Faruk Bildirici'den emekli avlama haberciliğine tekpi

Faruk Bildirici'den emekli avlama haberciliğine tekpi
Hükümete yakın Sabah ve Takvim gazetelerinde hemen hemen her gün yer alan "emekliye zam/promosyon müjdesi" başlıklı haberlere medya ombudsmanı Faruk Bildirici'den tepki geldi.

Milyonlarca emekli asgari ücretin çok altındaki aylık ücretle geçim derdini 'derinden' hissederken, hükümete yakın Sabah ve Takvim gazetelerinin hemen hemen her gün ilk sayfadan verdiği "emekliye zam/promosyon müjdesi" gibi haberlere Faruk Bildirici'den tepki geldi.

Söz konusu gazetelerin "emekliyi avlamak" için benzer haberleri her gün servis ettiğini belirten Bildirici, Sabah ve Takvim gazetelerinin daha çok satmak/tık almak için milyonlarca insanı aldattığını yazdı.

"SABAH VE TAKVİM BAŞI ÇEKİYOR"

Gazeteciliğin gerçeği aktarma, insanları bilgilendirme mesleği olduğunu hatırlatan Bildirici, "Emekli avlama haberlerinin çoğu, maddi sıkıntılar yaşayan bu insanları aldatma, onların zaaflarından yararlanarak daha çok gazete satma, daha çok haber tıklatma amacı taşıyor. Kimi zaman bilerek yanıltıcı başlıklar, içerikler üretiliyor. Bu faaliyetin gazetecilik çabası kapsamında değerlendirilebileceğinden bile kuşkuluyum" dedi.

HABERDE KULLANILAN FOTOĞRAFLAR BİLE AVRUPA'DAN

Haberlerde kullanılan fotoğrafları eleştirirken, "Bu haberlerin bir garipliği de kullanılan emekli fotoğrafları. Nedense çoğu kez Türkiye’den emeklilerin değil, Avrupa’dan, hatta Kuzey Avrupa ülkelerinden emekli insanların fotoğrafları kullanılıyor. Bizim emeklilerin fotoğraflarını çekmek çok zor olmasa gerek" diyen Bildirici'nin "Emekli avlama haberciliği" başlığıyla yayımlanan medya eleştirisi yazısının bir bölümü şöyle:

Emeklilerle ilgili her gün yeni bir gelişme mi oluyor? Her gün emeklilerin maaşlarına zam ya da ek ödeme kararları mı alınıyor? Elbette hayır! Ama bakıyoruz, internet sitelerinde sürekli “Emeklilere müjde”, “Emeklilere ek zam” gibi haberler yayınlanıp duruyor. Neredeyse her gün. Sadece internette mi? Basılı gazetelerde de öyle. Emekliler bazı gazetelerin sürekli sürmanşetinde.

ASIL MESELE "TIK AVCILIĞI"

Sanırım haberciliğin bu şekilde zehirlenmesinin nedeni, dijital haberciliği saran “tık avcılığı”.  Okuru aptal yerine koyan, güvenini kötüye kullanan, okutmak için tuzak kuran bu anlayış, günümüz haberciliğinin yüz karası…

“Tık avcılığı” (click bait), okurların daha çok tıklamasını sağlamak amacıyla içerikle örtüşmeyen başlıkları, başta sorduğu soruyu yanıtlamayan haberleri, eski olmasına rağmen yeni gibi sunulan içerikleri, her fotoğraf altına bir satır yazı ile uzayıp giden galerileri ve daha türlü çeşitli aldatmaca tekniklerini mübah görüyor.

Okur avlama yöntemlerinden biri de çoğu insanın merak ettiği konular hakkında sürekli içerik üretmek. Bir gelişme olsa da olmasa da habire evirip çevirip o konuda haberler yazmak.  Haber olabilecek yeni bir gelişme yoksa bilerek yalan içerik üretmek de dahil bu yönteme.

Emekliler de bu bağlamda tık avcılarının kapsama alanına giriyor.  Türkiye’de 12 milyonu aşan emeklinin maaş zammı ve ikramiye ödemeleri gibi haberlere ilgisini fark eden medya sitelerinde bu tür haberlerden geçilmiyor.

  • Yorumlar 9
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
Günün Karikatürü
Yeniçağ karikatur / Emre Ulaş