Bankalardan hak arama

A+A-
Remzi ÖZDEMİR

Türkiye'de bankacılık ticareti gerçekten bir dönem akıl tutulması yaşıyordu.
Birçok bankacılık ürünü ile yeni tanışan Türkiye bankalar için öyle kolay bir müşteri haline gelmişti ki!
Bankalar her türlü ürünü müşteri istese de istemese de rahatlıkla satıyordu.
İstemese derken bazen müşterinin haberi bile olmadan bunu yapıyordu.
Bankacılık Hizmet Geliri diye bir ücret icat etmişlerdi. Bunun mucidi olan banka genel müdürü şimdi işsiz. Türkiye'de milyonlarca vatandaşın soyulmasına neden oldu. Banka her ayın son işlem günü müşteri hesaplarını tarıyor ve kimin hesabında para varsa 30 lira ile 100 lira arasında para alıyordu. Alırken de açıklama bölümüne BHG yazıyordu. Vatandaş bunu vergi sanıyordu.
Daha aklınıza gelmeyecek yüzlerce ücret...
Aslında yüzlerce demek de yanlış. BDDK açıklamasına göre bu sayı 2 bin 500 kadar.
Sonunda BDDK bankaların alacağı ücret ve komisyonları sınırladı ve 50'ye düşürdü.
2 bin 500 nere 50 nere?
Normal bir ülkede olsa kıyamet kopardı.
Neyse yine BDDK bu konuda vatandaşın lehine çalışma yaparak en azından 50'ye düşürdü.
Ancak gel gelelim 50 bile tartışılır durumda. Tüketici hakem heyetlerine her gün yüzlerce dosya gidiyor. Kart ücreti, sigorta ve komisyon.
Bunun sayısı 100 bine yakın.
Tabii ki bir de gitmeyen var. 100 lira için "kalkıp kaymakamlığa git, dilekçe ver, uğraşamam" diyenler.

Türkiye Bankalar Birliği
Vatandaş hakem heyeti ile uğraşırken, bir de Türkiye Bankalar Birliği'nin kendi bünyesinde kurduğu Bireysel Müşteri Hakem Heyetleri var.  4 farklı heyet var. Banka Kartları ve Kredi Kartları Hakem Heyeti, Tüketici Kredileri Hakem Heyeti, Diğer Bankacılık Ürün ve Hizmetleri Hakem Heyeti ve Sigortacılık İşlemleri Hakem Heyeti.
Bu heyetlerin her biri beş kişiden oluşuyor. Üyelerin üçü üye bankalardan, ikisi ise BDDK'dan. Banka temsilcisinin biri hukukçu olmak zorunda. Güzel olan banka temsilcisi kendi bankası ile ilgili bir başvuruda oy kullanamıyor.
Gelelim heyet rakamlarına: Geçen yıl 206 gibi oldukça ciddi bir sayıda toplantı düzenlemiş.
Bireysel Müşteri Hakem Heyeti uygulaması kapsamında, 1 Ocak 2020-31 Aralık 2020 döneminde 57.649 başvuru gelmiş. Bu başvuruların yüzde 50'si Banka Kartları ve Kredi Kartları Hakem Heyeti, yüzde 21'i Diğer Bankacılık Ürün ve Hizmetleri Hakem Heyeti, yüzde 5'i Tüketici Kredileri Hakem Heyeti ve yüzde 14'ü Sigortacılık İşlemleri Hakem Heyeti'ne yapılmış.
Başvuruların yüzde 85'i ücret ve komisyonlar hakkında, bunu yüzde 5 ile dolandırıcılık ve harcama itirazı hakkındaki başvurular takip ediyor. Kalan yüzde 10, çeşitli operasyonel uygulamalar, kredi ve kredi yapılandırma talepleri, kampanya ve promosyon itirazları gibi konular.
Ürün ve hizmetler bazında ise yüzde 48 oranında kredi kartları, yüzde 18 oranında mevduat işlemleri, yüzde 15 oranında bireysel ve konut kredileri, yüzde 14 oranında ise sigortacılık işlemleri ile ilgili başvuru alınmıştır. Para transferleri, ATM hizmetleri, internet bankacılığı ve diğer konular ise kalan yüzde 5'lik kısmı oluşturmuş.
Bu heyetler Türkiye'de güzel şeylerin olduğunu gösteriyor. Türkiye Bankalar Birliği bu konuda gerçekten takdir edilecek bir çaba içerisinde.
Ben buradan Türkiye Bankalar Birliği'ni bir konuda daha alkışlamak istiyorum. Bu başvuruları incelemek için çok sayıda personeli işe aldı. Bunların tamamı işsiz bankacılardan oluşuyor.
Türkiye Bankalar Birliği çok akıllıca davranmıştır. Hem konuyu işi bilen personellere yaptırıyor hem de 20-25 kişi de olsa işsiz bankacıya iş vermiş oluyor.
Gönül ister ki, bu konuda hiç başvuru olmasın ama maalesef burası Türkiye ve bankalar halen istenilen seviyede yasal ticareti öğrenemedi.
Halen şikayetler geliyor. Bunun ispatı ise Bankalar Birliği'nin heyetlerine yapılan başvuru sayısı.

Yazarın Diğer Yazıları
ÇOK OKUNANLAR
      Tüm Hakları Saklıdır ©
      Yeni Çağ Gazetesi

      İzinsiz ve kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.
      Tel: (0212) 452 40 40
      Faks: (0212) 452 40 58