜVENLİ OTOMOBİL

Yerli otomobildeki pek çok özelliğin Tesla’da bulunmadığını ifade eden Işık, “Tesla şarj istasyonları kurarken, biz menzil uzatıcı motor sayesinde şarj istasyonunu içine koyuyoruz. Onların yolda tehlikesi var bizim yok.” şeklinde konuştu. Ayrıca bugünotomotiv sektöründe, özellikle de elektrikli araçlarda kullanılan yazılımların, “dışarıdan üçüncü şahıslar” tarafından müdahalelere açık göründüğünü, en büyük korkunun “araçların hacklenmesi” olduğunu kaydeden Işık, TÜBİTAK’ın, özellikle savunma sanayi için geliştirdiği yazılımların bulunduğuna dikkat çekti. Bakan Işık, “Bizim savunma sanayinden elde ettiğimiz deneyimler bu yüzden önemli. Bizim yazılımlarımız, dışarıdan müdahaleye karşı korumalı olacak. Bu nedenle bizim araçlarımız, Tesla’dan bile daha güvenli olacak. Bu yüzden bile, işbirliği teklifleri gelebilir” diye konuştu.

MOTOR YERLİ OLACAK

BU projenin, sadece bir otomobil oluşturma değil, teknoloji üretme çabası olduğunu da tekrarlayan Bakan Fikri Işık, şöyle devam etti: “Dünyanın en büyük batarya firmalarından biri, bizimle ortak üretim için teklif getirdi. Bosch ile de zaten bu projede işbirliğini başlattık. Onlar da bu projeden heyecan duyuyor. 2018 yılının sonuna kadar ‘menzil uzatıcı’ konvansiyonel motoru, fikri mülkiyet hakları bize ait olmak şartıyla, yerli üretmek istiyoruz. Bunun için de görüştüğümüz firma var. Bir tür jeneratör görevi görecek 1.0 lt’lik iki silindirli benzinli motor, yüzde 35 gibi yüksek verimle çalışacak.”

TASARIMDA TÜRK İMZASI

Aracın tasarımını 2017 sonuna kadar değiştirmiş olacaklarını, bunun için çalışmalara başladıklarını anlatan Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanı Fikri Işık, bunun için yurtdışında profesyonel olarak çalışan Uğur Şahin, Uğur İpek gibi Türk tasarımcıların yanı sıra İtalyan ve İsveçli firmalarla da işbirliği yaptıklarının altını çizdi. Nitekim TÜBİTAK, şimdiden bu araç için iki farklı tasarım konsepti ortaya çıkarmış. Uğur İpek, son olarak yaptığı uçak iç mekanı tasarımıyla dünyada adından söz ettirirken, Uğur Şahin ünlü markalar için ortaya çıkarttığı özel projelerle adından söz ettiriyor. Araçtan 30-40 adetlik test filosu oluşturulacak ve bu araçların üretimi de TÜBİTAK’ta kurulacak bantlarda yapılacak. Bakan Işık, aracın platformunda da değişiklikler yapacaklarının altını çizerken, seri üretimini gerçekleştirecek girişimcinin, bundan sonraki değişiklikleri istediği gibi uygulayabileceğini kaydetti. Işık, nihai tasarım konusunda ise, “Biz tasarımları her ihtimale karşı yapıyoruz ama tabii ki projeyi alan üretici nihai haline karar verecek” açıklamasını yaptı.

ELEKTRİKLE 100 JENERATÖRLE 1000 KM

Bakan Işık, TÜBİTAK’ın geliştirdiği ve raftan indirdiği teknolojileri bünyesine kattığı projeyle ilgili şu teknik detayları verdi: “Bu projere ileri batarya teknolojisi kullanacağız. 2 TL’lik şart maliyetiyle büyükşehirlerde 100 km yol yapacak. Şehirlerarasında ise bataryayı yeni kendimizin geliştirdiği menzil artırıcı (araç jeneratörü) 1 litrelik benzinli motor şarj edecek. Yani bu sayede 20 litre yakıtla tam 1.000 km mesafe kat edecek. Ayrıca araç otonom (sürücüsüz) sistemine sahip olacak. Savunma sanayinde kullandığımız gerçek zamanlı işletim sistemi de uygulanarak ve aracın güvenli kontrolüne ilişkin avantaj sağlayacak. Yol sürüşü, araç ekipmanları ve sürücü kullanımına göre anlık ayarlanacak. Sensör ve diğer araçlarla iletişim olacak. Çok farklı ve yeni bir araç, adeta Türk otomobili dört tekerlekli yürüyen bir bilgisayar olacak.”

TÜBİTAK NELER GELİŞTİRİYOR?

* Yerli Batarya hücresi 
* Yerli Batarya modül ve paketi
* Yerli Elektrik motoru ve sürücüsü
* Yerli Merkezi kontrol ünitesi
* Yerli Batarya yönetim sistemi
* Yerli Menzil uzatıcı
* Yerli Konfor ve kolaylık sistemleri 
* Yerli Aktif Sürüş ve sürüş destek sistemleri

SÜRÜCÜSÜZ DEVRİM

BİR yandan elektrikli yerli otomobil üzerinde çalışan TÜBİTAK, bir yandan da son dönemde hız kazanan “sürücüsüz otomobil teknolojileri” için de harekete geçmiş.Bu konuda çalışmalarının sürdüğünü anlatan TÜBİTAK yetkilileri, bir de ilginç ipucu verdi. Türkiye’nin ilk yerli otomobili olan Devrim’in tasarım detayları ve projesini bilgisayar ortamından çıkarttıklarını anlatan yetkililer, sürücüsüz otomobil prototiplerinden biri için, bu aracın daha teknolojik malzemelerle ve hafif olacak “benzerini” yapacaklarını açıkladılar.

Etiketler: , , ,
  • Yorumlar 9
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
Günün Karikatürü
Yeniçağ karikatur / Emre Ulaş