Mollaveisoğlu bakanlığa tweet bombardımanı ile cevap verdi

Mollaveisoğlu  bakanlığa tweet bombardımanı ile cevap verdi
Cumhuriyet yazarı Tuncay Mollaveisoğlu'nun Türk Hava Kurumuna (THK) yönelik iddiaları Tarım ve Orman Bakanlığı tarafından yalanlanan Mollaveisoğlu Twitter hesabından bakanlığa cevap verdi.

Mollaveisoğlu paylaşımında şu ifadeleri kullandı:

Orman bakanlığı THK uçakları ile ilgili benim yazı ve açıklamalarıma yanıt vererek yalanlamaya çalışmış. Oysa çok net ifade etmiştim. Şimdi tek tek bakanlığa yanıt veriyorum.

Yangın söndürme işi özelleştirildi “ Bakanlık böyle bir şey yok diyor. Peki 2019 yılında THK yı devre dışı bırakarak özel şirketten helikopter ve uçak kiralama girişimine ne diyeceksiniz? “Bakanlık diyor ki bizim asli işimiz yangın söndürmek. Bu iş özelleştirilemez…

Yanıt veriyorum; yaptığınız laf ebeliği… •yangın söndürme işini bakanlık ne ile yapıyor? Uçak ve helikopter ile… •nasıl temin ediyor? 2019 yılında THK yı devre dışı bırakarak özel sektöre ihaleler yolu ile..

Yani neymiş gerçek; yangın söndürme işini özelleştirmişsiniz… size ait bir hava filosu olmadığına ve bu işi onlarsız yapamadığınıza göre, uçak ve helikopter için ihaleye çıkıp özel sektörü işe dahil ettiğinize göre bu alanı özelleştirmiş, piyasalaştırmış oluyorsunuz.

Mesele bu kadar net… Yapmanız gereken nasıl ki Saray’a ve bakanlıklara özel uçak filoları kuruyorsunuz ve bu uçaklar devlete ait, orman bakanlığı için de uçak ve helikopter filosu satın almalıydınız. Bunu yapmadınız

Tersine bu açığı uzun yıllardır büyük tecrübe ve birikim ile kapatan THK yı devre dışı bıraktınız. THK uçaklarını hangarlarda yatırdınız. Ormanlar yanarken uçaklar yattı… bu kadar açık…

İddia İki: THK bakanlığımıza bağlı kurum değildir ve bakanlığımızın vakıfları ve özel şirketleri destekleme gibi görevi sorumluluğu yoktur. Evet, ben de tam bunu söylüyorum zaten… THK Atatürk’ün Türk havacılığının gelişmesi için kurduğu, Cumhuriyetin gözbebeği bir kurumdur.

Yönetimi şirket yönetimi şeklindedir. THK misyonuna uygun şekilde uzun yıllardır sadece Türkiye’nin değil bölgenin en etkili,yetkin, profesyonel yangın söndürme gücü olmuştur. Türk pilotlarının ve teknisyenlerinin büyük başarısıdır.

Siz Atatürk’ün mirası olan THK’yı, kurban derisi bağışlarında tarikat ve cemaatlerden daha çok deri bağışı alan kurumu yok ettiniz. Özel şirketleri destekleme sorumluluğumuz yok diyorsunuz ama helikopterleri ve Rus uçaklarını özel şirketten kiralıyorsunuz?

2021 yılında 3 amfibik uçak ve 2 helikopter THK’nın pilot ortak olduğu iş ortaklığından kiralanmıştır diyorsunuz. Doğrusu şu, THK nın elindeki uçaklara hem hurda deyip hem kiralamanız mümkün değil. Peki söz ettiğiniz 3 uçak ne? Rus uçakları…

THK‘dan uçak kiralamadınız, Rus uçaklarını uçurabilmek için THK nın lisansını kullanıyorsunuz… ama sanki THK dan kiralama yapmış gibi yine gerçeği büküyor halka doğruları söylemiyorsunuz.

Orman yangınlarında helikopterlerin uçaklardan daha etkili olduğunu yazmışsınız. Buna yanıt bile vermiyorum. Çünkü bilimsel değil… yerli yabancı tüm yangınla mücadele uzmanları tersini söylüyor…

THK uçaklarını 100 litre şartı ile dışarda bırakmadık diye yazmışsınız. Kendi yaptığınız ihale ile çelişiyorsunuz. İhalede 5 bin litrenin üzerinde uçaklarla çalışacağız diye yazıyor. THK uçakları 4 bin 900 litre kapasite ile çalışıyor. THK’nın ihaleye girememe nedeni bu!

Diyorsunuz ki CL 215 ler zaten 3-4 ton su taşıyabiliyor. Uçakların taşıma kapasitesi sizin “tahmininizle” değil kullanım kılavuzunda yer alan özellikleri bölümünde yer alıyor. Yani ihale şartnamesinde lafa değil uçağın kapasitesinin ve özelliklerinin yazdığı belgeye bakılıyor.

Son sözüm: deveye sormuşlar “boynun neden eğri” diye… “nerem doğru ki!”demiş…

BAKANLIK YALANLAMIŞTI

Cumhuriyet yazarı Tuncay Mollaveisoğlu''nun Türk Hava Kurumuna (THK) yönelik iddiaları Tarım ve Orman Bakanlığının resmi Twitter hesabından yapılan açıklamayla yalanlanmıştı.

