Nene Hatun'dan İstanbul Boğazı'nda 6 saatlik operasyon

Nene Hatun'dan İstanbul Boğazı'nda 6 saatlik operasyon
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu'nun Süveyş Kanalı'nda karaya oturan gemiye yardım için işaret ettiği "Nene Hatun" gemisi İstanbul Boğazı'nda 6 saatlik bir operasyon gerçekleştirdi. İstanbul Boğazı'ndan gemilerin emniyetli geçişini sağlayan Marmara denizi girişindeki iki eski şamandıra,  yerli ve milli olarak üretilen Atlas tipi  "Akıllı" şamandıralar ile değiştirildi. Nene Hatun gemisi kaptanı Necdet Hamza, "Gemi trafik yoğunluğun da fazla olduğu ayrıca güçlü akıntıların bulunduğu bu bölgede

2015''te Yalova''da denize indirilerek göreve başlayan uzunluğu 88 metre genişliği 18 metre olan Acil Durum Müdahale gemisi Nene Hatun, İstanbul Boğazı''nda operasyonlarda kullanılıyor. 

Kıyı Emniyeti Genel Müdürlüğüne bağlı Nene Hatun gemisi önceki gün öğle saatlerinde, yerli ve milli olarak üretilen "Atlas" tipi iki şamandırayı yerine yerleştirmek için İstanbul Boğazı''na açıldı.  Boğazın yoğun gemi trafiği ve bölgedeki şiddetli akıntı sebebiyle oldukça tehlikeli olduğu belirtilen operasyon yaklaşık 6 saat sürdü.  Önce İstanbul Boğazı''nın, Marmara girişinde Ahırkapı açıklarındaki eski şamandıra kaldırıldı. Sonra "Akıllı şamandıra" olarak tanımlanan Atlas tipi yeni şamandıra yerleştirildi. İşlemin ardından bir kez daha harekete geçen Nene Hatun gemisi bu kez Kızkulesi yanında yer alan eski şamandırayı yenisi ile değiştirdi.

YENİ TİP "AKILLI" ŞAMANDIRALAR

Tasarımı ve üretimi Türkiye''de yapılan yeni tip şamandıralar ile hava durumu, gemi trafiği , Deniz kirliliği izlenebilecek. Yeni tip şamandıraların üzerine kamera, radar gibi ekipmanlar takılıp kullanabilecek. Yeni tip şamandıraların işletme maliyetini yarı yarıya düşürdüğü aktarıldı.

"TEHLİKELİ BİR OPERASYONDU"

Nene Hatun Acil Durum Müdahale gemisinin kaptanı Necdet Hamza, "Ahırkapı ve Kız Kulesinde bulunan sığlık şamandırası değiştirdik.  Şamandıraların olduğu yer hem sığ hem de akıntının çok olduğu yerler Aynı zamanda gemi trafik yoğunluğun da fazla oldu yer olduğu için  tehlikeli bir operasyon oldu.  Ancak Nene Hatun gemisinin dinamik konumlandırma sistemi gibi modern donanımları bu zor görevi kazasız belasız gerçekleştirmemizi sağladı" ifadelerini kullandı.

"NENE HATUN BİR ÇOK ŞEYİ  YAPABİLİR"

Kaptan Necdet Hamza, Nene Hatun''un kurtarma gemisi olarak inşa edildiğini hatırlatarak "Dolayısıyla yüksek bir çeki gücü var. Türkiye''nin en yüksek çeki gücüne sahip gemilerinden bir tanesi. Kurtarma amaçlı kullanılan en büyük gemimiz. 250 tona kadar çeki gücü var.  Gemide dalış sistemimiz var, kurtarma operasyonlarından kullanabileceğimiz. Birinci sınıf dalgıçlara sahibiz. Aynı zamanda derinlere dalabilmemiz için dalış çanımız ve hava gaz karışımı olan basınç odamız var. Kazazedeleri hastane götürebilmemiz için  onları hastaneye yetiştirene kadar ilk yardım ve acil müdahalede bulunabilmek için 20 kişilik hastaneye sahibiz. Denizde ve denize yakın bölgelerdeki yangına müdahale etmek için yangın sistemimiz var.  Bu sistem saatte 9600 metre küp su basabiliyor.  Deniz kirliliğine müdahale edebiliyoruz. Deniz yüzeyindeki akaryakıt kirliliğini toplayıp bin metreküpe kadar kendi bünyemizde tutup dışarıya bırakabilmek için kendi sistemimiz var. Aynı zamanda bu akaryakıtı denize döken gemiyi tespit edebilmek için laboratuvar sistemimiz var" ifadelerini kullandı. (DHA)