Ürkütücü kuantum tünelleri gözlemlendi!

Kuantum mekaniğinde var olan kuantum tünellerini gözlemleyen, bilim insanları tarafından bunu “ürkütücü” olarak nitelendiriliyor.

Amonyak molekülünde (NH3), merkezi atom etrafında üç hidrojen atomu bir şemsiye şeklinde mevcuttur. Şemsiye şeklindeki bu yapının çok sağlam olması, normal olarak ters çevirilmesi için büyük miktarda enerji gerektirir.

Bununla birlikte, tünel olarak adlandırılan kuantum mekaniksel bir fenomen, amonyak ve diğer moleküllerin eş zamanlı olarak engelleyici bir yüksek enerji bariyeri ile ayrılan geometrik yapılarda olmasına izin verir. Robert Field, Robert T.Haslam ve MIT’den kimya profesörü Bradley Dewey’den oluşan bir kimyacı ekip, bu olguyu normal ve ters çevrilmiş olan amonyak moleküllerinin eş zamanlı işgalini bastırmak için çok büyük bir elektrik alan kullanarak incelediler.

Araştırmanın yazarlarından Robert Field, “Araştırmamız, tünel fenomeninin güzel bir örneği ve kuantum mekaniğinin büyük garipliğini ortaya koyuyor” dedi.

Seul Ulusal Üniversitesi’nden araştırmacılar da kuantum tünelleri üzerine bir araştırma gerçekleştirdiler. Seul Ulusal Üniversitesi’nden araştırmacıların kaleme alığı makale, bu hafta Proceedings of the National Academy of Sciences’ta yayınlandı.

Seul Ulusal Üniversitesi’nde yapılan deneylerde araştırmacılar, iki elektrot arasına yerleştirilmiş bir numuneye çok büyük bir elektrik alanı uygulamak için yeni bir yöntem denediler. Deneyde kullanılan numune, birkaç yüz nanometre kalınlığındaydı ve kendisine uygulanan elektrik alanı, bitişik moleküller arasındaki etkileşimler kadar güçlü kuvvetler üretir.

Araştırmacılardan Robert Field, “İki molekülün birbirine yaklaşırken varolan alanlarla neredeyse aynı büyüklükte olan bu dev alanları uygulayabiliriz. Bu, moleküllerin kendilerinin yapabildikleri ile eşit bir oyun alanında faaliyet göstermek için harici bir araç kullandığımız anlamına geliyor” dedi.

Robert Field, yeni bulunan yöntem için, araştırmacıların kuantum mekaniğinin “ürkütücü” gerçeklerinden biri olarak sık sık kimya derslerinde gösterilen bir fenomen olan kuantum tünellerini keşfetmelerini sağladığını belirtti.