Bankaların masraf ve komisyonundan korunmanın yolunu açıkladılar. Tavsiyeleri bankacılar verdi okumadan şubelerin önünden bile geçmeyin

Bankaların masraf ve komisyonundan korunmanın yolunu açıkladılar. Tavsiyeleri bankacılar verdi okumadan şubelerin önünden bile geçmeyin
Son yıllarda en büyük tüketici şikayeti bankaların masraf ve komisyonlarından. Türkiye’nin en büyük bankalarında çalışan yaklaşık 2 bin bankacı, bankadan nasıl korunacağınızın çok gizli bilgilerini verdi.

Paramedya.com.tr, bankacılık ve finans portalı, bankacılık sektöründe çalışan yaklaşık 2 bin bankacıya, bankaların masraf ve komisyonlarından korunmanın yollarını sordu. Her biri sektörün en önemli çalışanı olan bankacılar kredi ve benzeri şeyler için banka şubesinden içeriye giren müşterilere şu tavsiyelerde bulundu:

-Hesaplarınızı, ekstrelerinizi düzenli olarak kontrol edin ve bilginiz dışında yapılan ücret, komisyon kesintilerine mutlaka itiraz edin.

-Bankada imzaladığınız her türlü belgeyi (en azından başlıklarını) okuyun ve bir örneğini bankadan talep edin ve saklayın.

-Bankacıların tavsiyelerini araştırmandan hemen kabul etmeyin. Yoğun baskı altında olan bankacılar tarafından zorunlu olarak önerilen, müşterinin değil bankaların ihtiyacına göre satılması istenen ürünlere ihtiyacınız yoksa “evet “demeyin.

-Ticaret yapıyorsanız, tek banka ile çalışmayın. Biri mutlaka kamu bankası olmak üzere en az 2-3 banka ime çalışın. Kullanacağınız ürün konusunda mutlaka faiz, ücret, komisyon araştırması yapın.

“Zorunlu “denilerek satılmaya çalışılan ürünler, sigortalar konusunda uyanık olun. Çoğu zaman zorunluluk değil hedef baskısı nedeniyle söylenen bu cümleyi iyi sorgulayın. Neden “zorunlu “olduğunu açıklamalarını isteyin. Gerekirse yetkili yerlere şikayetinizi iletmekten çekinmeyin.

-Pandemi koşullarında internetten yapabileceğiniz işlemler için bankaya gelerek risk almayın. Banka şubelerinden yapılan işlemlerin sizin için daha maliyetli olacağını bilerek hareket edin.

-Bankaların sizleri kampanya adı altında defalarca telefon ile aramasından rahatsız iseniz durumu BDDK’ya şikâyet edin. Biz bankacılar da aynı kişileri defalarca arıtarak taciz etmekten memnun değiliz ama zorunlu tutuluyoruz.

-Kredi kullanmak üzereyken, en zayıf anınızda “bu krediyi kullanmak için kredi kartı almanız, BES yapmanız, ek sigortalar (eşya, kaza vs.) Yapmanız şartı var.” vs. denirse itiraz edin. Yazılı belge alarak şikâyet edin. Bunun için ödediğiniz, ödeyeceğiniz tutarları önceden net olarak sorun ve öğrenin.

-Bankanın işletmenize tahsis ettiği POS cihazı eski ve bozuk ise bunun İÇİN sizden talep edilecek tamir, bakım, değişim vs. Ücretleri ödemek zorunda olup olmadığınızı sorgulayın. Bankanın size bozuk ve eski posları verip vermediğini araştırın gerekirse kabul etmeyin.

“Hatır, gönül vs. “diyerek size ısrar eden bankacınızdan mevduatınıza düşük faiz almaya, kredinize yüksek komisyon ödemeye ya da ihtiyacınız olmayan ürünleri satın almaya razı olmayın. Diğer bankalardan da mutlaka fiyat araştırması yaparak bankanız ile görüşmeye gidin.

-Bankacınıza “acıdığınız” için yapılan her teklifi kabul etmeyin. Bundan dolayı Bankacınızın değil bankanın kazandığını unutmayın.

-cuma gününe denk gelen vadeli hesap dönüşlerinizin bilginiz dışında vadesiz hesapta kalıp kalmadığını kontrol edin. Cuma gün “düşük “faiz önerilirse diğer bankalardan da faiz oranı sorgulayıp gerekirse paranızı transfer edeceğinizi belirtin.

-Kredi ve mevduat faizleri konusunda basit hesap yapmayı mutlaka öğrenin. Gerekirse bankacınıza nasıl hesaplandığını sorun, bilgilenin.

Bankaların gönderdiği mail ve mesajları dikkatle okuyun özellikle ücret, komisyon, faiz vb. değişikliklerden haberdar olun.

-Bankacıların da bankada çalışan ücretli, maaşlı işçiler olduğunu, bankanın sahibi olmadıklarını ve birçok konuda yetkileri ve karar hakları olmadığını bilerek öfkenizi bankacılara yöneltmeden haklarınızı hukuki yollardan aramayı tercih edin.

-Bankalar sosyal medyada yazılan müşteri şikayetleri konusunda yüksek duyarlılığa sahip olduğundan yanlış uygulamaları bu alanda duyurmaktan çekinmeyin.

-Güven duyduğunuz, açık iletişim kurduğunuz, duygu sömürüsü yapmayan ve sizleri her konuda açıkça bilgilendirmeye zaman ayıran bankacılarla çalışmayı sürdürünüz.

-Bankacılıkta bilinçli ve sorgulayan müşteri sayısı arttıkça bankaların da hesapsız hedefler ve yoğun baskılarla hem çalışanları hem de müşterileri zorlayan ve sömüren yaklaşımlarından vazgeçeceklerine inanıyor.