İbrahim Kahveci: 3.Köprünün gerçek fiyatı ne olabilir ?

İbrahim Kahveci: 3.Köprünün gerçek fiyatı ne olabilir ?
Yavuz Sultan Selim (YSS) Köprüsü’nden geçmeyen araçlar için ödenecek 1.6 milyar TL tutarın ve köprünün yüzde 51 hissesinin 688 milyon dolara Çinli bir firmaya satışıyla ilgili bilgilerden derlediği bugünkü köşe yazısında Karar gazetesi yazarı İbrahim Kahveci, köprüde şeffaflığın olmadığını ve hesapların karışık olduğunu söylerken “3.köprünün gerçek fiyatı ne olabilir” diye sordu.

Yavuz Sultan Selim Köprüsü’nden öngörülen sayıda araç geçmediği için işletmeci IC İçtaş İnşaat- Astaldi konsorsiyumu İCA’ya 2019’un ikinci yarısı için ödenecek tutar 1.6 milyar TL. Diğer taraftan 3 milyar dolar yapım maliyeti olan Yavuz Sultan Selim (YSS) Köprüsü’nün yüzde 51 hissesinin 688 milyon dolara Çinli bir firmaya satışı büyük tartışmalara neden olmuştu. Bu konuyu “Köprüde şeffaflık yok hesaplar karışık” başlıklı köşesine taşıyan Karar gazetesi yazarı İbrahim Kahveci, “Yapım maliyetinin bile çok fazla şişirilmiş olarak açıklandığı iddia edilen 3. köprünün gerçek fiyatı ne olabilir?” diye sordu.

İbrahim Kahveci’nin ilgili yazısı şöyle:

Son bilgi, Habertürk.com adresinde Olcay Aydilek’in yazdığı haberden. Zaten haberde de resmi bir bilgi yok, ama habere yalanlama da gelmedi.

Durum şu:

“Yavuz Sultan Selim Köprüsünden öngörülen araç geçmediği için işletmeci IC İçtaş İnşaat - Astaldi konsorsiyumu ICA’ya, devletin garanti kapsamında ödeyeceği tutar büyük ölçüde belli oldu. Ödenecek tutar 1,6 milyar lira.”

2019 yılının ilk yarısı için 1 milyar 450 milyon lira zaten ödenmişti. İkinci yarısı için ödenecek olan 1,6 milyar lira ile 2019 hazine garanti ödemesi 3 milyar lirayı aşmış oluyor.

Meselenin ikinci kısmı daha ilginç. Bir ay önce buranın yüzde 51 hissesini, Çinli firmaların oluşturduğu bir fon satın alıyor. 3. Köprü ve çevreyolu olarak geçen bu satış tam 688 milyon dolar.

Sadece 2019 yılında Hazine garantisi olarak 500 milyon dolar ödenirken, Çinli firmalar nasıl oluyor da yarısını 688 milyon dolara satın alıyor?

Ağustos 2015 tarihinde hizmete açılan ve bugüne (2019 sonuna) kadar 52 ay işletmede kalan YSS Köprüsünün, aylık 790 milyon USD gelir üzerinden toplam hasılatının 3,4 milyar dolar olduğu anlaşılmaktadır. Böylece yine eski Ulaştırma Bakanı Ahmet Arslan’ın verdiği bilgiye göre 3,5 milyar dolarlık yapım maliyetinin karşılanmış olduğu görülmektedir.

Bütün bu hesaplama ve bilgilerin ne derece doğru olduğunu elbette bilemiyoruz. Kamu Özel İşbirliği (KÖİ) kapsamında yapılan ve Hazine garantisi verilen bu hizmetlerde bilgiler kamuoyuna açıklanmıyor. O nedenle şeffaf olmayan bilgilerden yine parça parça açıklanan bilgilerle toplam hesap yapılabilmektedir.

Yapım maliyetinin bile çok fazla şişirilmiş olacak açıklandığı iddia edilen 3. Köprünün gerçek fiyatı ne olabilir? Çin’lilere satış değeri üzerinden bakıldığında ya köprü ve çevreyolu bu fiyata yapılmadı, ya da bu satışın karı oldukça yüksek olmaktadır.

Tabii ki gerçek bilgileri yine kimse öğrenemeyecek. Çünkü ticari sır kapsamında faturayı vatandaş öderken, bilgiler Türk halkından saklanmaktadır.