Türkiye’de ekonominin taşıyıcı kolonlarından biri olarak görülen otomotiv sektörü yeni bir döneme giriyor. Avrupa Birliği’nin yeni güvenlik donanımı regülasyonu 7 Temmuz tarihinden itibaren yürürlüğe giriyor.
Otomobil fiyatlarında büyük düşüş yaşanabilir. Uzman isim açıkladı
Otomotiv sektörünün gözü 7 Temmuz tarihine çevrildi. Ekstra ücretle opsiyonel olan kimi güvenlik uygulamaları bu tarihten sonra standart olacak. Türkiye’nin de AB mevzuatına uyum çerçevesinde uygulayacağı yeni döneme giriliyor. Uzman isim yaşanan bu durumun araba piyasasını nasıl etkileyebileceğini açıkladı.
Bu kapsamda geçmişte opsiyonel olan ve bazıları ciddi ödemeler gerçekleştirilerek satın alınan kimi sistemlerin sıfır araçlarda standart olması zorunlu oluyor. Haliyle elde kalan ve söz konusu standartları taşımayan araçların akıbeti ise merak konusu.
Otomotiv Uzmanı Erol Şahin, konuyla ilgili yaptığı açıklamada, hem yeni gelen kuralların neleri kapsadığını hem de bu durumun sıfır ve ikinci el otomobil fiyatlarına muhtemel etkisinden bahsetti.
Genel Güvenlik Yönetmeliği neleri değiştiriyor?
Sürecin sektöre etkilerinden bahsetmeden önce mevcut durumla ilgili genel bir çerçeve çizdiğini aktaran Şahin, esas meselenin temel olarak araçların genel güvenliği ve karayolu kullanıcıları ile yolcuların korunması olduğunu belirterek, “Zaten belirlenen güvenlik unsurlarına sahip olmayan araçların üretimine tip onayı verilmemesi bunun en büyük göstergesi” ifadelerini kullandı. Şahin, bu çalışmalar yapıldığında sürecin başlangıç tarihi olarak 7 Temmuz 2024’ün işaret edildiğini de vurguladı.
Yeni yönetmelikle nelerin değiştiğinden bahseden Şahin, “Standart olması zorunlu kılınan sistemleri saymaya başlıyor. Acil durum frenleme asistanı, sürücü yorgunluk algılama sistemi, alkol kilidi hazırlığı, kaza veri kaydedicisi, ani frende otomatik yanan flaşörler, önden çarpmada yaya koruması için ‘safety glass’ özellikli ön cam bunlardan bazıları” ifadelerini kullandı.
Şahin, “Akıllı hız yardımı, yolun hız limitine göre geri bildirim veren bir hız sabitleme sistemi, şerit takip asistanı, geri görüş kamerası veya arka park mesafe sensörü yeni dönemin olmazsa olmazları. Ayrıca, otobüsler ve kamyonlarda ise olası kör noktaları daha iyi belirlemeye yönelik teknolojiler, yayalar veya bisikletlilerle çarpışmaları önlemek için uyarılar ve lastik basıncı izleme sistemleri zorunlu olacak” ifadelerini kullandı.
Sıfır ve ikinci el otomobil fiyatlarının durumu ne olacak?
Şahin, otomotiv sektöründe konu ne olursa olsun en çok merak edilen hususun yaşananların fiyatları nasıl etkileyeceği olduğunu belirterek, “Bayilerin elinde yeni yönetmelik standartlarına uymayan araçların ne olacağı sorusu kritik” ifadelerini kullandı.
Şahin, mevcut standartları karşılamayan stokların 7 Temmuz tarihinden önce bitirilmesinin önem kazandığını ifade ederek, “Zaten son iki ayda yapılan kampanyalar da bunun işareti. Otomobil fiyatlarında düşüş yaşanabilir” ifadelerini kullandı.
Bir tarafta 2-3 aylık dönemde hızla daralan sıfır araç pazarı olduğunu, diğer tarafta ise yeni güvenlik yönetmeliği nedenli satılamayacak sıfır araç stok olduğunu belirten Şahin, bu sorunun bir şekilde devam edeceğini ifade etti.
İndirimlerin 6-7 aydır durgun olan 2. el otomobil pazarı üzerindeki baskısını artıracağını belirten Şahin, “Durgun ve düşüşte olan pazarda fiyatlara ne derece etkisi olur bekleyip görmek gerek” ifadelerini kullandı.
Öte yandan değişen yönetmeliğin çok değerli sistemlerin araçta standart olmasını zorunlu kıldığını ifade eden Şahin, bu güvenlik ekipmanlarının sıfır araç maliyetlerine etkisinin yaklaşık 1.000-2.000 avro arasında olmasının beklendiğini söyledi.
Bu süreçte araç alıp alınmayacağı hakkında da konuşan Şahin, “İhtiyacı olan vatandaşlar için her zaman alım zamanı…" ifadelerini kullandı.