İYİ Partili İsmail Tatlıoğlu Osmangazi Köprüsü’nün 19 yıllık dudak uçuklatan faturasını açıkladı

İYİ Partili İsmail Tatlıoğlu Osmangazi Köprüsü’nün 19 yıllık dudak uçuklatan faturasını açıkladı
İYİ Parti Grup Başkanı İsmail Tatlıoğlu, Meclis’teki bütçe görüşmelerinde yaptığı konuşmada Osmangazi Köprüsü’nün 19 yılda vatandaşa maliyetinin 16 milyar 959 milyon dolar olacağını söyledi.

İYİ Parti Grup Başkanı İsmail Tatlıoğlu TBMM Genel Kurulu’nda başlayan bütçe görüşmelerinde yaptığı konuşmada ödenen hazine garantileri nedeniyle büyük tartışmalara neden olan Gebze-İzmir yolu ve Osmangazi Köprüsü’nün maliyeti ile ilgili konuştu. Osmangazi Köprüsü’nün, Gebze-İzmir yolundan ayrı bir proje olarak yapıldığına dikkat çeken Tatlıoğlu, 19 yıl boyunca köprü için vatandaşın cebinden çıkacak paranın 16 milyar 959 dolar olacağını söyledi.

İsmail Tatlıoğlu’nun açıklamalarından satır başları şöyle:

“Bakın, 7 Nisan 2008’de ihaleye çıkılıyor, efendim, Gebze-İzmir Otoyol ihalesine çıkılıyor. İlan edilen sözleşmede 35 kuruş kilometre yol, 35 lira köprü geçidi -mümkünse, müsait olan arkadaşlar bunları not alabilir veya televizyon başındaki milletimiz de tutanaktan not elde edebilir- ve 35 bin araç garanti ediliyor sonra birinci zeyilnameyle 45 liraya çıkıyor geçiş sonra 26,55 dolara çıkıyor sonra 30 dolara çıkıyor zeyilnameyle sonra 35 dolara çıkıyor ve 40 bin araç garantisi ve 27 Eylül 2010 tarihinde sözleşme yapılıyor yirmi iki yıl dört ay yapım süresiyle; yedi yıl yapım, on beş yıl işletme yalnız yapım da kısmi bölünüyor yani köprü ayrı bir proje, Gebze-Orhangazi ikinci, Orhangazi-Bursa üçüncü, Bursa-Balıkesir dördüncü, Balıkesir-İzmir beşinci proje olarak her biri bağımsız gibi ve sözleşmede deniyor ki “Bunlar birbirinden bağımsız bitirilebilir.” Ve diyor ki sözleşme de “Bitirilirse ödeme başlar.” Ne kadar ödeme? On beş yıl ama sözleşme öyle demiyor. Bir ödeme başlar… Yani normalde 2021’de bitecek sözleşme, 2020’de yatırım bitecek; on beş yıl ödenecek, 2035’te ödeme bitecek. Peki, 2016’da bitti köprü; 2016’dan 2031 yılına kadar mı, yani dört yıl öne mi çekecek? Hayır. “Ödeme süresi uzayacak.” diyor.”

“ÖDEMELER ABD ENFLASYONU ORANINDA ARTTI”

“Şimdi, çok değerli arkadaşlar, Sayın Oktay; bakın, bizim öğrendiğimiz şey şu: Fatih Sultan Mehmet Köprüsü’nü de yapan Japon firma bu köprüyü yapan firma ve bu köprüye teklifi 1,470 milyar dolar ve bütün çalışmalarda bu köprünün maliyeti -temel 1,2 milyar dolar- 1,430 çıkıyor.

Şimdi, değerli arkadaşlar, burada 35 dolarla başlayan ödemenin bir özelliği var: İlan tarihinden itibaren, 2008’den itibaren Amerikan enflasyonu oranında artıyor. Yani, açıldığında 35 dolardan değil, açıldığında 42 dolardan başlıyor, ortalama 46 dolar 74 sent. Şimdi, bizim hesabımıza göre sadece… Ve bu birinci köprü İstanbul’da üç buçuk-dört yıl, ikinci köprü de aşağı yukarı üç yıl civarında bitiyor; yani, bu köprülerin dört yılı geçeni yok, dünya tecrübesi böyle. Dolayısıyla, köprü üç yıl dört ayda bitiyor ve üç yıl sekiz ay erken bitiyor, bin üç yüz elli dört gün erken bitiyor. Bin üç yüz elli dört gün ne ödeme var? 2 milyar 130 milyon 248 bin dolar ilave ödeme var. Köprünün maliyeti bizdeki hesaba göre 1,470. Değerli arkadaşlar, bu neden sözleşmede yok? Sizden ricamız: Bu bilgileri lütfen elinizdeki resmî belgelerle doğrulayın ve kamuoyunu aydınlatın, biz de burada kamuoyunun aydınlatılmasına bir vesile olalım.

Ve sonuç: On dokuz yıl on dört gün işletme boyunca ortalama 46,74 dolardan bu köprünün maliyeti 13 milyar 15 milyon dolar, 2035 yılı bittiğinde bu köprüye Türk milleti, hazine, millet neyse ödeyeceği para bu; 3 milyar 944 milyon dolar da yol ve toplam 16 milyar 959 milyon dolar. Türkiye'nin sınırları 249 bin kilometrekare arkadaşlar, köprüyü yapıyoruz, Türkiye'nin sınırlarını da otoban yapıyoruz, ortada bir 300-350 milyon dolar para kalıyor, onu da millete serpiyoruz. Tank paleti 50 milyon dolar için verdik ya, sadece kârında 212 tane 50 milyon dolar var. Bize Allah nasip eder, milletimiz kredi verirse köprüyü ödeyecek fiyat 9,3 dolar, 80 lira; yarısı geçenden yarısı hazineden. Böyle yaptığınızda bu maliyetlerle on-on iki yılda bu köprü ödeniyor. Bizim talebimiz KÖİ’lerin ve bunun, bu sözleşmelerin birlikte kamuoyuna aktarılması.”