Süveyş Kanalı'nın iki günlük zararı dudak uçuklattı. Kurtarma operasyonu aralıksız sürüyor

Süveyş Kanalı'nın iki günlük zararı dudak uçuklattı. Kurtarma operasyonu aralıksız sürüyor
Süveyş Kanalı'ndan geçerken yan dönerek kanalın kapanmasına sebep olan Evergiven adlı gemiden dolayı dünya deniz ticareti zor günler geçiriyor. Petrol tankerleri beklerken günlük zararın 10 milyar dolara yaklaştığı bildirildi.

BBC Türkçe''de yer alan habere göre; Süveyş Kanalı''nda yan dönerek karaya oturan ve kanalın kapanmasına sebep olan 400 metre uzunluğundaki dev kuru yük gemisini kurtarma çalışmaları sürüyor. Kurtarma çalışmalarının günler ve hatta haftalar sürebileceği aktarıldı.

Yaklaşık dört futbol sahasının uzunluğunda olan ve Tayvanlı Evergreen Marine şirketinin işlettiği Ever Given adlı gemi, kanalın güney ucunda karaya oturdu.

Meydana gelen olay sebebiyle, dünyanın en işlek ticaret yollarından birisi geçici olarak devre dışı kaldı. 

SÜVEYŞ KANALI''NDA KURTARMA OPERASYONU NASIL YAPILIYOR?

Geminin teknik bakımını üstlenen Bernhard Schulte Shipmanagement (BSM) şirketi, kurtarma çalışmaları için bölgeye dokuz römork gönderdi.

Yaklaşık 400 metre uzunluğunda, 200 metre genişliğindeki geminin bu dar kanalda çapraz bir halde sıkışmış durumda.

BSM''den Perşembe sabahı yapılan açıklamada, gemiyi hareket ettirme girişiminin başarısız olduğu ve kısa süre içerisinde yeniden deneneceği belirtildi.

ABD''deki Campbell Üniversitesi''nde denizcilik tarihi uzmanı olan Sal Mercogliano, geminin her iki kenar arasında sıkıştığı için hareket ettirme çalışmalarının son derece zor geçtiğini ifade etti.

DENİZ DİBİ KAZILIYOR

Aynı zamanda geminin etrafında su altındaki tortu ve kumların çıkartılması için çalışma başlatıldı.

Hollanda merkezli Boskalis şirketi tarafından yürütülen çalışmalarda, kepçeler ve iş makineleriyle geminin etrafındaki kum ve çamuru temizlenmeye çalışılıyor.

GEMİNİN AĞIRLIĞININ AZALTILMASI

200 bin toN ağırlığındaki gemiyi yeniden yüzdürme çalışmalarının bir sonraki adımı ise üzerindeki yüklerin azaltılması ve yakıtının boşaltılması olacak.

Bu büyüklükteki bir gemi, 20 bin adet 20 ft büyüklüğünde konteyner taşıyabiliyor.

Fakat bu işlemde bazı riskler de var. Gemiye zarar verilmesi ve dengesinin bozulması ihtimalleri var. Bu sebeple de dikkatli bir şekilde ve acele etmeden yapılması gerekiyor.

Dr. Mercogliano, çalışmalara ilişkin "Büyük, yüzer vinçler getirmeniz gerekir. Ancak şu anda ne yapacak olursanız olun, geminin dengesini hesaplamanız gerekiyor. Bunun geminin stabilitesini nasıl etkileyeceğini değerlendirmelisiniz… En kötü olasılık, ağırlığın (eşit dağılmaması) nedeniyle geminin ikiye bölünmesidir" ifadelerini kullandı.

Öte yandan konteynerlerin oldukça yüksek bir noktaya kadar istiflenmiş olması sebebiyle yüzer vinçler kullanılarak boşaltılması da ayrıca zor olabilir.

Mevcut durumda geminin yakıtının boşaltılması daha kolay bir seçenek gibi duruyor. Fakat bunun da tek başına ağırlığın istenilen düzeye indirilmesine yeterli olup olmayacağı bilinmiyor.

GÜNLÜK KAYIP 10 MİLYAR DOLARA YAKIN

Petrol analiz firması Vortexa''ya göre 13 milyon varil ham petrol taşıyan 10 tanker bu durumdan ciddi şekilde etkilenecek. Akabinde petrolün Avrupa''ya yolculuğu 15 gün gecikecek. Hâl böyle olunca petrol fiyatları da yükselecek.

Geminin kanalı kapatmasından bir gün sonra bile fiyatlara yüzde 7 zam geldi.

Ayrıca günlük yaklaşık 9,6 milyar dolar değerinde zarar meydana geldi. Axi stratejisti Stephen Innes “Ya kanal için kuyruğa girmek ya da Afrika''nın etrafında dolaşmak gerek. Ekstra yolculuk süresi mevcut boru hatlarındaki stoku azaltacak” ifadelerini kullandı.

İlgili Haberler