İşte ‘RANTPORT’

İşte ‘RANTPORT’
Özel proje alanı ilan edilen Haliçport’un planları askıya çıktı. 2 etaptan oluşacak proje için çevreciler, “Okmeydanı, Kasımpaşa ve Galata’da büyük çaplı rantın önü açılır” diyor

Haliçport olarak bilinen Haliç Yat Limanı ve Kompleksi projesi bünyesinde yer alan Camialtı ve Taşkızak tersanelerinin de bulunduğu Camiikebir Mahallesi’ndeki özel proje alanlarının imar planları askıya çıktı. Çevre ve Şehircilik Bakanlığı tarafından ilan edilen ve 5 Eylül’e kadar askıda kalacak olan imar planları 1/1000 ve 1/5000’likleri kapsıyor. 2 etap halinde inşa edilmesi planlanan Haliçport’un kıyı kenar çizgisinin kara tarafı 1. etap olarak adlandırılacak. Şartnamede 70 yat bağlamalı 2 adet yat limanı ve tesisleriyle birlikte dolgu alanları, 2. etap olarak hizmet verecek. Yaklaşık 1.5 kilometrelik kıyı şeridini halkın kullanımına açacak olan Haliçport projesiyle birlikte afet riski altındaki alanlarla birlikte birçok eski yapının yenilenmesi planlanıyor. Taşkızak ve Camialtı tersanelerindeki tarihi yapılar yenilenirken, proje alanında kongre ve kültür merkezi, sinema, eğlence tesisleri, gençlik kültür merkezi, bölgenin tarihi geçmişinin sergileneceği müze yapılacak. Proje kapsamında en az 70 yat kapasitesine sahip 2 marina, 400 odaya sahip 5 yıldızlı 2 otel, dükkanlar, ofisler, satış üniteleri, AVM, yeme-içme alanları, sinema, kongre merkezi, kapalı garaj ve 1000 kişilik cami yer alacak.

Ağırlık 5 yıldızlı otellerde

Deniz dolgu alanlarının 30 bin metrekareyi geçemeyeceği Haliçport’ta belirlenen tescilli yapılar korunacak. Toplam inşaat alanının yüzde 40’ını 5 yıldızlı oteller oluşturacak. Projede kiralanabilir toplam inşaat alanının yüzde 10’unu ticari üniteler, yüzde 15’ini ofisler, yüzde 20’sini apart oteller ve yüzde 15’ini kültürel tesisler oluşturacak. Proje sınırında mevcut bulunan Handan Ağa Camisi, özgün haliyle korunacak. Yine proje sınırlarında kalan Divanhane Binası özgün haliyle korunacak. Haliçport kapsamında alınacak izinler doğrultusunda heliport alanı da inşa edilebilecek. Geçmişi Fatih Sultan Mehmet’e dayanan tersaneler 2013 yılının temmuz ayında Haliç Yat Limanı ve Kompleksi için ihaleye çıkarılırken, ihaleyi 1 milyar 346 milyon dolarla Fettah Tamince’ye ait Rixos otelleriyle bilinen Sembol Uluslararası Yatırım ile Ekopark Turizm- Fine Otel’den oluşan konsorsiyum kazanmıştı. Mimarlar Odası İstanbul Büyükkent Şubesi, kamu yararına ve hukuka açıkça aykırı olduğu gerekçesiyle yürütmenin durdurulması ve projenin iptali için dava açmıştı. Haliç Yat Limanı ve Kompleksi Projesi’nin yürütmesinin durması ve iptali ile açılan dava karara bağlanmadan proje alanı, bakanlıkça ‘özel proje alanı’ ilan edilmişti. Haliç Dayanışması ile Gemi Mühendisleri Odası ise projeye şiddetle karşı çıkıyor. Gemi Mühendisleri Odası Eski Başkanı Tansel Timur “Bu proje Okmeydanı’nı denize bağlama projesidir” derken, Haliç Dayanışması üyesi Yrd. Doç. Dr. Gül Köksal ise “Burası canlı bir üretim alanı. Yerinde 6 asırlık üretimi ve potansiyeli paylaşmak, gelecek nesillere taşımak, istihdam olanağı yaratmak gibi olanakları var” diye konuştu.

6 asırlık tersane yok olur

Projeye karşı duran aktivist Deniz Özgür ise Haliçport projesinin, 6 asırlık geçmişi olan Tersane-i Amire’yi (Haliç Tersaneleri) parçalayacak, bütünlüğünü ve kimliğini yok edecek bir tehdit oluşturduğunu söyledi. Deniz Özgür, projenin, bitişiğindeki Okmeydanı, Kasımpaşa, Galata üzerinde de büyük çaplı rantsal dönüşümün önünü açacağını belirtti.