Psikologlar çocuklara nasıl yardımcı olurlar? (2)

Okuldan Bilgi Edinme: Çocuğun okul sorunları varsa, öğretmenden mutlaka bilgi alınmalıdır ve değerlendirme konusunda öğretmenle ve okul idaresiyle işbirliğine girmek genellikle olumlu sonuçlar vermektedir. Öğretmene psikolog tarafından durum, gidiş ve kullanılan yöntemler ve ileride hangi adımlar atılacağı konusunda bilgi verilir ve öğretmenden terapi sürecinde neler yapması isteneceği anlatılır. Başlamış olan bu ilişki terapi devam ettiği süre içinde devam ettirilmeye özen gösterilir. Öğretmenden alınan geri bildirimler çocuğun terapisinde doğru adımları atmakta, psikoloğa yol gösterici olacaktır. Öğretmeni eleştirmemek, öğretmenin yanına veliyi eleştirmemek dikkat edilmesi gereken doğru tutumlardır. Öğretmene ve okul idaresine yazılı ya da sözlü bilgi aktarımları yapılmalıdır. Çocuğun ceza alabileceği durumlarda cezayı uygulamaya koymadan önce onu takip eden psikoloğu ile durum birlikte gözden geçirilmelidir. Çocuğun ders ve okuldaki davranış gidişatı ayrı ayrı psikoloğuna bildirilmeli, psikolog da öğretmenden aldığı bu bilgiler çerçevesinde yönlendirmelidir.
Aileye ve Çocuğa Bilgi Verme: Psikolog değerlendirmeden sonra hem anne babaya hem de çocuğa durumu hakkında bilgi verir. Bulgular abartılmadan ve küçümsenmeden açıklanır. Genellikle ufak çocuklarda olumsuz koşulların değiştirilmesi yeterli olur. Daha büyük çocuklarda çocuğun bireysel veya grup halinde tedavi görmesi gerekli olduğu durumlarda bu, çocuğa ve  aileye açıklanır. Karşılıklı tedavi planı hazırlanır. Çocuğa mutlaka kendi durumu ile ilgili bilgi ve-rilir. Bu bilgi verilirken çocuğun anlayabileceği bir dille açık ve net olarak bilgi aktarılmalıdır. Örneğin okulda dikkat sorunu yaşayan bir çocuğa dikkati ile ilgili sorunların olduğu ve bunları çözmek için yapılması gereken çalışmaların olacağı açıklanmalıdır. Çocuk daha sonraki terapi seanslarından korkmamalı, ürkmemeli, rahatsız olmamalıdır. Bu açıklama doğru ve zamanında yapılmazsa çocuk korktuğu için terapiye gelmek istemeyecek veya terapiyi yarıda bırakabilecektir. Kendisi için terapinin ne kadar önemli olduğunu, kendisine neler kazandırılacağını, hayatının nasıl kolaylaştırılacağını ve okul başarısının nasıl olumlu bir gelişme kaydedeceğini kendisine ilk terapi seansında açıkça anlatılmalıdır. Terapide yapılacak olan oyunlar, dikkat geliştirici uygulamalar örneklerle anlatılmalıdır.

Yazarın Diğer Yazıları