Tüketiciyi Koruma Derneği Başkanı Ekşi : Sağlığa, sokak lambalarına, elektrik ve ısınma gibi bütün yaşam alanlarımıza sabit ücret getirmeye çalışıyorlar

Telekom’un ’sabit ücret’ adı altında yaptığı soygun ile mücadele etmek, bütün bunlara ’dur’ demenin, halkı ciddiye aldırmanın başlangıç noktası

Tüketiciyi Koruma Derneği (TÜKODER) Beykoz Şube Başkanı Aysel Can Ekşi, ev ve işyerindeki 6 ayrı sabit telefonundan alınan sabit ücretlerin tarafına iadesi ve iptali için giriştiği hukuk mücadelesini kazandı. Beykoz Tüketici Hakem Heyeti’nin Ekşi’yi haklı bulması üzerine Hariri Telekom’un itirazı, İstanbul 4. Tüketici Mahkemesi’nde görüşüldü. İtirazı karara bağlayan mahkeme, Aysel Can Ekşi’yi haklı bularak Hariri Telekom’un itirazını reddetti.

Telekom başlangıç
Aysel Can Ekşi, Hariri’deki ’sabit ücret’ soygunu ile mücadelenin neden çok önemli olduğunu kaydederek, “Bütün yaşam alanlarımızda Telekom’daki soygun gibi ’sabit ücret’ konmaya çalışılıyor. Sağlık, sokak lambalarının bedelinin halka ödetilmesi, elektrik, ısınma gibi alanlarda da sabit soygunla karşı karşıya kalacağız.. Telekom bunun başlangıç noktası. Halkın buna ’dur’ demesi bu mücadele akışının başlangıcıdır” dedi.

Halkı ciddiye almıyorlar
Sabit ücretle ilgili olarak Ankara’ya Telekom ve Ulaştırma Bakanlığına çekilmiş 1 milyonun üzerinde ihtarname olduğuna dikkat çeken Ekşi, “Buna rağmen yetkililerin herhangi bir açıklama bile yapmamaları halkı ne kadar ciddiye aldıklarının bir göstergesi. İnsanlar adeta isyandalar” açıklamasını yaptı.

Mücadele edeceğiz
Tüketicilerin sabit ücret iptal edilinceye kadar mücadeleden vazgeçmeyeceklerinin anlaşıldığını belirten Ekşi, “18 Mart’taki mahkeme de karar lehimize çıktı.

Ayıplı hizmet
Sözleşmede sabit ücretin alınacağına dair bir hüküm olsa bile tek taraflı hazırlandığı ve müzakere edilmediği için geçerliliğinin olmadığını ileri süren Ekşi, ”Ayrıca, sabit ücreti iptal eden 5 tane Danıştay Kararı var. Hiçbir hizmet verilmeden sabit ücret yoluyla haksız kazanç sağlanması tam bir ayıplı hizmettir “ şeklinde konuştu.

Karşıt görüş: Asıl sorun kalite
Haber-İş Genel Başkanı Ali Akcan, Hariri Telekom’un sabit ücret uygulamasının haklı olduğunu savunup, “Asıl mücadele sabit ücret ödeyip, yeterli hizmet alamamak noktasında verilmeli” dedi. Telekom’un mahkeme kararlarını kazandığını ileri süren Akcan, “Sabit ücret, vatandaşlara sunulan hatların kirası olarak alınıyor. Bunların bakım, onarım masrafları var. Telekom, arıza ve bakım bedeli almıyor, tamamını sabit ücretten karşılıyor” dedi. Akcan, sabit ücretin Avrupa’da da alındığını, aylık fiyatın Lüksemburg’da 18, İrlanda’da 24, İngiltere’de 17, Hollanda’da 18, Almanya’da 16, Fransa’da 23, Avrupa ortalamasının ise 16 euro olduğunu söyledi.

Aranmanın bedeli
Ali Akcan, “Asıl sorun sabit ücret değil, hatların düzgün çalışıp çalışmaması. GSM operatörü ne yapıyorsa Telekom da onu yapıyor. Abone hiç konuşmasa karşı taraf arıyor. Orada bir telefon olmasa arayamayacak. ADSL veya telefon hatlarının çalışır
durumda tutulmasının bedeli olarak alınıyor.”

Hariri Telekom hiç bir hizmet vermeden “Sabit ücret” adı altında keyfi olarak her ay yaklaşık
19 milyon aboneden ortalama 15 YTL haksız kazanç sağlıyor.

Evrensel Tüketici Hakları ve Haberleşme
Aysel Can Ekşi, Evrensel Tüketici Hakları’nda konuyla ilgili şu hükümlerin bulunduğunu açıkladı: ”Haberleşme; Tüketicilerin Temel Gereksinimlerinin Karşılanması Hakkı’dır. Satışa sunulan her türlü mal ve hizmetin yaşam ve sağlık açısından tüketicilere zarar vermeyecek kalite ve nitelikte olması bakımından Sağlık ve Güvenliğin Korunması Hakkı’dır. Ekonomik çıkarların korunması hakkı, tüketicilere sunulan ürün ve hizmetlerin nitelikli , kaliteli ve uygun fiyattan sunulması, satış sonrası hizmetlerin yeterli düzeyde ve yaygınlıkta olması yanında, sözleşmelerdeki haksız hükümlerin olmaması ve baskıyı yaratan satış yöntemlerine karşı korunma hakkıdır.Haberleşme hakkı kamusal olup, evrensel tüketici haklarının neredeyse her maddesinde tanımlanmıştır. “
Tüketiciler Birliği Kütahya Şube Başkanı Ali İhsan Nazlı ise vatandaşlara “Sabit hatlarınızı iptal ettirin” çağrısı yaptı. İstanbul Beykoz Kaymakamlığı Tüketici Sorunları İlçe Hakem Heyeti’nin aldığı; “Sabit ücretin alınmaması ve alınanların da iadesi” kararıyla umutlanıp, Kütahya Hariri Telekom Müdürlüğü’ne dilekçe veren 20 binin üzerindeki vatandaşın hayali, ikinci bir kararla suya düşmüştü. Konunun peşini bırakmayacaklarını söyleyen Ali İhsan Nazlı, “Hariri Telekom 1 Mart 2007 tarihi itibarıyla, aldığı sabit ücret karşılığında 100 kontör görüşme hizmeti vermeyi sonlandırdı. Türk Telekom’un sabit ücretlerden elde ettiği aylık gelir, yaklaşık 250 bin YTL civarında. Tüketicilerimizin telefon hatlarını kapatmaları yönünde imza kampanyaları başlatacağız.” Diğer yandan, sabit ücret uygulamasını haksız bulan çok sayıda vatandaşın telefon hatlarını kapattırmak için müracaat ettiği öğrenildi.

BİTTİ

::..Salim YAVAŞOĞLU..::