İspanya’nın önde gelen gazetelerinden El Pais, ülkesinin Savunma Bakanlığı’na dayandırdığı haberinde, Afganistan’daki Taliban ve El Kaide tutuklularını işkence üssü Guantanamo’ya götüren ABD’li askeri uçakların İncirlik Üssü’nü kullandığını yazdı. Gazete, işkence uçaklarının uçuşlarına ilişkin detayları içeren listeyi de yayımladı.

ABD’nin, Taliban ve El Kaide tutuklularını çeşitli ülkelerin üzerinden Küba’daki Guantanamo Üssü’ne taşınmaya başlamadan önce İspanya ve diğer ilgili ülkeleri bilgilendirerek izin istediğini gösteren “çok gizli” belgeyi açıklayan İspanyol basını, bu defa İspanya Savunma Bakanlığı’na dayanarak bu uçuşlara ilişkin detayları içeren listeyi de yayınladı. Hürriyet gazetesinde yer alan habere göre, bu operasyonlara katılan ABD’li askeri uçakların çoğunun kalkış yada da son iniş noktasının Türkiye olduğu öne sürüldü.

İniş ve kalkış noktası Türkiye
İspanya’nın önde gelen gazetesi El Pais’e göre, İspanya Savunma Bakanlığı, bu konuyu soruşturan yargıç İsmael Morneo’ya Guantanamo’ya tutukluları taşıyan ABD’li uçaklarının bu operasyonlar sırasında İspanya’daki askeri üs ve havaalanlarına iniş yapan veya iniş yapmadan İspanya üzerinden geçen uçaklara ilişkin listesini iletti.

İspanya üzerinden uçuş
Buna göre, İspanya’daki havaalanlarına 11 iniş yapan ABD’li uçaklardan dördünün kalkış veya son iniş noktası, Türkiye olarak gösterildi. Bu arada, iniş olmadan İspanya üzerinden geçiş yapan uçaklardan 12’sinin kalkış veya iniş noktasının Türkiye olduğu da belirtildi. Söz konusu listeye göre, ABD’li askeri uçaklar, 2002-2006 döneminde İspanya’daki askeri üs ve havaalanlarına toplam 11 iniş yaparken 13 uçak iniş yapmadan İspanya üzerinden uçtu. Bu arada, İspanyol hükümetince yargıç Morneo’ya verilen liste, İspanya’daki üs ve havaalanlarına iniş yapan uçakların, bu uçuşlardan dördünde ya Türkiye’den kalktığı yada Türkiye’ye doğru havalandığı belirtildi. El Pais ayrıca, Guantanamo’ya gidiş yada dönüş yapan ABD’li askeri uçakların iniş yapmadan ülke üzerinden 13 defa uçtuğunu yazdı. Bu 13 uçuşlardan üçünün 2002 yılında, beşinin 2003’de, beşinin de 2004’da yapıldığını yazan El Pais, İspanyol Savunma Bakanlığına da dayanarak bu uçuşlar için Cebeli Tarık Boğazı üzerindeki uluslararası uçuş rotalarının kullanıldığını da kaydetti. Gazeteye göre, Cebeli Tarık Boğazı üzerinde uçan ABD’li askeri uçaklardan RCH7502 bildirim nolu C-141 uçağı da, 11 Ocak 2002 tarihinde Guantanamo’ya ilk 23 tutukluyu taşıdı. Bu arada, İspanya hükümeti, ABD askeri birimlerine ait uçuşlarda İspanyol havaalanları veya hava sahasının “yasa dışı kullanımının söz konusu olmadığını” uçuşların ikili anlaşmalara uygun olduğunu, hükümetin bu konuda şeffaf olacağını açıkladı.

İşte uçuşların listesi
El Pais’de yayınlanan bilgilere göre, Türkiye’den kalkıp yada son iniş noktası Türkiye olan uçaklar ve bunlara ilişkin teknik bilgiler şöyle:
* 2 Mayıs 2002: RCH709 bildirim nolu C-141 ucağı, Seville’deki Moron Havaalanı’na indi ve ertesi gün İncirlik’e gitmek üzere havalandı. Lojistik bir uçuş olarak tanımlandı.
* 28 Ekim 2002: RCH319 bildirim nolu C-17 uçağı, Adana’dan geldi, Cadiz’deki Rota Üssü’ne indi.
* 20 Nisan 2005: RCH950 bildirim nolu C-17 uçağı, Adana’dan kalktı 15.41’de Rota’ya geldi ve 18.05’de Guantanamo’ya doğru havalandı. Lojistik destek uçuşu olarak tarif edildi.
* 10 Şubat 2006: RCH919 bildirim nolu KC-10 ucağı. Rotası Türkiye-Moron-Guantanamo. Kalıcı Özgürlük Operasyonu’na lojistik destek uçuşu olarak tanımlandı.