e-ticarette yeni dönem 2016’da

e-ticarette yeni dönem 2016’da
Tüketicilerin e-ticarete ilişkin endişelerini giderecek ve sanal ticaret yapan sitelerin güvenliğini sağlayacak güven damgası sistemi, gelecek yılın ilk yarısında kurulacak

Çevrimiçi alışverişin daha güvenli gerçekleşmesi amacıyla, e-ticaret sitelerine yönelik güven damgası sistemi oluşturulacak. Türkiye’de elektronik ticaretin geliştirilmesi kapsamında, tüketicilerin e-ticarete ilişkin endişelerini giderecek ve sanal ticaret yapan sitelerin güvenliğini sağlayacak güven damgası sistemi, gelecek yılın ilk yarısında kurulacak. Başbakan Ahmet Davutoğlu tarafından açıklanan, 64. Hükümet’in 2016 Yılı Eylem Planı’na göre, Gümrük ve Ticaret, Ekonomi, Kalkınma, Maliye ile Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme bakanlıklarının işbirliğinde elektronik ticaretin geliştirilmesi için çalışma yapılacak.

Çevrimiçi alışveriş

Bu çerçevede bu ay başlayacak hazırlıklar, 21 Haziran 2016’ya kadar tamamlanacak. e-ticaretin geliştirilmesine ve önündeki mevzuat engellerinin kaldırılmasına yönelik çalışmalar çerçevesinde, ilgili kamu kurum ve kuruluşları ile sivil toplum kuruluşlarının katılımıyla bir yapı oluşturulacak. Bu kapsamda, e-ticarette güven tesis edilebilmesi için “güven damgası sistemi” ile e-ticaretin gelişiminin sağlıklı bir şekilde izlenebilmesini sağlamak amacıyla izleme ve değerlendirme sistemi kuracak. Türkiye’de internet kullanıcılarının çevrimiçi alışveriş yapmalarının önündeki başlıca engellerden birini güvenlik, gizlilik ve hizmet kalitesi konularında yaşanan endişeler oluşturuyor.

Tanıtım yapılacak

e-ticaret sitelerine yönelik bir güven damgası sisteminin oluşturulmasına yönelik şu adımlar hayata geçirilecek:

* Başta AB uygulamaları olmak üzere, küresel yaklaşımlarla uyumlu şekilde güven damgasına ilişkin süreçler ve standartlar belirlenecek.

* Belirlenen standartlar doğrultusunda, belgelendirme yapacak kuruluşlara yönelik usul ve esaslar geliştirilecek, söz konusu kuruluşların akreditasyonuna ilişkin düzenleme yapılacak.

* Güven damgası uygulamasının, e-ticaret siteleri ve tüketiciler açısından sağlayacağı faydalara yönelik tanıtım ve bilgilendirme faaliyetleri yürütülecek.

* e-ticaret işlemlerinde karşılaşılan anlaşmazlıkların çözümünde, uyuşmazlık çözümü süreçleri belirlenecek, buna ilişkin mevzuat hazırlanacak.

* e-ticaret firmalarının sakladığı ve işlediği kişilere ait finansal verilerin güvenliğine yönelik şartlar ve yaptırımlar belirlenecek, ilgili kurumlar tarafından denetimler yapılacak.

* Güven damgasına uyumun denetlenmesine ilişkin süreç ve mevzuat, uyum göstermeyen sitelere yönelik yaptırımlar belirlenecek ve sitelerin sürekli şekilde gözden geçirilmesi suretiyle dinamik bir denetim yapısı oluşturulacak.

 

AB’de alışverişin yarısından fazlası sanal

Avrupa Birliği’nde (AB) 2015 yılında vatandaşların yarıdan fazlası sanal alışveriş yaptı. Avrupa İstatistik Ofisi (EUROSTAT) verilerine göre, AB’de 16-74 yaş aralığındaki vatandaşların sanal alışveriş yapma oranı 2007 yılında yüzde 30 seviyesindeyken bu oran 2015’de yüzde 53’e yükseldi. Sanal alışveriş yapmayanların yüzde 75’i mağazalarda şahsi olarak alışverişi tercih ederken, geriye kalan kesim sanal alışverişte ödeme güvenliği ve mahremiyetle ilgili kaygıları olduğunu ifade etti. AB’de sanal alışveriş yapanların yüzde 70’i siparişlerinde herhangi bir sıkıntı yaşamadıklarını belirtti. İnternet ortamından sipariş edilen ürünlerde ise giyim ve spor malzemeleri ilk sırada yer aldı. Sanal siparişlerin yüzde 60’ı giyim ve spor malzemeleri, yüzde 52’si tatil ve konaklama, yüzde 41’i de ev eşyası ve oyuncak oldu. AB ülkelerinin nüfusuna oranla, en fazla sanal alışveriş İngiltere’de gerçekleşti. İngiltere’de 16-74 yaş arasındaki nüfusun yüzde 81’i sanal alışveriş yaptı. İngiltere’yi yüzde 79’la Danimarka, yüzde 78’le Lüksemburg, yüzde 73’le Almanya izledi. Avrupa’da en az sanal alışveriş ise yüzde 11’le Romanya’da olurken bunu yüzde 18’le Bulgaristan, yüzde 23’le Güney Kıbrıs takip etti.