Yemen'deki ‘Safer’ krizinin ‘Exxon Valdez’ felaketine dönüşmemesi için 144 milyon dolar gerekiyor

Yemen'deki ‘Safer’ krizinin ‘Exxon Valdez’ felaketine dönüşmemesi için 144 milyon dolar gerekiyor
Birleşmiş Milletler (BM) Yemen'in batı kıyısında, Kızıldeniz'deki Ras İsa Limanı yakınında yıllardır demirli bulunan petrol tankeri "Safer" krizinin çözülmesi için 144 milyon dolara ihtiyaç olduğunu açıkladı.

Anadolu Ajansı''nın haberine göre; Birleşmiş Milletler Sürdürülebilir Kalkınma Grubunun (UNSDG) internet sitesinde yayımlanan raporda, Safer tanker krizinin çözüm yollarına ilişkin bilgilere yer verildi.

"Safer tankeri krizinin çözümü için 144 milyon dolara ihtiyaç var." ifadeleri kullanılan raporda, gemiye acilen müdahale edilmesi ve gemideki petrolün yaz aylarında güvenli bir bölgeye alınması için ilk etapta 80 milyon dolar gerektiği belirtildi.

Raporda, ekim ayından itibaren şiddetli rüzgar ve akıntı nedeniyle kurtarma operasyonunun riske girebileceği ve gemide sızıntı ihtimalinin artacağı uyarısında bulunuldu.

Hollanda''nın 11 Mayıs''ta ev sahipliği yapacağı yardım etkinliğiyle Safer tanker krizinin çözülmesi için bağış toplanacağı aktarıldı.

Hudeyde açıklarında 2015''ten beri bakım görmemiş halde duran Safer petrol tankerinden 1,1 milyon varil petrolün Kızıldeniz''e dökülme riski bulunuyor.

BM, olası sızıntının 30 yıl önceki Exxon Valdez felaketinde denize sızan petrolden 4 kat daha fazla olabileceği konusunda uzun süredir uyarıyor.

EXXON VALDEZ FELAKETİ NEDİR?

Mart 1989''da gerçekleşen bu olay günümüze kadar insan eliyle gerçekleşmiş en büyük çevre felaketlerinden biridir. Felakette Exxon Valdez isimli petrol tankerinden resmî verilere göre 10.8 milyon galon petrol denize akmıştır.

Bölgedeki doğal yaşam bundan yoğun şekilde etkilenmiş; deniz kuşlarından katil balinalara kadar bölgede yaşayan birçok türden hayvan ölmüştür.

Temizleme çalışmaları gerek bölgenin konumu gerekse bu çapta bir kazanın daha önce yaşanmamış olması sebebiyle pek etkili olmamıştır.

Gemi kaptanının alkolik olduğu iddiasıyla şirket ve gemi kaptanı suçlamalarla karşı karşıya kalmıştır.

Ayrıca geminin tek cidarlı oluşu da tartışma konusu olmuştur.

Felâket sonrasında petrol taşımacılığına ilişkin birçok yeni yasa ortaya atılmış, dünya çapında olası çevre felaketlerine müdahale tekniklerinden tankerlerin çift cidarlı olmasına kadar birçok konuda gelişmeler kaydedilmiştir.

 

 

İlgili Haberler