​​​​​​​TEMSA'yı kim batırmaya çalışıyor?

A+A-
Yavuz Selim DEMİRAĞ

Adana'da bulunan TEMSA'yı kamuoyumuz Sabancı Holdinge ait olduğunu sanıyor. Yeni öğrendim, meğerse 30 Mayıs 2019 tarihinde İsviçre merkezli "True Value Capital Partners" fonuna satılmış. İsmin yabancı olduğuna bakmayın şirket Türk vatandaşlarına ait. İYİ Parti Adana Milletvekili İsmail Koncuk'u sendikacılık yaptığı günlerden bu yana tanırım. Bilgi sahibi olmadan fikir beyan etmez. Sadece seçim bölgesi olduğu için değil, Türk ekonomisine ciddi katkıları bulunan TEMSA'yı TBMM gündemine bile taşıdı. Ancak hükümetten henüz açıklama yok. Sabancıların kurup Avrupa ve dünyanın 66 ülkesine ihraç yaptığı fabrikada yılda 4 bini otobüs ve midibüs 7500'ü hafif kamyon olmak üzere tek vardiyada 11 bin 500 araç üretiyor ve yüzde 80'ni ihraç ediyor. Kendi alanında Avrupa da ilk sekiz, ABD'de ilk dörtte yer alıyor. En önemlisi elektrikli otobüs üretiminde rakiplerini geride bıraktığı gerçeği var. Yaklaşık 2 bin personelin çalıştığı fabrikanın alım sözleşmesi karşılığında yüzmilyonlarca alacağı da garanti. 2019'un 11 ayında ihracattan 104 milyon dolarlık geliri var. Geçtiğimiz ay Aralık ayında fabrikanın henüz vadesi gelmeyen kredi borçlarını bazı bankalar geri istedi. Şirket de 2020'nin ilk çeyreğinde ihracattan aldıkları 26 milyon doları garanti ederek kredinin yeniden yapılandırılmasını istedi. Ancak AKP yandaşlarına milyar dolarlık batık kredi açan bankalar bir yerlerden (!) talimat almış olmalı ki yapılandırmaya yanaşmıyor. Birileri TEMSA'nın batırılması için uğraşıyor!.. Peki ya Türkiye'de bu işi yapan kaç firma var? Mercedes, MAN, Otokar ve BMC... Yıllarca ticari rekabetin kurallarını asla aşmayan Mercedes, MAN, Otokar ve TEMSA'yı devre dışı bırakıp piyasanın tek hakimi olmaya çalışan BMC'nin kimlere sırtını dayadığını bütün dünya biliyor. Karamehmet'lerden alınan BMC, AKP döneminde öylesine hormonlu büyüdü ki alanı olmadığı halde Savunma Sanayi işine atlayıp, adrese teslim işlere konuyor. Öyle ki bazı resmi kuruluşların ihaleye çıkmadan BMC'den teslimat aldığı bile kanıtlandı. Adana'daki vatandaşlarımızın yanında TEMSA'nın satışını yeni öğrenenler benim gibi soruyor: "Temsa'yı Sabancı satmasaydı. Bankalar vadesi gelmeyen krediyi geri isteyebilir miydi? Koç Holdingi by-bas edip Altay tankı işini alan BMC'nin gücü Sabancı Holding'e yeter miydi?"

Bu piyasada yıllarca emek veren dostlarımdan bilgiler yağıyor. Son belediye seçimlerinde 11'i Büyükşehir olmak üzere bir çok yeri AKP kaybedince BMC'yi telaş almış. Dilediği fiyata otobüs ve diğer araçları vermeye alışık olan BMC'nin artık söz konusu yerlerde ihale alma şansı yok. Şartnameleri yerine getirmeleri mümkün değil. Dahası BMC'nin dışarıdan ucuz kredi bulması da söz konusu değil. Kısacası "al gülüm, ver gülüm" devri sona erdi. TEMSA'yı batırırlarsa yıllık 11.500 aracın bir bölümüne göz dikmişler. Başta Türk Cumhuriyetleri olmak üzere ticari ateşeler yıllardır BMC'nin pazarlama elemanı gibi çalıştığına dair de çok ciddi iddialar var. Söz konusu "ballı para"dan vazgeçmelerini beklemek iyimserlik olur. Dolayısı ile önümüzdeki günlerde farklı yöntemler geliştirebilirler. Altay tankının motorunun bile olmadığı foyası ortaya çıkınca fena halde hırçınlaştılar. Direkt saraya bağlı olan Savunma Sanayi Başkanlığı'nın koridorlarından sızan bilgileri bir başka yazıya bırakalım. İsmail Koncuk'un TEMSA işinin peşini bırakmayacağına inanıyor, tebrik ediyoruz.

