Birleşmiş Markalar Derneği’nin(BMD)üyeleri arasında yaptığı‘Ocak2022 Anketi’,geçen ayperakende markalarının cirolarında öngörülenin üzerinde bir kayıp olduğunu ortaya koydu. Ocak cirolarının hemen her yıl aralık ayına göreortalama yüzde 10daha düşük kaldığını hatırlatan BMD Başkanı Sinan Öncel,Bankalararası Kart Merkezi’nin (BKM) verilerinde de benzer bir sonucu gördüklerini bildirdi. Bu yılnormalin iki katı bir kayıpla karşı karşıyakaldıklarınıanlatanÖncel, şöyle devam etti:

“Üyelerimizin yüzde 80’i AVM ve caddelerdeki mağazalarındaOcak’ıAralık ayına göre dahadüşükciro ile kapattı. Ortalamada yüzde 20’lik bir ciro kaybı ile karşı karşıyayız. Mağazalara göre daha az olmakla birlikte e-ticaret cirolarında da gerileme var.Ciroda beklentilerin üzerindeki kaybıniki nedenden kaynaklandığını düşünüyoruz.Birincisi yeni yılın ücret zamlarıŞubat’ta yansıdığı için insanlar ihtiyaç alışverişlerini erteledi.İkincisi ise İstanbul başta olmak üzere ülkenin büyük bölümünü etkileyensert kış koşulları.Soğuk hava ve kar yağışı,yaklaşık10gün boyunca mağazaların müşteri trafiğini olumsuz etkiledi.Bu ayınilk yarısında dacirolarda istediğimiz düzeyi yakalayamadık.Ham madde ve navlun maliyetlerindeki yüksek artışa çözüm bulamamışken yılbaşından itibarenenerji maliyetlerinde iki katın üzerindeorantısızbir artışlakarşı karşıya kaldık. Markalarımızın mevcut cirolarla bu yükü taşıyabilmesi çok zor görünüyor.Acilen enerjibaşta olmak üzeremaliyetlerdeki artışa bir çözüm bulmamızgerekiyor.”

YERLİ TÜKETİCİNİN ALIM GÜCÜ AZALIYOR, UMUDUMUZ TURİST HARCAMALARI

Sinan Öncel, yüksek enflasyon nedeniyle alım gücü zayıfladığı için yerli tüketicinin önümüzdeki aylarda gıda dışı harcamalarında kısıntıya gidebileceğini öngördüklerini belirterek, “Cumartesi günü açıklanan ekonomi paketindeki KDV indirimi gıda harcamalarına katkı sunacak ve benzer uygulamalar olumlu bir hava yaratacak. Ancak bu yıl markalarımızın yabancıturistlerden beklentisi çok daha yüksek. Mart’tan sonra turizmle birlikte yabancı alışverişindekicanlanmanın markalarımızın cirolarına pozitif yansımasını bekliyoruz” dedi.

BKM verilerine göre2021’de Türkiye’de yabancı kartlarlayaklaşık 150 milyar TL’likalışveriş yapıldığını bildiren Öncel, bu yıl buhacmin250 milyar TL’nin üzerine çıkabileceğinitahmin ettiklerinisözlerine ekledi.