CHP'li Yavuzyılmaz 'yap-işlet-devret'in zararını açıkladı: 1 trilyon 221 milyar lira

CHP Genel Başkan Yardımcısı Deniz Yavuzyılmaz, AK Parti hükümetinin tercih ettiği yap-işlet-devret modeli altında gerçekleştirilen 8 karayolu projesinin maliyetine dair açıklamalarda bulundu. Yavuzyılmaz, "Devletin kasasından çıkacak garanti tutarı en az 59 milyar dolar olacak" dedi.

TBMM'de, Saadet Partisi tarafından verilen grup önerisiyle, Hazine garantili projelerin Türkiye'ye olan maliyetinin incelenmesi talebi gündeme alındı. Konu hakkında söz alan CHP Genel Başkan Yardımcısı Deniz Yavuzyılmaz, AK Parti hükümetinin yap-işlet-devret modeliyle gerçekleştirilen projeler aracılığıyla bazı şirketlerin çıkar sağladığını ve bu durumun devlete 37 milyar dolarlık bir zarara yol açtığını ifade etti. Yavuzyılmaz'ın açıklamaları şöyle:

188479.jpeg

"AK Parti, yap işlet devret projeleriyle yandaş şirketlerin kasasını dolar ve euro garantileriyle doldurmaya devam ediyor. Zafer Havalimanı'nda AK Parti dünya rekorlar kitabına girecek bir zarar rekoru daha kırdı. 2024 yılının ilk altı ayında garanti edilen gelen-giden yolcu sayısı 658 bin 866, gerçekleşen sayı ise sadece 15 bin 439 oldu. AK Parti'nin hata payı yüzde 97,65. Hazinenin şirkete yapacağı ödemenin toplamı 3 milyon 400 bin euro, güncel kurla 120 milyon lira. Havalimanının kamuya devredileceği 2044 yılına kadar neredeyse hiç yolcusu olmayan Zafer Havalimanı için Hazine şirkete 208 milyon euro para koyacak.

Ulaştırma eski Bakanı Cahit Turan'ın Kuzey Marmara Otoyolu işletmesinin CEO'luğuna getirildiğini tespit ettik. Bakanlığı döneminde aynı işletmeye astronomik sayılarda ilave araç geçiş garantisi verdiğini belgeledik. Cahit Turan döneminde şirketlere ilave araç geçiş garantisi sayısı 1 milyar 338 milyon araçtır. İşletmeyi oluşturan şirketler Kolin, Limak, Cengiz ve Kalyon'dur. Türkiye'deki tüm otomobiller sırayla Kuzey Marmara Otoyolu’ndan 87 kez geçseler bile bu araç geçiş garanti sayısı tutturulamıyor.

“YAP İŞLET DEVRET PROJELERİNDE ZARAR 1 TRİLYON 221 MİLYAR LİRA”

"AK Parti'nin tercih ettiği yap işlet devret modeliyle yapılan 8 karayolu projesi, Osmangazi Köprüsü'nün bulunduğu İzmir-İstanbul Otoyolu, Kuzey Marmara Otoyolu, Avrasya Tüneli, Menemen-Çandarlı-Aliağa projesi, Ankara-Niğde Otoyolu ve Çanakkale Köprüsü. Devlet öz kaynağıyla yapsaydı 22 milyar dolar ödeyecekti. Ancak yandaş müteahhitlerle yapıldığı için devletin kasasından çıkacak garanti tutarı en az 59 milyar dolar olacak. Aradaki fark 37 milyar dolar. Yani 1 trilyon 221 milyar lira."

İlgili Haberler