 

***

 

 

TEKZİP VE DÜZELTME METNİ

15.01.2020 tarihli "Türkiye'de Yeniçağ" gazetesinin 10. sayfasında "TEMSA'yı kim batırmaya çalışıyor" başlığıyla yayınlanan köşe yazısında, müvekkil şirket aleyhine haksız, mesnetsiz, gerçek dışı ve olumsuz algı oluşturmaya yönelik ifadelere yer verilmek suretiyle müvekkil şirketin itibarı zedelenmeye çalışılmıştır.

Köşe yazısı içerinde, müvekkil şirket aleyhinde; "BMC'nin kimlere sırtını dayadığını bütün dünya biliyor", "Alanı olmadığı halde Savunma Sanayi işine atlayıp adrese teslim işlere konuyor" şeklinde ve bunun gibi gerçek dışı ve hakaret içeren başkaca beyan ve ifadeler ile, müvekkil şirketin kayrıldığma ve çalışmalarını hukuka aykırı şekilde sürdürdüğüne ilişkin mesnetsiz ve gerçek dışı iddialara yer verilmiştir.

Köşe yazısındaki ifadeler ile yaratılmak istenen; "müvekkil şirketin çalışma alanın savunma sanayi olmadığı" ve "müvekkil şirketin ihaleleri hukuka aykırı şekilde aldığı" algısı açıkça gerçeklikten uzak, mesnetsiz ve kötüniyetlidir. Müvekkil şirketin savunma sanayi alanında birçok çalışması olup, bu alandaki çalışmaları oldukça eski yıllara dayanmaktadır. Müvekkil şirket, savunma sanayi alanında, 90'lı yılların sonunda askeri araç modernizasyonunu yapmaya başlamış ve 2000'li yılların başında da askeri araç üretimini başlatmıştır. Ayrıca, müvekkil şirket daha önce de "6X6 ve 8X8 Taktik Tekerlekli Araçlar" gibi benzer ihaleleri bugüne kadar hukuka uygun bir şekilde kazanmış veya sürdürmektedir. Müvekkil şirketin kazanmış olduğu ihalelerin tümü yasalara uygun bir şekilde gerçekleştirilmiş, bu ihalelerde teknik ve mali anlamda en iyi teklifi veren firma olan müvekkil şirket seçilmiştir. Müvekkil şirket, Savunma Sanayi Başkanlığı tarafından "Altay Tankının" seri üretimi için açılan ihaleyi üstün mühendislik ve üretim yetenekleri ile fiyat avantajı sayesinde kazanmıştır. Müvekkil şirketin, ihale prosedürüne uygun hareket ederek, hukuka uygun bir şekilde kazandığı ihalelerin ve sürdürmekte olduğu başarısının, gerçek dışı iddialar ile karalanmaya çatışılması açıkça gerçeklikten uzak ve son derece kötüniyetlidir. Dolayısıyla köşe yazısındaki açıklamalar hiçbir şekilde gerçeği yansıtmamakta ve eleştiri sınırlarını aşar nitelikte olup, alenen hakaret ve aşağılama içermektedir. Bu kötüniyetii, haksız, gerçek dışı ve hakaret içeren ifadeler Anayasa'nın öngördüğü basın özgürlüğü ilkesine aykırı olup, hukuk düzeni tarafından korunmamaktadır.

Yukarıda ayrıntılı olarak açıkladığımız üzere köşe yazarı, yazısındaki iddialara ilişkin somut bir veri veya dayanak sunmaksızın, gerçek olmayan hususları gerçekmiş gibi yansıtarak müvekkil şirket aleyhine olumsuz algı oluşturmaya çalışmış, bunun da ötesine geçerek alenen hakaret ve aşağılama içeren ifadeler kullanmıştır. Bu sebeplerle, yayınlanan habere karşı yukarıdaki açıklamaları yapma gereğinin doğduğunu kamuoyuna saygı ile duyururuz.          

 

BMC Otomotiv Sanayi ve Ticaret A.Ş.

       Vekili

Av. Naz Yaman

 

  • Yorumlar 11
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
Yazarın Diğer Yazıları