Uzay bilimcilerden çok konuşulacak 'evren' açıklaması

Bilim insanları, evrene dair temel bir hata yapıldığını duyurdu.

Bir dizi yeni ölçüm, evrenin temel doğasına ilişkin hata yapmış olabileceğimizi gösteriyor.

Araştırmacılar, evrenin genişleme hızını temsil eden Hubble Sabiti ölçümümüzün yanlışlığını gösteren daha fazla kanıta ulaştı.

Yeni bulgular araştırmacıların biz dizi radyo teleskobunu evrenin genişleme hızına dair yeni ve daha hassas ölçümler yapmak için kullanmasıyla ortaya çıktı.

Ancak bilim insanları, Hubble Sabiti'nin daha önce ölçülen değerlerinin, Planck Uydusu'nun gösterdiği kozmik mikrodalga arka plana (CMB) dayanan modelin öngördüğü değerle uyuşmadığını keşfetti.

Bu sonuç, evrenin temel doğasını açıklamak için kullandığımız "Standart Model"le ilgili bir şeylerin yanlış olabileceğine işaret ediyor. Bilim insanları yıllardır bu olası problemle uğraşıyor ve bunun bir yanlış ölçümün sonucu mu olduğunu ya da modelin kendisiyle ilgili daha derin bir yanlış mı bulunduğunu merak ediyordu.

Ulusal Radyo Astronomi Gözlemevi'nden (NRAO) James Braatz, "Diğer mesafe ölçüm biçimlerinin de tanımladığı bir sorunu destekler şekilde, galaksilerin kozmolojinin Standart Modeli'nin öngördüğünden daha yakın olduğunu keşfettik. Bu sorunun modelin kendinde mi yoksa bunu sınamak için kullanılan ölçümlerde mi yattığına dair tartışmalar var. Bizim çalışmamız diğerlerinden tamamen bağımsız bir mesafe ölçüm yöntemi kullanıyor; ölçülenler ve öngörülen değerler arasındaki uyuşmazlığı pekiştiriyoruz. Sorunun öngörülerde kullanılan temel kozmolojik modelde olması muhtemel" dedi.

Yeni ölçümler, önceki ölçümlerle uyumluydu. Bu da onların doğru olduğuna ancak modellemenin öngördüğü değerlerden kayda değer ölçüde farklı olduğuna işaret ediyordu.

Braatz, "Hubble Sabiti ölçümlerimiz, son zamanlarda yapılan diğer ölçümlere çok yakın ama CMB'ye ve standart kozmolojik modele dayanan öngörülerden istatistiksel açıdan çok farklı. Tüm bulgular, standart modelin revize edilmesi gerektiği yönünde" dedi.

Bu farklılıkları çözme girişimi için modelin ayarlanabileceği çeşitli yollar var. Bunların arasında karanlık enerjiyi kavrama biçimimizdeki değişiklikler, parçacık fiziği modellerimizdeki farklılıklar ve hatta daha egzotik olasılıklar yer alıyor.

Modeller üzerinden yapılan Hubble Sabiti öngörüleri, megaparsek başına saniyede 67,4 olması gerektiğini söylüyor. Bu değer Büyük Patlama'dan kalan radyasyona bakılarak ve evrenin standart kozmolojik modeli kullanılarak hesaplanıyor.

Ancak nesnelerin uzaklığını anlamak için parlaklığına bakılan "standart mumlar" gibi tekniklerle yapılan Hubble Sabiti ölçümlerinin çoğu, bu değeri yaklaşık 73-74 olarak gösteriyor.

Son araştırma ise Hubble Sabiti'ni daha da hassas biçimde anlamak için radyo teleskopları ve yeni yöntemler kullandı. Ekip, 73,9'luk bir değere ulaştı.