Ford Model T’yi üreten mühendisin ismi nedir? Hadi İpucu

Ford Model T’yi üreten mühendisin ismi nedir? Hadi İpucu
Türkiye'nin ilk canlı bilgi yarışması Hadi ipucu sorusu belli oldu. Hadi Instagram'dan İlk seri üretim otomobil olan Ford Model T’yi üreten mühendisin ismini bilen var mı? dedi.

29 Kasım 2018 Hadi İpucu Sorusu Cevabı belli oldu. Kısa sürede 1 milyona aşkın yarışmacısı olan Hadi bugün 12.30'da yayınlanacak olan yarışmasında ipucu sorusu belli oldu. Hadi Instagram hesabından, Dört silindirli ilk otomobil 1890 yılında yapıldı. İpucumuz bugün elektrikli modellerini kullanmaya başladığımız otomobillerin tarihinden geliyor. İlk seri üretim otomobil olan Ford Model T’yi üreten mühendisin ismini bilen var mı? diye sordu. Hadi bu öğlen yarışmasında Yeni Ford Focus sponsorluğuyla kazanan yarışmacılarına 10.000 TL değerindeki ödülü dağıtacak. 

HADİ İPUCU CEVABI

Ford Model T’yi üreten mühendisin ismi: Henry Ford'tur.

HADİ İPUCU SORUSU: FORD MODEL T HAKKINDA BİLGİLER

1 Ekim 1908 günü Ford firması pek çok tarihçi tarafından tüm zamanların en önemli otomobli olarak görülen Ford Model T’yi piyasaya sürdü.

Henry Ford’un alfabedeki diğer tüm harfleri neden atlayıp da bu modele T adını verdiği bir muammadır. İlk başlarda sadece gezi amaçlı üretilen model T’ye kısa sürede farklı gövde modelleri eklendir. Pratikliği ile öne çıkan model T hiçbir zaman tasarımının güzelliği nedeniyle takdir edilmedi veya bir yarışa katılmadı.

Model T’nin 22 beygir gücündeki dört silindirli motoru yaklaşık 544 Kg’lık aracı 55 ila 65 Km/s gibi hızlara çıkarabiliyordu. Bu o dönemin taş döşeli yolları için oldukça yeterli bir süratti. Motorun soğutması ilkel bir termosifon sistemi ile sağlanmaktaydı. Yağlama ise püskürtme tekniği ile gerçekleştiriliyordu. Yakıt tankı ön koltuğu altına yerleştirilmişti ve yakıt motora yer çekiminin sayesinde ulaşıyordu. İki vitesi olan Ford Model T’nin vitesi sürücü tarafından ayakla kontrol ediliyordu. İlk modellerde jant sökülemiyordu ancak 1919 yılında sökülebilir jant ekstra 25 dolarlık bir ücret ile alınabiliyordu.

Model T’ye insanlar pek çok isim takmışlar ve hatta alay etmişlerdir. Bununla birlikte Model T başta Amerika olmak üzere dünyanın büyük bir bölümünde insanların ayağını yerden kesmesini sağlayan başlıca otomobildir. Model T piyasada o kadar çok kabul görmüştür ki Ford’un 1908 yılındaki yıllık 10,000 araç kadar olan üretim miktarı 15 yıl sonra neredeyse yılda 2 milyon adede yükselmiştir. Bundaki en önemli etken ise 1913 gibi erken bir tarihte Ford’un Model T’yi rahibi olan diğer otomobil üreticilerinin araçlarına kıyasla oldukça düşük fiyatla satmaya başlamasından kaynaklanmıştır.

Ford Model T’nin başarısının formülü aslında oldukça basittir. Basit, dayanıklı ve ucuz olması bu aracın popülaritesini hızla yükseltmiştir. Bazı açılardan çağının ötesinde bir araç olduğu söylenebilir. Örneğin motoru önemli teknolojik yenilikler içermektedir. O dönemde rakipleri motor imalatında silindirleri tek tek veya ikili olarak imal ederken Ford Model T’de blok döküm tekniğini kullanmıştır. Dahası o dönem için çok cesurca bir yenilik yapmış ve silindir başalarını sökülebilir şekilde tasarlamıştır. O dönemki pek çok uzman bu tasarımın motorda sızıntıya yol açacağını iddia etse de, Ford’un bu yenilikçi motoru sızdırma problemi yaşamamıştır.

Ford’un daha sonra Wills Sainte Claire’i geliştirecek olan C. Harold Wills yönetimindeki metalurji bölümü oldukça başarılıydı ve Model T’nin düşük fiyatla satılabilmesini ve rakiplerine karşı önemli bir avantaj yakalayabilmesini sağlamaktaydı. İlk başlarda 825 dolar olan Model T fiyatı üretim hacmi büyürken sürekli olarak düşmüş ve 1924 yılında 260 dolara kadar gerilemiştir.

1913 yılında Ford’un üretim hacmi 200,000 gibi bir sayıya yükselmiştir. Henry Ford taşıyıcı bantlarla (konveyörler) bileşenlerin montaj noktasına getirildiği geleneksel imalat yöntemini terk etmiştir. Geleneksel yöntemin yerine hareketli montaj hattı imalat tekniğine geçmiştir. Bu yeni imalat tekniği ile yıl sonuna doğru Ford sadece 93 dakikada bir otomobil üretebilir hale gelmiştir. Halen bir otomobili üretmek için günler harcayan rakiplerine kıyasla bu çok önemli bir avantajdır.

1914 yılında Henry Ford unutulmaz bir açıklama yaparak “Siyah olduğu sürece, insanlar istedikleri her renk arabaya sahip olabilirler” demiştir. Oldukça kaba bir ifade ve belki de Ford burada biraz küstahça davranmıştır. Ancak aslında burada Henry Ford biraz da siyah renk araba üretmenin zorunluluğuna vurgu yapmaktadır. Siyah Ford’un montaj hattındaki imalat sürecine uyacak kadar kısa sürede kuruyan o dönemki tek boyaydı ve Ford montaj hattı yılda 300,000 araç üretmekteydi.

Hadi 29 kasım joker kodu: Focusbenim'dir.