İBB Ulaşım Trafik Komisyonu üyesi İYİ Partili Suat Sarı İstanbul trafiğindeki sorunları ve çözümleri anlattı: Toplu ulaşım trafik sorununu çözer

İBB Ulaşım Trafik Komisyonu üyesi İYİ Partili Suat Sarı İstanbul trafiğindeki sorunları ve çözümleri anlattı: Toplu ulaşım trafik sorununu çözer
İBB Ulaşım Trafik Komisyonu üyesi İYİ Partili Suat Sarı, kademeli mesai hazırlığı için 'Yıllardır öneriyorum. Bakanlıklar arası koordinasyon yavaş. Zamanında bu kararı alsalar İstanbul'da bu kadar bulaş olmayacaktı" dedi.

SÜMEYRA KIRCA / YENİÇAĞ – ÖZEL HABER

İstanbul Büyükşehir Belediyesi (İBB) Meclisi'nin İYİ Parti Grup Sözcüsü ve Ulaşım-Trafik Komisyonu Üyesi Dr. Suat Sarı, Yeniçağ gazetesini ziyaret ederek İstanbul trafiği ile ilgili sorunları ve çözüm önerilerini anlattı.

''İstanbul ulaşımının otoritesi kim?" diye soran Suat Sarı, "İstanbul'da hem Ulaştırma Bakanlığı metro yapıyor hem belediye yapıyor, iki başlılık var. Birisi yapacak bu işi. Kim karar alıyor, Vali! Batıya baktığında belediyeler her şeyi yapar, tek bir otorite olur, ama bizde otorite yok" dedi.

20 seneden bu yana trafiği azaltmak için kademeli mesai sistemini teklif ettiğini ancak pandemiden dolayı şimdi bunun gündeme geldiğini bildiren Suat Sarı, "Marttan beri hala bu kararı alamadılar, çünkü bakanlıklar arası koordinasyon çok yavaş ilerliyor. Bu kararı zamanında çok hızlı alsalardı belki İstanbul'da bu kadar bulaş olmayacaktı" dedi.

Şehirlere yapılan köprü ve tünellerin trafiği daha çok artırdığına dikkat çeken Suat Sarı, "Şehirleri otomobillere göre dizayn ederseniz, şehirde otomobilleri daha çok görür kent trafiğini rahatlatamazsınız. Sizin toplu taşımayı öncelik almanız ve insan odaklı kentler imal etmeniz lazım. Eğer siz kent içinde köprüler tüneller kavşaklar yapmaya kalkarsanız ki bu son 20 senedir dünya trafik mühendisliğinde terk edilmiş bir olaydır, bunu yaparak trafiğe daha çok otomobil gelmesini kışkırtırsınız. Bu yöntemle işin sonu yok, 35 yıldır trafiğe böyle bakıldığı için sorun çözülmüyor, en büyük sebeplerinden biri bu işi bilen ehil insanlar başa gelmediği için iş yol mühendislerinin eline kaldığı için, kentlerdeki trafikler keşmekeş" dedi.

Trafik sorununu çözmek için tünel ve kavşaklar yerine toplu ulaşıma yatırım yapılması gerektiğini aktaran Suat Sarı, "Trafik mühendisliği, kavşaklara, lojistik hizmetlere, kent içindeki yaya hareketlerine, yol sayısına bakar, daha bütüncül olarak bakar. Bu nedenle kentleri iyi dizayn edemedik. Her yıl 150 bin otomobil giriyor bu kente, yol yapmakla kavşak yapmakla bu sorunu çözemezsiniz, yatırımı toplu taşımaya yönlendirmek gerekiyor" dedi. Bedrettin Dalan döneminden itibaren İstanbul'da tüm ulaşım bütçelerine 135 milyar lira harcandığına işaret eden Suat Sarı şöyle konuştu: "Bu kadar para harcanmış ama 2020'ye geldiğimizde hala ulaşım probleminin çözülemediğini görüyoruz. Her gelen belediye başkanı ben bu işi çözerim diyemiyor daha da azaltacağım diyor. Sorunları yaratan düşünce sistemini koruyarak sorunları çözemeyiz. İstanbul'da da son 30 yılda böyle bir ulaşım çözüm anlayışı var, bu anlayışla geldiğimiz yer israfa doğru gidiyor. Eğitime bilime üniversitelere katma değer üretecek yatırımları yapmak yerine her gelişen yere metro yaparak milli geliri taşa toprağa akıtıyoruz, dolayısıyla ülkenin gelişmesini sağlayamıyoruz."

KUZEY MARMARA OTOYOLU İSTANBUL'A GÖÇÜ KIŞKIRTIYOR

''Kentleri genişleterek trafik rahatlamaz, aksine artar'' diyen Suat Sarı, AKP'nin 2011'de İstanbul'un master planını kaldırdığına dikkat çekti. Sarı "AK Parti kentin kuzeye ilerlemesi gibi hiçbir planı yokken Kuzey Marmara Otoyolu projesiyle bir anda İstanbul'u kuzeye doğru genişletti. Kentleri büyütürseniz göçü kışkırtırsınız, insanlar oraya gelir, oralarda konutlar üretmeye başlarsınız, bu sefer şehrin nüfusu artar, oraya gelen insanlara metro yol elektrik getirirsiniz, bu kötü sarmaldan dolayı milli gelirimizi oralara akıtırsınız. Bu ülkenin bu kadar metro yapacak milli geliri yok! Metronun vagonlar dahil 1 kilometresinin maliyeti 40 milyon Euro, genellikle bunların çoğunu yabancı danışmanlıklarla ve kredi sistemleriyle yapıyorsun, bunları master planları yaparak yapmak lazım, şehirleri genişletmemek lazım" dedi.