Fotoğraf sitesiyle milyarder oldu

Fotoğraf sitesiyle milyarder oldu
Fotoğraf sitesiyle milyarder oldu

California’daki Silikon Vadisi’ne göre daha küçük çapta bir potansiyele sahip olan New York’taki Silikon Ma

California’daki  Silikon Vadisi’ne göre daha küçük çapta   bir potansiyele sahip olan New York’taki Silikon Mahallesi de ilk dolar milyarderini yarattı

 

Fotoğraf depolama sitesi Shutterstock’un kurucusu 39 yaşındaki Jon Oringer, New York’un ünlü teknoloji merkezi Silikon Mahallesi’nin ilk milyarderi.
Shutterstock’u kurmaya karar verdiğinde fotoğrafçılık veya fotoğraf konusunda hiç bilgisi olmadığını söylüyor: “Daha önce defalarca başarısız olmuştum, bu sefer de başarısız olmaya hazırdım.”
Oringer’in Ekim 2012’de borsaya açılan şirketi Shutterstock şu an 28 milyon fotoğraf, video ve çizim ile devasa bir veri tabanına ve paylaşıma sahip. Tahminen şirketin  yüzde 55’ten fazla hissesine sahip olduğundan yıllık geliri 1 milyar doları geçen Oringer, New York’un teknoloji piyasası Silikon Mahallesi’nden çıkan ilk milyarder sıfatını kazanmış durumda.

 


Sipariş fotoğraf

 


Oringer’in aktardığına göre Shutterstock fikri aklına gelmeden evvel internet sayfalarını açmakta kullanılan tarayıcılarda (Firefox, Chrome gibi) istenmeyen pencerelerin açılmasını önleyici bir uygulama üzerinde çalışıyormuş.
Oringer 2003’te Shutterstock fikrinin aklına nasıl geldiğini şöyle anlatıyor: “O dönemde yazılım geliştiriyor ve insanlara aboneliklerini yeniletmeye çalışıyordum. E-postalarım için genel amaçlı görsellere ihtiyacım vardı ve bu tarz görselleri toplamanın ne kadar zor olduğunu farkettim.” O zamanlar, mekanlar ve objeleri gösteren genel amaçlı görseller üreten yalnızca birkaç şirket varmış. Bu şirketler de, örneğin Getty Fotoğraf, genelde haber ajanslarına uygun malzeme üretiyormuş. Daha küçük şirketler içinse, mesela elma veya gökyüzü gibi basit bir fotoğraf ısmarlamak oldukça pahalıya mal oluyormuş. Fotoğraf geçmişi olmamasına rağmen Oringer birkaç bin dolara bir fotoğraf makinesi satın almış ve Craigslist gibi ilan sitelerine konu mankenleri için ilan vermiş.

 

Sermayesi, bir fotoğraf makinesi

 

Jon Oringer, New York sokaklarını arşınlayıp, turistlerin ilgisini çeken karelerin tam tersini aramaya başlamış: En sıradan, en genelgeçer fotoğraflar. İlk yıl içinde 30 binin üzerinde fotoğraf çekerek bunları Shutterstock sitesine yükleyen Oringer, müşteri çekmek için Google Reklamlar gibi ucuz platformlara ilan vermiş. Oringer dönüm noktasının ise artık fotoğraf taleplerine yetişemediği zaman geldiğini ifade ediyor. Oringer bütün bunları New York’ta, Manhattan’da yapmış. California’daki ünlü Silikon Vadisi’ne neden gitmediğini şöyle açıklıyor: “İnsanlar neden hâlâ Silikon Vadisi’ne giderek Shutterstock’u girişimci bir modele çevirmediğimi sormaya başlamışlardı. Sebeplerden biri, sermayeye ihtiyacım olmamasıydı.” Birçok teknoloji şirketinin aksine Shutterstock dış yatırımla kurulmamış. Oringer’in yapması gereken tek şey birkaç bin dolara bir kamera satın almak ve küçük bir ofis kiralamak olmuş.  Başlarda fotoğraf çekmekten, internet sitelerini tasarlamaya, hatta gelen telefonlara cevap vermeye kadar her işe o bakıyormuş. İşi büyüteceği zaman da ilk aldığı elemanlar fotoğrafçı değil, mühendis olmuş.