İstanbul Havalimanı beklenenin altında kaldı

İstanbul Havalimanı beklenenin altında kaldı
Devlet Hava Meydanları İşletmesi'nin (DHMİ) 2019 yılına ait açıkladığı verilere göre, İstanbul Havalimanı bekleneninin altında kaldı.

İstanbul Havalimanı sınıfta kaldı

Devlet Hava Meydanları İşletmesi (DHMİ), 2019 yılına dair, yük, ticari uçak sayılarını da içeren havacılık istatistiklerin, açıkladı. Açıklanan verilere göre, İstanbul Havalimanı’nı (İHL) 2019 yılı boyunca toplamda 52 milyon 578 bin yolcu kullandı. 7 Nisan’dan beri tam kapasite çalışan yeni havalimanı, bu sayıyla beklenen yolcu sayısının altında kaldı.

Birgün gazetesinden Ozan Gündoğdu’nun haberine göre, kış aylarının gelmesiyle beraber İHL’nin ilk kış sınavında sert rüzgârlara maruz kalması İHL’nin, kapatılan Atatürk Havalimanı (AHL) ile karşılaştırılmasına da neden oldu. Bunun üzerine iki havalimanının performanslarına mercek tuttuk. Açılmadan önce “Türkiye şahlanacak” veya “bu bir havalimanı değil zafer anıtı” diye tanıtılan İHL’nin performansı pek çok kritere göre önceki yıl AHL’nin 2018 performansına neredeyse denk. THY’nin dış hat operasyonlarını İHL’ye kaydırması ve İstanbul’a gelen turist sayısındaki artışla beraber dış hat yolcu sayısında İHL ilgili dönemde önde. İç hatta ise başta ekonomik durgunluk gibi nedenlerden İHL, kapatılan AHL’nin gerisinde. İstanbul’un yabancı turist sayısı 2019’da yüzde 15 artması da hesaba katılırsa İHL performansı izaha muhtaç hale geliyor.

İÇ HATTA ATATÜRK TERCİH EDİLİYORDU

Atatürk Havalimanı’nın, İstanbul Havalimanı’nı geride bıraktığı alanlardan biri iç hat yolcu trafiği. Zira şehir merkezine daha yakın olan, dahası 2016’da açılan metro istasyonuyla ulaşımı daha kolay olan AHL halkın tercihi olabiliyordu. Fiyatların da İHL’de daha yüksek olması ekonomik durgunlukla beraber iç hat yolcu sayısını düşüren sebeplerden. Atatürk Havalimanı’nı, 2018 yılının nisan ile aralık ayları arasında 12,9 milyon yolcu kullanırken, 2019’un aynı döneminde İstanbul Havalimanı’nı kullanan yolcu sayısı bunun yüzde 11 gerisinde kalarak 11,5 milyon yolcuda sınırlı kaldı.

KÖTÜMSER SENARYONUN BİLE ALTINDA KALDI

Ekonomi ve Dış Politika Araştırma Derneği (EDAM) 2016 yılının Eylül ayında 3’üncü havalimanının ekonomik etki analizi raporunu yayımlamıştı. 3’üncü Havalimanı’nı savunanlarca sıkça atıf yapılan rapora göre 2025’e kadar biri iyimser diğeri kötümser olmak üzere iki senaryo yazılmıştı. iyimser senaryoya göre 2019’da 3’üncü havalimanının taşıyacağı yolcu sayısı 80 milyon 306 bin olacak, kötümser senaryoda ise bu sayı 75 milyon 934 bine düşürülmüştü. Buna karşılık 3’üncü havalimanı’nın açılmışı 2019 Nisanı’na ertelendi. 2019 yılı boyunca Atatürk ve İstanbul Havalimanları’nın toplam yolcu sayısı 68 milyon 650 binde kalarak kötümser senaryonun dahi gerisinde kaldı. Aynı raporda 2020 yılında ise iyimser senaryoyla 85 milyon 912 bin kötümser senaryoyla 80 milyon 163 bin yolcu taşıyacağı öngörüldü. Kötümser senaryoya dahi yetişilebilmesi için gelecek yıl yolcu sayısının yüzde 17 artması gerekiyor.

İlgili Haberler