Garanti BBVA Ödeme Sistemleri (GÖSAŞ), Bankalararası Kart Merkezi (BKM) ve MasterCard verileri üzerinden gerçekleştirdiği "Türkiye''de Kartlı Ödemeler 2022" araştırmasının sonuçlarını açıkladı.

döviz.comG''un haberine göre ÖSAŞ''ın hazırladığı "Türkiye’de Kartlı Ödemeler 2022" adlı çalışma, Türkiye''deki banka ve kredi kartı sahipliği oranı, kart harcamalarındaki eğilim ve gelişim, e-ticaret hacmindeki artış, kart kullanımındaki demografik dağılım gibi alanlara ışık tutuyor.

Araştırmaya göre, 2022 sonu itibarıyla Türkiye''de 15 yaş üzeri nüfus içinde banka hesabı olanların oranı yükseliyor. Bir önceki yılyüzde 82olan bu oran, 2022''deyüzde 86''ya ulaşırken, Avrupa''da ortalamayüzde 97seviyesinde bulunuyor.

Kredi kartı harcamasında büyük artış. Bir yılda yüzde 116 arttı - Resim : 1

KREDİ KARTI SAYISI ARTIYOR

Finansal sisteme katılımın yükselmesiyle banka ve kredi kartı sahipliği her yıl artarken, nakit kullanımı azalıyor ve kartlı ödeme alışkanlığı giderek güçleniyor. Türkiye''de 2021''de kartlı ödemelerin toplam hanehalkı harcamaları içindeki payıyüzde 40iken, 2022''deyüzde 42seviyesine ulaştı. Türkiye ortalaması olanyüzde 42oranıyüzde 44seviyesindeki Avrupa ortalamasına her geçen gün yaklaşıyor. Gelişmiş ülkelerdeyüzde 80''e kadar çıkan kartlı ödeme oranının Türkiye''de de nakitten uzaklaştıkça yakın gelecekte yükselerek Avrupa seviyesini yakalayıp sonrasında gelişmiş ülkeler seviyesine gelmesi bekleniyor.

Kredi kartı harcamasında büyük artış. Bir yılda yüzde 116 arttı - Resim : 2

GEÇEN YIL 340 MİLYON KARTLA 3,7 TRİLYON HARCAMA YAPILDI

"Türkiye''de Kartlı Ödemeler 2022"araştırması 2022 sonu itibarıyla Türkiye''deki toplam banka ve kredi kartı adedininyüzde 17''lik artışla340milyon adede yükseldiğini (99milyon kredi kartı,241milyon banka kartı) gösteriyor. Kartlarla yapılan alışveriş harcamalarının3 trilyon 708milyar TL’ye ulaştığı, bu hacim içinde kredi kartı ile yapılan harcamaların da2 trilyon 954milyar TL olduğu görülüyor. Bu toplam harcama rakamı aynı zamanda 2021''e göreyüzde 116artışı da ifade ediyor.

Ayrıca, 2022''de kredi kartı ile yapılan harcamalarınyüzde 75,4''ünün peşin,yüzde 24,6''ünün taksitli olarak gerçekleştiği görülüyor. Kredi kartıyla yapılan e-ticaret harcamalarında ise bir önceki yıla göre daha fazla taksit yapıldığı göze çarpıyor. 2021''de taksitli alışverişte e-ticaret payıyüzde 44,5iken, bu oran 2022''de50,2''ye yükseldi.

Kredi kartı harcamasında büyük artış. Bir yılda yüzde 116 arttı - Resim : 3

SALGININ ETKİLERİ AZALDI HARCAMA EĞİLİMLERİ DEĞİŞTİ

Geçen yıl kredi kartlarının en fazla kullanıldığı kategoriyüzde 19ile market ve AVM''ler oldu. Özellikle salgın sonrası evlerden dışarı çıkma eğilimi AVM harcamalarını arttırdı. Bunuyüzde 9ile akaryakıt,yüzde 8ile elektronik kategorisi takip etti.

Diğer taraftan, kartla yapılan harcamalarda en yüksek artış, yine salgın sonrası seyahat eğiliminin artmasıyla beraberyüzde 229oranla hava yolları sektöründe gerçekleşti. Akaryakıtyüzde 184, yeme-içmeyüzde 157artışla hava yollarını takip etti. Salgın sonrası daha fazla seyahat etme, AVM''lerde harcama yapma gibi dışarıdaki aktivitelere yönelik harcamaların artmış olduğu göze çarpıyor. Kartlı harcamalardaki en düşük artış iseyüzde 45ile telekomünikasyon sektöründe görüldü.

"Türkiye''de Kartlı Ödemeler 2022" araştırması, özellikle salgın döneminde öne çıkan kartla temassız ödeme alışkanlığının giderek güçlendiğini ortaya koyuyor. Buna göre, 2021''de2,5milyar olan temassız işlem adedi, 2022 sonu itibarıyla yaklaşık4milyar adede ulaşarak1yıldayüzde 58artış gösterdi. Diğer taraftan 2022''de kartla yapılan yüz yüze işlemler içindeki temassız işlemlerin payı da ortalamayüzde 57''ye ulaştı.

Kredi kartı harcamasında büyük artış. Bir yılda yüzde 116 arttı - Resim : 4

E-TİCARET HARCAMALARI ARTIŞ HIZI DÜŞÜYOR

Araştırmaya göre, Türkiye''de e-ticaret sektörü büyümesini sürdürürken, toplam harcamalar içindeki artış hızı düşüyor. 2022''de e-ticaret sektöründeki harcama hacmi860milyar TL''ye ulaştı ve bu rakamın toplam kartlı harcamalar içindeki ağırlığıyüzde 29,1''e yükseldi. Özellikle salgının yaşandığı dönemi de kapsayan zaman dilimine bakıldığında, 2018''deyüzde 17,4olan e-ticaret harcamalarının toplam harcamalar içindeki oranının 2021''de yaklaşık10puanlık artış ileyüzde 27,6seviyesine geldiği görülüyor.

Salgın sonrasına bakıldığında, e-ticaret harcamalarının toplam harcamalar içindeki artış trendi 2021''den 2022''ye1,5puanla daha düşük bir artış hızı kaydediyor. Salgının sona ermesiyle beraber AVM harcamaları gibi fiziksel olarak lokasyon bazlı yapılan harcamaların artması, e-ticaret harcamalarının artış hızının düşmesinde öne çıkan sebepler arasında gösteriliyor.