"Yangın söndürme işi özelleştirildi" iddiasının gerçeği yansıtmadığı vurgulanan açıklamada, şu ifadelere yer verilmişti:

"Ülkemizde yangın söndürme işinin özelleştirilmesi diye bir şey yoktur. Çünkü yangın söndürme ihalesi yapılamaz. Orman yangınlarıyla mücadele Orman Genel Müdürlüğünün (OGM) asli görevidir. Mücadele için sadece araç kiralanır. Kiralanan araçların sevk ve idaresi tamamen yangın amirleri ve OGM yöneticileri tarafından yapılmaktadır.

Bakanlığımız yangınla mücadelede kullanacağı helikopter ve uçakları Kamu İhale Mevzuatı''na göre yüklenicilerden kiralamaktadır. THK diğer yüklenicilerle beraber aynı şartlarda ihalelere katılmaktadır. Bu yıl 10 ton ve üzeri su taşıma kapasitesine sahip, turbofan motorlu son nesil 3 adet amfibik uçak hizmete alınmasıyla ilgili yapılan ihale sonucunda THK Gökçen Havacılık İktisadi İşletmesi ile sözleşme imzalanmıştır."

"HELİKOPTERLER İLK MÜDAHALEDE KULLANILMAZ"

Orman yangınlarıyla mücadele eden dünyadaki bütün ülkelerde olduğu gibi Türkiye''de de yangınlara havadan müdahalede uçak ve helikopter kullanıldığı belirtilen açıklamada, sayıları 4 binin üzerinde olan yangın havuz ve göletlerinden su alabilen ve manevra kabiliyeti uçaklardan çok daha yüksek helikopterlerin daha fazla miktarda suyu, daha kısa sürede yangın mahalline taşıyabildiği kaydedildi.

Özellikle kırık ve engebeli arazilerde helikopterlerin daha etkili olabildiğine dikkatin çekildiği açıklamada, şu değerlendirmede bulunuldu:

"Helikopterler, yeni tespit edilen yangınlar, spot yangınları gibi fazla genişleme göstermemiş yangınlarda etkiliyken, büyük alanlarda etkili olan yangınlarda, birkaç helikopterden oluşturulan filolar ile aynı cepheye seri atışlar yapılarak etki sağlanıyor. Amfibik uçakların helikopterlere göre çok daha yüksek hızlara sahip olması sebebi ile dış bölge yangınlarına intikali çok daha kısa sürede yapabiliyor.

Diğer yandan uçakların kalkış prosedürlerinin uzun olması ve havaalanlarına bağlı çalışmaları sebebi ile ilk müdahale zamanları helikopter kadar kısa bulunmuyor. Bu sebeple helikopterler, öncelikle soğutma çalışmalarında değil, ilk müdahalede kullanılıyor."

"ORMAN BAKANLIĞI THK UÇAKLARINI HANGARLARA KİLİTLEDİ"

THK''nin, vakıf ve dernekler hukukuna göre faaliyet gösteren ticari bir kuruluş olduğu vurgulanan açıklamada, şunlar belirtildi:

"Bakanlığımıza bağlı bir kurum değildir. Kamu kurumlarının özel şirket veya vakıfları destekleme gibi bir görev ve sorumluluğu yoktur. Özellikle ulusal ve sosyal medyada THK''nin ihalelerden dışlandığı gibi bilgiler kasıtlı olarak gösterilmektedir. Bu paylaşımlar gerçeği yansıtmamaktadır. 2021 yılında 3 amfibik uçak ve 2 helikopter THK’nın pilot ortak olduğu iş ortaklığından, 16 helikopter ise THK’dan kiralanmıştır."

"DÜNYADA EN ÇOK KULLANILAN YANGIN SÖNDÜRME UÇAKLARI BUNLARDIR"

CL-215 amfibik uçakların 1960''lı yıllarda kullanılmaya başlanan ve o yılların teknolojine göre üretilmiş, piston motorlu eski nesil motora sahip uçaklar olduğu belirtilen açıklamada, "Özellikle 1990 başlarına kadar etkili bir şekilde kullanılmıştır. Daha sonra benzer bir uçak olan CL-415 tipi turboprop motorlu yeni teknoloji uçakları devreye girmiştir. Dış yapılarının benzerlik göstermesi nedeniyle bu uçaklar karıştırılabilmektedir. 2000''li yıllarda eski teknolojiye sahip uçakların sayısı gittikçe azalmıştır. Bakanlığımız da teknolojiye uygun olan turboprop veya turbofan motorlu uçaklar kullanmaktadır." bilgisi paylaşıldı.

"THK’NİN UÇAKLARI 100 LİTRE İÇİN İHALE DIŞINDA BIRAKILMAKTADIR"

Açıklamada, 2020 ve 2021 yılında kiralama yoluyla hizmete alınan uçakların su kapasitesinin 5 bin değil, 12 bin litre olduğu vurgulandı.

Uçakların piston motorlu değil turboprop veya turbofan motorlu olma şartının bulunduğu kaydedilen açıklamada, "Uçakların piston motorlu değil turboprop veya turbofan motorlu olma şartı bulunmaktadır. Ayrıca bu uçakların yangınlara attığı su miktarı 4 bin 900 litre değildir. CL 215''ler yakıt durumuna göre en fazla 3,5- 4 ton su taşıyabilmektedirler." ifadesine yer verildi.

İlgili Haberler